همکاری‌های امنیتی ایران و ازبکستان دربرابر یکجانبه‌گرایی آمریکا به ثبات منطقه کمک می‌کند

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ازبکستان با تأکید بر ضرورت رفع موانع بانکی و برقراری پرواز تهران-تاشکند، گفت: همکاری‌های امنیتی میان دو کشور در برابر یکجانبه‌گرایی آمریکا به ثبات منطقه می‌انجامد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، غلامرضا نوری قزلجه، رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و ازبکستان طی دیدار مجازی با علیشیر قادراف رئیس گروه دوستی پارلمانی ازبکستان و ایران و نایب رئیس مجلس این کشور، گفت و گو و تبادل نظر کرد.

نوری در ابتدای این نشست با اشاره به پیشینه ارتباطات تاریخی و دوستانه دو کشور گفت: همواره روابطی برادرانه و رو به رشد میان دو ملت برقرار بوده و گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران از هرگونه اقدامی در راستای گسترش مناسبات سیاسی اقتصادی و فرهنگی به ویژه ارتباطات پارلمانی فیمابین استقبال و حمایت می­کند.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی در ادامه با تأکید بر اهمیت مراودات پارلمانی تصریح کرد: تعاملات پارلمانی میان گروه‌های دوستی پارلمانی و کمیسیون­‌های تخصصی در مباحث قانونگذاری و نظارت می­‌تواند به تبادل تجارب و رایزنی­‌های پارلمانی در موضوعات منطقه­‌ای و بین­‌المللی کمک فراوانی کند.

 
حضور غلامرضا نوری در جلسه شورای مدیران مجلس شورای اسلامی

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم در ادامه با اشاره به توانمندی­‌های صنعتی، تجاری و کشاورزی در جمهوری اسلامی ایران گفت: ظرفی‌ت­های بسیاری در عرصه‌های مختلف صنعتی، انرژی و کشاورزی در دو کشور وجود دارد که با فعال کردن اتا‌ق‌­های بازرگانی و بخش­های خصوصی ایران و ازبکستان می ­توان شاهد افزایش سطح مناسبات اقتصادی فیمابین بود.

وی همچنین تحریم­ های ظالمانه آمریکا علیه کشورمان را سیاستی شکست خورده دانست و تأکید کرد: همکاری میان نهادهای امنیتی دو کشور در برابر یکجانبه­ گرایی آمریکا و مبارزه با تروریسم و افراط ­گرایی به تأمین امنیت و برقراری ثبات و آرامش در منطقه کمک خواهد کرد.

نوری در ادامه افزود: رفع موانع بانکی­، برقراری پرواز مستقیم میان تهران و تاشکند و تسهیل امور گمرکی می­ تواند به تعاملات هرچه بیشتر اقتصادی فیمابین منجر شود.

رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و ازبکستان در پایان با قدردانی از کمک­ های بشردوستانه دولت ازبکستان در امر مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا به کشورمان، از رئیس گروه دوستی پارلمانی ازبکستان و ایران جهت سفر رسمی به تهران در زمان مناسب دعوت کرد.

نایب رئیس مجلس ازبکستان: حمایت از سرمایه‌گذاری‌های مشترک منجر به ارتقای سطح مناسبات تجاری می‌شود

علیشیر قادراف نایب رئیس مجلس ازبکستان در ادامه این نشست مجازی، توسعه و تحکیم مراودات پارلمانی در چارچوب گروه‌های دوستی پارلمانی را از اولویت ­های مجلس ازبکستان خواند و گفت: گسترش ارتباطات پارلمانی میان مجالس ازبکستان و ایران می تواند به تقویت ارتباطات در سایر بخش­ های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی فیمابین منجر شود.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ازبکستان و جمهوری اسلامی ایران با تشریح و تبیین اصلاحات سال­ های اخیر در ازبکستان افزود: توسعه سیاسی، اقتصادی ازبکستان و گسترش همکاری­ های اقتصادی و امنیتی و سرمایه گذاری­ های مشترک با کشورهای جهان و همسایگان ازجمله جمهوری اسلامی ایران از اولویت‌های سیاست خارجی ازبکستان است.

وی در ادامه بر تداوم همکاری بهداشتی و درمانی میان مراکز پژوهشی و تحقیقاتی دو کشور تأکید کرد و خاطرنشان کرد: مبارزه با شیوع ویروس کرونا و تبادل تجارب میان مراکز ذیربط می­ تواند فرصتی برای توسعه همکاری­ ها در سایر بخش­ ها باشد.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ازبکستان و جمهوری اسلامی ایران در پایان جمهوری اسلامی ایران را کشوری دوست و دارای ظرفیت­ های فراوان اقتصادی در منطقه دانست و افزود: رفع موانع بانکی، اقتصادی و حمایت از سرمایه گذاری­ های مشترک در عرصه ­های مختلف به ارتقا سطح مناسبات تجاری منجر خواهد شد.

به گزارش خانه ملت، در این دیدار پروین صالحی مبارکه و مهدی اسماعیلی نمایندگان مردم مبارکه و میانه و از اعضای گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و ازبکستان با تأکید بر تبادل تجارب و تعامل با نمایندگان زن پارلمان ازبکستان و گسترش همکاری­ های اقتصادی و تجاری میان دو کشور، با همتایان­ خود در گروه دوستی پارلمانی ازبکستان و ایران تبادل نظر کردند./

کد خبر 995581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha