ناسازگاری زوجین و کابوسی برای آرامش فرزندان

ناسازگاری و اختلافات بین زن و شوهر تجربه ای ملال انگیز برای خانواده ها است که آرامش فرزندان در خانه را تهدید و تبدیل به کابوس می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، خانه واژه ای آشنا برای همه و حکایت از مکان و مصدری از امید، آرامش، استراحت، همدلی، نشاط، دلسوزی، همبستگی و خروج از مشکلات که همه ما تجربه هایی تلخ و شیرین از آن داریم و بسیار برای سلامت و کیفیت ظاهر و روح آن کار می کنیم.

 

بسیاری از افراد در جامعه در خانه به آرامش و امیدواری می رسند و تمام خستگی ها و رنج کار و مشغله های فکری محیط بیرون از منزل را در این محل از بین می برند و به آسودگی می رسند اما در برخی از خانواده ها به دلایل مختلف فردی و تعارضات این مکان مانی برای آرامش نیست بلکه موجب آشفتگی فکری و اختلات روحی و روانی می شود.

 

ناسازگاری های بین اعضای خانواده که به صورت عمده بین زن و شوهر به وجود می آید آرامش و امید را از کودکان و سایر اعضای خانواده می گیرد و تبدیل به محیطی ناآرام و سرد می کند که آسیب های آن متوجه فرزندان و آینده آن ها می شود.

 

گرایش به مواد مخدر، گرایش به دوستان خیابانی و کاهش حضور آن ها در خانه از آسیب های این رفتار غلط والدین است که باید مفاهیم مربوط به آن را به زوجین در ابتدای زندگی بیاموزیم و پس از آن نیز همواره در قالب برنامه های تلویزیونی، نمایش، تولید محتوا، خبر و بسته های فرهنگی مورد تاکید قرار دهیم.

تعارضات خانوادگی به طلاق، آسیب به روحیه خانواده ها و مشکلاتی در تربیت فرزندان می انجامد که مدیریت این رفتار و از اهمیت خاصی برخوردار است.

 

*خانواده ها به آموزش برای توانمندسازی نیاز دارند

 

رئیس انجمن روانشناسان مثبت گرای ایران گفت: خانواده ها به آموزش برای توانمندسازی برای ابعاد مختلف زندگی مشترک و تربیت فرزند نیاز دارند.

 

«علیرضا معماریان» با انتقاد از بی توجهی ها به آموزش های مهم زندگی افزود: ارتباط بین زن و شوهر، ارتباط بین والدین و فرزندان و مدیریت رفتارهای فامیلی و همنشینی با دیگران نیازمند آموزش و ارتقای مهارت است و با وجود اهمیت این مقوله و کارسازی آن در رفع اختلافات و تحکیم بنیان خانواده اما کمترین سرمایه گذاری در این حوزه صورت گرفته است.

 

وی ادامه داد: رسانه ها، آموزش و پرورش، دانشگاه ها، تشکل های مردمی و نهادهای فرهنگی و اجتماعی کمترین برنامه هدفمند و منسجم را برای ارائه سرفصل و برگزاری دوره ها و انجام اقدامات موثر برای توانمندسازی خانواده ها و یا آموزش مهارت های زندگی داشته اند.

 

این مختصص حوزه سلامت روان، فراگیری آموزش هایی مربوط به تحمل سختی، شنیدن صحبت های دیگران، گذشت، بردباری و تاب آوری را از ابزارها و نیازهای اساسی خانواده ها بیان و تصریح کرد: صحبت از یک عمر زندگی مشترک و تربیت فرزندان برای جامعه نباید بدون مهارت و دانش باشد بلکه باید سرمایه گذاری جدی در این خصوص انجام شود تا اینکه آسیب های ناشی از آن مثل طلاق، فرار از خانه، تعارضات و ناامیدی ها کاهش پیدا کند.

 

وی با بیان اینکه در کشور ما به دلیل غنای محتوایی و ظرفیت های اسلامی باید بسیاری از مشکلات را نداشته باشیم، اظهارداشت: الگوهای مهمی در جامعه اسلامی مثل زندگی مشترک حضرت علی(علیه السلام) و حضرت زهرا(سلام الله علیها) وجود دارد که به خانواده ها روش های صحیح را می آموزد اما کمترین الگوبرداری و مدل سازی در این حوزه صورت گرفته است.

 

*مدیریت فردی برای زندگی مشترک لازم است

 

پژوهشگر و روانشناس خانواده گفت: مدیریت فردی رفتار و توانمندی در برخورد با همدیگر برای زندگی مشترک و رفتار در خانواده و اجتماع لازم است.

 

«احمد پدرام» به اهمیت موضوع درک متقابل، مدیریت رفتارها و هیجان ها و چگونگی برخورد با همسر و فرزندان در خانه اشاره کرد و اظهارداشت: این چنین مولفه های مهم زندگی را کمتر خانواده می شناسند و سرمایه گذاری چندانی از طرف مردم و مسئولان برای این حوزه نشده است.

وی ادامه داد: بسیاری از زن و شوهرهای جوان و یا میانسال در کوچکترین مسائل خانوادگی به دعوا و حتی ضرب و شتم می پزدازند که این موضوع بر روح آن ها و همچنین فضای خانواده اثر می گذارد و فرزندانشان با مشکلات زیادی روبرو خواهند شد.

 

پدرام داشتن توانایی در تحمل همدیگر، توجه به نیازها، صبر در برابر مشکلات و جدایی از خودخواهی را برای اعضای خانواده را مهم دانست و اذعان داشت: برخی از خانواده ها بسیاری از این دسته مسائل مهم و ساده را نمی دانند و یا مورد بی توجهی قرار می دهند و تبعات سختی مثل طلاق، فرار از خانه، ناامیدی در بین فرزندان، کاهش روابط عاطفی در خانه و فروپاشی را تجربه می کنند.

 

وی سرمایه گذاری برای آموزش این دسته از نیازها را یک نیاز اساسی در جامعه بیان کرد و افزود: تشکل های مردم نهاد، مدارس، صدا و سیما و رسانه ها برنامه ریزی را برای آموزش چنین سرفصل هایی به خانواده ها را در دستور کار قرار دهند و به ارتقای سطح سواد اجتماعی برای کاهش معضلات جامعه کمک کنند و خانواده ها نیز برای فراگیری این مهارت ها با مراجعه به روانشناسان، مطالعه کتاب، حضور در کارگاه های آموزشی و سایر روش های فراگیری مطالب مفید زندگی، به ارتقای سلامت روح و روان و زندگی خود کمک کنند.

 

*مدیریت اوقات فراغت در خانواده ها لازم است

 

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی اصفهان گفت: مدیریت اوقات فراغت در خانواده ها در کاهش مشکلات و تنش های اجتماعی و افزایش محبت در خانه لازم است.

 

«مجتبی ناجی» با انتقاد از بی برنامه گی های برخی از خانواده ها برای اوقات فراغت افزود: توجه به برنامه هایی برای در کنار همدیگر بود و مشارکت در خانه در هدف گذاری برای اوقات فراغت لازم است تا با چنین اقداماتی تعارضات را کاهش و محبت را در بین همدیگر افزایش دهیم.

 

وی ادامه داد: برای توانمندشدن در این حوزه و افزایش مهارت برای رفتار در خانه مطالعه کتاب و استفاده از توصیه و نظرات روانشناسان و متخصصان سلامت روان کارگشا است و باید موضوع مراجعه به روانشناس برای ارتقای کیفیت زندگی و بهبود روابط بین همدیگر در منزل را مورد توجه قرار دهیم.

 

این مقام مسئول در حوزه اجتماعی، وابستگی به فضای مجازی و اتلاف وقت در رصد شبکه های اجتماعی را آسیبی برای بنیان خانواده بیان کرد و گفت: انزوا آسیب ساز است و محبت و همدلی برای حل مشکلات را کاهش می دهد و در چنین فضایی فرزندان برای جبران نیازهای خود و یا بهره گیری از حمایت اجتماعی ممکن است سراغ افراد ناهنجار و مشکل دار جامعه بروند.

 

کد خبر 996481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha