اختتامیه کنگره بین‌المللی سیره فاطمی برگزار شد

اختتامیه کنگره بین‌المللی سیره فاطمی با ارائه مقالات توسط برگزیدگان این کنگره برگزار شد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، اختتامیه کنگره بین‌المللی سیره فاطمی امروز با ارائه مقالات توسط برگزیدگان این کنگره به صورت وبینار در فضای مجازی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم دبیر علمی کنگره بیان کرد: در استای برگزاری این همایش مرداد سال ۹۸ محورهای همایش ترسیم شد، ۱۴۶ مقاله از سراسر جهان ارائه شد که طی سه مرحله در نهایت ۸ مقاله برتر شناخته شد.

در ادامه «مریم مجتهدزاده» طی سخنانی گفت: سیره فاطمی در زندگی انسان جهت بخش و آگاهی دهنده است.

وی با بیان اینکه سیره فاطمی مکتبی برای کمال زنان است، عنوان کرد: سیره فاطمی به جهت منحصر به بودن دنبال تفکر سازی و آگاهی بخشی است.

مجتهدزاده با بیان اینکه سیره فاطمی و مکتب ایشان برای بانوان قابل رصد و الگوگیری است، اظهار کرد: سبکه زندگی فاطمی برای همه ابعاد وجودی زن مسلمان برنامه مشخص و خلاقانه دارد.

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع‌مقدس با بیان اینکه در گفتمان سیره فاطمی برای جامعه بانوان چند ویژگی نهفته است؛ گفتمان فاطمی به فکر و اندیشه جامعه بشری جهت می‌دهد، بنابر فرمایش رهبر معظم انقلاب سیره فاطمی یک برنامه عمل از ابتدا تا انتهای راه است.

وی ادامه داد: این تفکر برای همه شئون یک زن مسلمان الگو در زمینه هویت، خانواده و اجتماع او مطرح می‌کند، این گفتمان زنده، پویا و آماده تعالی بخشی به همه انسان‌ها در همه عصرها است.

مجتهدزاده بیان کرد: امروز باید بانوان جهان اسلام با تفکر در اندیشه و تفکر سیره فاطمی جوامع خود را از بند استکبار رها کنند.

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع‌مقدس اظهار کرد: این حرکت نوپا که در قالب اولین کنکره سیره فاطمی شکل گرفته گامی در شناساندن سیره فاطمی به همه حقیقت‌طلبان است که امیدواریم با همت و مساعدت پژوهشگران، هنرمندان و محققان این عرصه بتوانیم نقشه راه مطمئن و ثمربخش را در ترویج سیره فاطمی به دست آوریم.

وی در پایان گفت:‌ امیدوارم خداوند متعال این گام را به برکت حضور مردم و مشارکت دستگاه‌های کشوری و لشکری شکل گرفته پایه تقرب به سیره این بانوی بزرگ قرار دهد.

همچنین در ادامه خانم علم‌داری دبیر اجرایی کنگره نیز طی سخنانی اظهار کرد: امروز انقلاب اسلامی نقشه راهی برای جوامع اسلامی شده است،پس از صدور بیانیه گام دوم انقلاب توسط رهبر معظم انقلاب درباره سبک زندگی باید تلاش کنیم که معرفت فاطمی را در جامعه زیاد کنیم.

در ادامه این نشست محسن درویش یکی از برگزیدگان همایش به ارائه مقاله خود پرداخته و گفت:‌ الگوسازی سبک زندگی ایرانی با استناد سبک زندگی حضرت زهرا(س) مجموعه‌ای از ارزش‌ها و معیارهای اخلاقی، رفتاری است که از همه جهت و سمت و سوی زندگی انسان را روشن می‌کند.

وی افزود: امروزه در مقابل تهاجم فرهنگی زندگی حضرت زهرا(س) بهترین الگوی سبک زندگی به شمار می‌رود، مساله سبک زندگی حضرت زهرا(س) همواره باید مورد توجه باشد. رهبر معظم انقلاب در بند ۷ بیانیه گام دوم انقلاب آرمان‌ها و شاخص‌های سبک زندگی اسلامی را بیان کردند که باید الگوسازی آن بر مبنای زندگی حضرت زهرا(س) باشد.

درویش بیان کرد: سبک زندگی غربی بر پایه امور مادی انسان است در حالی که اسلام دنیا و آخرت را توامان در نظر دارد، مراقب باشیم پیامدهای ترویج سبک زندگی غربی نابودسازی خانواده و بسترسازی سلطه غربی است.

در ادامه یکی دیگر از برگزیدگان کنگره به نام آقای ملاشاهی نیز طی سخنانی ابراز کرد: زمامداری مسلمانان با امیرمومنان امام علی(ع) بود همانا فدک سند مظلومیت حضرت زهرا(س) و ننگ بر کسانی است که زمامداری پیامبر(ص) را غاصبانه گرفتند، حضرت زهرا(س)‌ تلاش کردند مردم را آگاه کنند که جانشین پدرشان جز امیرمومنان امام علی(ع) نیستند.

ملاشاهی با بیان اینکه وقتی الگوی مناسب در جامعه بشری باشد آثار مثبتی در جامعه پدیدار می‌شود، گفت: باید ابعاد مختلف زندگی حضرت زهرا(س) برای همه اقشار جامعه تبین شود. ساده‌زیستی، مقاومت، عفاف و حجاب، دشمن‌شناسی، مسئولیت‌شناسی و بسیاری فضایل دیگر ایشان می‌تواند چراغ راه جوامع مسلمان باشد.

در ادامه این نشست محمدعلی نجفی یکی دیگر از برگزیدگان با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب درباره سبک زندگی، اظهار کرد: تلاش غرب در ترویج زندگی غربی زیان‌های جبران‌ناپذیری بر ملت و کشور گذاشته است اگر سبک زندگی حضرت زهرا(س) الگوسازی شود اثرات مثبت آن را می‌توان مشاهده کرد.

همچنین در ادامه این نشست مهدی ورزنده به عنوان یکی دیگر از افرادی که مقاله او برتر شناخته شده بود، گفت: امروز زن مسلمان مخاطب ما تمام زنان جهان است، الگوی ما مبنای وحی مکتوب الهی توسط پیامبران است.

وی افزود: همه الگوهای ارزشی در قالب معادلات ریاضی می‌گنجد.

در پایان مراسم از افراد برگزیده تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

 

کد خبر 996656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha