سردار سلیمانی مخلص  سبیل الله بود/ با ادبیات اشک و عشق بروی، می توانی

سردار نوعی اقدام گفت:سردار حاج قاسم طرح های عملیاتی خطرناک را با توکل به خدا و توسل به اهل بیت (ع) با موفقیت پشت سر می گذاشت.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی _فرزانه تهجا: قاسم سلیمانی نام پدر حسن متولد ۲۰ اسفند سال ۱۳۳۵ در شهرستان رابُر از توابع استان کرمان در ایل عشایر سلیمانی و فرمانده پیشین سپاه قدس است. او در دوران جنگ ایران و عراق فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله و از فرماندهان عملیات‌های والفجر هشت، کربلای چهار و کربلای پنج بود. عملیات کربلای ۵ از مهم‌ترین عملیات‌های ایران در دوران جنگ عنوان شده  که تضعیف موقعیت سیاسی و نظامی ارتش بعث عراق و تثبیت اوضاع به سود قوای نظامی ایران از نتایج آن ارزیابی شده است. پایان جنگ تحمیلی برای حاج‌قاسم رزمنده تغییری ایجاد نکرد و فقط جبهه دفاع، از غرب و جنوب، به شرق کشور جابه‌جا شد تا با قاچاقچیان مواد مخدر و دشمنانی که از مرز افغانستان به ایران می‌آمدند، رودررو شود. مبارزه موفق با اشرار و قاچاقچیان شرق کشور نشان داد که سلیمانی یک گزینه شایسته برای فرماندهی نیروی قدس سپاه است.

 

وی در سال ۱۳۷۹ از سوی رهبرانقلاب ، به فرماندهی سپاه قدس منصوب شد. پس از ظهور داعش در عراق و سوریه، سلیمانی به عنوان فرمانده سپاه قدس با حضور در این مناطق و سازماندهی نیرو‌های مردمی، به مبارزه با این گروه پرداخت،  داعش گروهی سلفی بود که پس از سقوط صدام در عراق و خلاء قدرت در این منطقه، پدید آمد. ایران برای حفظ امنیت و کنترل منطقه، مبارزه با این گروه را آغاز کرد در سال ۲۰۱۱  نیرو‌های تحت فرمان سلیمانی از جمله لشکر فاطمیون و تیپ زینبیون جهت مبارزه با داعش و نیرو‌های شورشی راهی سوریه شدند. همچنین در سال ۲۰۱۴ شهر موصل به تصرف داعش درآمد و بغداد، پایتخت عراق نیز تا مرز سقوط پیش رفت؛ قاسم سلیمانی با سازماندهی بخشی از نیرو‌های حشد الشعبی نقش مؤثری در اخراج داعش از عراق داشت. حیدر العبادی نخست‌وزیر وقت عراق، از قاسم سلیمانی به عنوان یکی از اصلی‌ترین متحدان عراق در مبارزه با داعش نام برد. سلیمانی در نامه‌ای خطاب به رهبر انقلاب  که ۳۰ آبان ۱۳۹۶  در رسانه‌های کشور منتشر شد، پایان داعش را اعلام کرد و از برافراشته شدن پرچم سوریه در البوکمال از شهر‌های سوریه در نزدیکی مرز عراق خبر داد فعالیت های سپاه قدس ایران در کنار دیگر مبارزان ضد گروه های تروریستی در نهایت سبب شد تا داعش در کشورهای عراق و سوریه نابود شود.  

 

وی در سال ۱۳۸۹ ، موفق به أخذ درجه سرلشکری شد. در ۱۹ اسفند ۱۳۹۷  رهبر انقلاب ، نشان ذوالفقار - عالی‌ترین نشان نظامی ایران - را به وی اهدا کرد. طبق آئین‌نامه اهدای نشان‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران، این نشان به فرماندهان عالی‌رتبه و رؤسای ستاد‌های عالی‌رتبه در نیرو‌های مسلح اهدا می‌شود که تدابیر آن‌ها در طرح‌ریزی و هدایت عملیات‌های رزمی موجب حصول نتایج مطلوب شده باشد.

 

بامداد جمعه ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸ در حمله موشکی هلی کوپتر‌های آمریکایی به دو خودرو در اطراف فرودگاه بغداد، سردار حاج قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون حشدالشعبی و تنی چند از اعضای حشدالشعبی در این حمله هدف قرار گرفته و به شهادت رسیدند.

 

سرویس سیاسی خبرگزاری شبستان به مناسبت ولادت امام حسن عسگری (ع) و با توجه به حضور فعالانه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در آزاد سازی عراق و بویژه سامراء گفتگویی با  سردار «رحیم نوعی اقدم» از فرماندهان دفاع مقدس و مقاومت و همرزم سردار سلیمانی  داشته است که در متن زیر آن را می خوانیم.

 

مشکل اصلی جامعه امروز را در چه چیزی می دانید؟

می دانید مشکل ما در کشور چیست؟ خدا همان خدای زمان جنگ و اهل بیت(ع) نیز همان اهل بیت(ع) زمان دفاع مقدس هستند. سردار سلیمانی اعجوبه خاصی نبود، او تنها مخلص سبیل الله بود. او را خدایش به رخ دنیا کشید. باکری در جاودان خدایی بودن خود ماندگار شده است.

 

مهمترین درسی که می توان از دفاع مقدس گرفت چیست؟

در یکی از عملیات ها به شهید باکری گفتم مهدی جان من زمین گیر شدم، کپ کردم و نمی توانم به جلو بروم، در پاسخ به من گفت آقا رحیم من از تو انتظار نداشتم. اگر جدی می گویی کپ کردم و نمی توانی به جلو بروی حتما خوب توکل نکرده ای.

آی نسل حاضر و نسل آینده این چگونه ادبیاتی است مگر جبهه ها محل کلاس توحید و خداشناسی است؛ این چگونه کاری است که در جبهه ها رقم خورد.

 

خاطری از زمان دفاع مقدس بفرمایید؟

باکری من جوان 19 ساله فرمانده گردانش را به سمت خدا هدایت کرد و تلنگری برای من شد تا بگویم خدایا اگر گفتم من می زنم من غلط کردم، اگر گفته ام من فتح می کنم من اشتباه کردم، من می خواهم تابع اراده تو باشم، گفتم خدایا آبروی مرا نبر شتر دیدی ندیده ای.

 

آن قدر در این لحظه گریه کردم و اشک ریختم که وقتی سرم را بلند کردم، دیدم گردان در حال حرکت به جلو است و با بی سیم پیغام دادم، مهدی رحیم من حرکت کردم و شهید باکری پاسخ داد خدایت به تو کمک کرد.

 

مهمترین درس دفاع مقدس  برای جامعه امروز چیست؟

امروز مشکل جامعه ما غفلت از آن ادبیات دفاع مقدس است. شهید باکری به ما دستور داد سنگر بسازیم، منتظر بودم باکری بیاید و به او گزارش دهم من آماده گزارش بودم.  شروع کردم به گزارش دادن، دیدم دستش را بر روی لبانش گذاشت و گفت آقا رحیم نگو، خودش می بیند بگذار برای خودش بماند.

 

مسئولان و افردی که امروز در سطوح مختلف کشور تکلیفی بر عهده دارند چه درسی را می توانند از دفاع مقدس بگیرند؟

من از خودم و تمام مسئولان این مملکت که در قایقی نشسته ایم که روی دریای خون شهدا شناور است، بینی و بین الله بپرسیم که بگذار برای خودش بماند کارمان، خدمت مان و زندگی مان کجاست و چیست؟ ما این نکته را گم کردیم و چون این موضوع مهم را گم کرده ایم در باتلاق هستیم و نمی توانیم حرکت کنیم.

 

می دانید مشکل من چیست؟ می خواهم آبروی خودم را ببرم. گیر من این است که آن فاطمه زهرایی را که در آنجا (دفاع مقدس) صدا کردم اینجا نمی توانم صدا کنم. آن فاطمه زهرایی که آن شب آنجا صدا زدم، مسئولان من، خادمان نظام، مدعیان خدمت به نظام، آن فاطمه زهرا(س) را فراموش کردند.

 

حاج قاسم سلیمانی را چگونه تعربف می کنید؟

ادبیات حاج قاسم به من می گوید حاج رحیم فرصت نداری، ابو حسین فرصت نداری، اگر بخواهیم بگوییم حاج قاسم و یک کلمه باید بگوییم آی مردم حاج قاسم و خدا. حاج قاسم خدایی بود. فقط برای خدا تلاش می کرد.

 

گاهی اوقات برخی موارد در طرح ریزی عملیات یک طرح خطرناکی را ارایه می کرد و از ما می پرسید خب چطور است می توانی، بعد مخاطب می ایستاد و مکث می کرد و سپس حاج قاسم پاسخ می داد توکل کنی می توانی، توکل به خدا و توسل به اهل بیت (ع)بکنی می توانی با ادبیات اشک و عشق پیش بروی بارک الله می توانی.

 

کد خبر 996672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha