درخواست های حقوقی برای توقف فروش سلاح انگلیس به ریاض و ابوظبی

دو سازمان حقوقی در گزارش مشترکی از انگلیس خواستند تا فروش سلاح به ریاض و ابوظبی متوقف شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از خلیج آنلاین، سازمان سام برای حقوق و آزادی‌ها (یک سازمان یمنی غیردولتی در ژنو) و سازمان حمایت از صلح و دموکراسی (سازمان غیردولتی انگلیس) در گزارشی مشترک اعلام کردند: باید انگلیس به درخواست های سازمان های بین المللی (مانند عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر) برای متوقف کردن فروش اسلحه به عربستان و امارات گوش دهد.

 

براساس این گزارش مشترک، خرید های عربستان 41 درصد از کل صادرات سلاح از انگلیس بین سال‌های 2010 تا 2019 میلادی به شمار می آید و انگلیس مسئول 19 درصد از واردات سلاح به عربستان است.

 

در این گزارش آمده است: براساس یک کمپین ضد تجارت سلاح، کل ارزش منتشر شده مجوزهای صادرات انگلیس برای محصولات نظامی به عربستان از زمان آغاز جنگ یمن به 5.4 میلیارد پوند( 7.20 میلیارد دلار) می رسد. اما ارزش واقعی آن کمتر از 16 میلیارد پوند(21.34 میلیارد دلار) است.

 

براساس این گزارش، صادرات شرکت های انگلیسی شامل هواپیما، بالگرد، پهپاد، تجهیزات به ارزش سه میلیارد پوند است. علاوه براین 2.5 میلیارد پوند برای بمب، موشک و بمب های دستی است.

 

در این گزارش آمده است: طرح صلح یمن درباره فروش سلاح انگلیس به نفع امارات گزارش داده است که امارات درگیر است و ممکن است که بیش از عربستان در جنگ یمن شرکت داشته باشد. زیرا به نظر می رسد که امارات بیشترین حملات هوایی را در خط مقدم ائتلاف عربی انجام می دهد.

 

این گزارش به نقل از موسسه بین المللی پژوهش های صلح استکهلم اعلام کرد: امارات در دو دهه گذشته به طور گسترده در صنایع تسلیحاتی به ویژه خودروهای زرهی و موشک سرمایه گذاری کرده است. امارات هشتمین واردکننده سلاح در جهان بین سالهای 2015 تا 2019 میلادی بوده است.

 

در این گزارش آمده است: امارات یکی از بزرگ‌ترین مشتریان سلاح در انگلیس به شمار می آید. ارزش کل مجوزهای صادراتی انگلیس برای محصولات نظامی به امارات از زمان جنگ در یمن به 715 میلیون پوند رسیده است.

 

کد خبر 996674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha