طرح حفاظت و مرمت مسجد رنگونی‌های آبادان در انتظار نهایی شدن

قنبری از انتظار برای مرحله نهایی طرح حفاظت و مرمت مسجد رنگونی های آبادان خبر داد و گفت: این طرح توسط یکی از مشاورین متخصص و باسابقه در حال انجام است و به زودی برنامه ریزی های لازم برای اجرای آن انجام خواهد شد.

«محسن قنبری» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در منطقه آزاد اروند، با بیان اینکه طرح حفاظت و مرمت مسجد رنگونی‌های آبادان توسط یکی از مشاورین متخصص و باسابقه در حال انجام است اظهار کرد: به زودی برنامه‌ریزی‌های لازم برای اجرای این طرح انجام خواهد شد؛ تاکنون هیچ گونه طرح مدونی در این راستا وجود نداشته و تمام اقدامات انجام شده به صورت موردی بوده است.

 

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سازمان منطقه آزاد اروند عدم برنامه‌ریزی یکپارچه را عامل آسیب به بنای مسجد رنگونی‌های آبادان دانست و افزود: عمده آسیبی که تاکنون به این بنای قدیمی و ارزشمند وارد شده رطوبت صعودی است که از زمین به آن وارد می‌شود و در حال تخریب بنا و تزئینات داخلی آن است، همچنین سازه ورودی آن به صورت موقت تثبیت شده که می‌بایست به صورت اصولی مرمت و تثبیت شود.

 

وی بر لزوم حفاظت از این بنای با ارزش تاریخی تاکید کرد و ادامه داد: آزادسازی حریم و حذف فضای سبز اطراف بنای با ارزش مسجد رنگونی‌ها که در حال آسیب رساندن به پی ساختمان و به تبع آن دیوارها و تزئینات داخلی بنا است، نیاز به حفاظت دارد.

 

قنبری تصریح کرد: امیدواریم شهرداری آبادان با توجه به وظیفه و مسئولیتی که در حوزه توسعه فضاهای فرهنگی دارد در روند حفاظت و مرمت این پروژه همکاری لازم را داشته باشد.

 

وی اضافه کرد: همچنین نیاز است اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان با توجه به در اختیار داشتن این بنا و اینکه مسئولیت نگهداری و راه‌اندازی موزه آن بر عهده آنها است، برای شروع مجدد عملکرد بنا به عنوان موزه و فضای فرهنگی در ساعات مناسب بازدید، تأمین نیروی لازم را در دستور کار خود قرار دهد.

 

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سازمان منطقه آزاد اروند بازگشایی این بنای ارزشمند برای بازدیدکنندگان را گامی در جهت توسعه گردشگری منطقه دانست و یاد آور شد: با گشایش درب‌های این مسجد تاریخی، بستر مناسبی برای برپایی نمایشگاه‌های موقت، برنامه‌های فصلی و کارگاه‌های آموزشی ایجاد خواهد شد و می‌توان از این فضا استفاده و بهره لازم را برد.

 

کد خبر 996024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha