کتاب های منتشرشده درباره حضرت معصومه(س) هنرمندانه نیست

باباجانی با بیان اینکه کتابهای کمی در مورد حضرت معصومه(س) نوشته شده است ، گفت: آثار هنرمندانه و ادبی با این محوریت بسیار کم است.

خبرگزاری شبستان- سرویس فرهنگی- مریم داوری: حضرت فاطمه معصومه (س) در اول ذیقعده سال 172 هجری قمری در مدینه متولد شدند و در دهم ربیع الثانی 201 هجری قمری به دیدار حق شتافتند. ایشان دختر موسی بن جعفر(ع)، هفتمین امام شیعیان و نجمه خاتون است. راضیه، مرضیه،طاهره، رشیده ،سیده و حمیده از جمله القاب حضرت فاطمه معصومه(س) است.آرامگاه حضرت فاطمه معصومه(س) در قم پذیرای میلیونها زائر در سال است. به مناسبت سالروز وفات این بانوی عالیقدر گفتگویی با «علی باباجانی»، نویسنده کتاب «آمدی در شهر ما گل کاشتی» ترتیب دادیم. علی باباجانی از نویسندگان، کودک و نوجوان است که در حال حاضر سردبیر مجله سنجاقک است. متن گفتگو بدین شرح است:

 

کتاب «آمدی در شهر ما گل کاشتی» شامل چند شعر است؟ اشعار این کتاب در چه قالبی سروده شده اند؟

این کتاب مشتمل بر 10 شعر در قالب چهارپاره است و در مورد تولد حضرت معصومه (س)، ورود ایشان به قم، سکونت حضرت معصومه(س) در قم، ماجرای رحلت حضرت معصومه (س) و توصیفی از حرم حضرت معصومه (س) است. نورانی، آفتاب کاروان، در شهر ما گل کاشتی، آن گل رنجور، صبح حرم، بهار قم، باغ سبز خدا، خلوت بی بی، کفشداری و تیک و تاک عناوین شعرهای این کتاب هستند.

 

این کتاب برای چه گروه سنی نوشته شده و توسط کدام انتشارات به چاپ رسیده است؟

 این کتاب برای گروه سنی نوجوان نوشته شده است. انتشارات بوستان کتاب قم آن را در سال 83 منتشر کرد.

 

 کتاب «آمدی در شهر ما گل کاشتی» چقدر مورد استقبال مخاطبان واقع شد؟

یکی دو شعر آن را در مجله «سلام بچه ها» چاپ کردم که مورد استقبال نوجوانان واقع شد. برخی اشعار را نیز برای دوستان شاعر و همچنین نوجوانان خواندم که آنها خوششان آمد. کتاب «آمدی در شهر ما گل کاشتی» برگزیده کتاب سال جشنواره رضوی شده است. یکی از اشعاری که در مورد حضرت معصومه(س)سرودم مدت ها در کلیپی در یکی از برنامه های شبکه قم استفاده می شد.

 

 این کتاب چند بار تجدید چاپ شده است؟

متاسفانه کتاب «آمدی در شهر ما گل کاشتی» مهجور واقع شده و تجدید چاپ نشده است. یکی دو بار از ناشر خواستم که این کتاب تجدید چاپ شود اما به بنده گفتند باید موجودی آن تمام شود و سپس برای چاپ بعدی اقدام شود. تمام کارهای کتاب «آمدی در شهر ما گل کاشتی» از صفر تا صد را خودم انجام دادم، حتی تصویرگر را خودم انتخاب کردم اما متاسفانه ناشر برای تبلیغ کتاب اقدامی انجام نداد. در تهران از چندین کتاب فروشی سراغ این کتاب را گرفتم اما نتوانستم آن را در کتابفروشی ها پیدا کنم.

 

 

خودتان برای تبلیغ کتاب«آمدی در شهر ما گل کاشتی» اقدام کردید؟

به نوبه خودم کارهایی در زمینه تبلیغ کتاب انجام دادم به عنوان مثال به حرم حضرت معصومه(س) رفتم و تعدادی از این کتاب ها را در قفسه ها چیدم که بچه ها استفاده کنند. در نظر دارم با انتشارات به نشر صحبت کنم تا این کتاب را آنجا منتشر کنم.

 

از چه منابعی برای نوشتن کتاب «آمدی در شهر ما گل کاشتی» استفاده کردید؟

چند ماهی در آستان مقدس حضرت معصومه(س) کار می کردم و به منابع تحقیقاتی دسترسی داشتم و این منابع کمک بسیاری به من کردند که در مورد حضرت معصومه(س) شعر بگویم.

 

کتاب هایی که در مورد حضرت معصومه(س) برای کودکان و نوجوانان چاپ شده از نظر کمی و کیفی چگونه است؟

تعداد کمی کتاب در مورد حضرت معصومه(س) به چاپ رسیده است و برای کودکان و نوجوانان نیز با این موضوع کتاب کمی منتشر شده است. کتاب هایی هم که در مورد حضرت معصومه(س) نوشته شده بیشتر صوری و کلیشه ای است نه هنرمندانه. کاری که هنرمندانه و ادبی باشد، بسیار کم است.

 

چرا کتاب در مورد حضرت معصومه(س) کم نوشته شده است؟

ما در مورد این بانوی بزرگوار منابع خوبی داریم اما متاسفانه ابتکار به خرج نمی دهیم. تنها تاریخ وار زندگی حضرت معصومه(س) را نوشتیم و منتشر کردیم در صورتی که می توانیم در مورد حرم حضرت معصومه(س)، اتفاقاتی که در آنجا می افتد و زائران حضرت بنویسیم و در این صورت به طور غیر مستقیم مردم را با کرامات حضرت معصومه(س) آشنا کنیم.

 

و حرف آخر؟

کتاب ها باید خوب تبلیغ و به مخاطب معرفی شوند. با پیشرفت علم و تکنولوژی بهتر است که کتاب ها در فضای مجازی هم تبلیغ شوند و حتی pdf آنها را در اختیار مخاطبان قرار دهیم. وقتی کتابی برای بار اول به سختی فروش می رود باید مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد که مشکل از کجاست. شاید با یک صفحه آرایی جدید فروش کتاب بالا رود. هنوز هم که هنوز است، منتظرم این کتاب به چاپ دوم برسد اما دریغ و افسوس.

 

 

کد خبر 996806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha