۴۰ پایگاه مسجد محور در راستای تولید علم راه اندازی شده است

کفاش گفت: در راستای تولید علم و اینکه علم و فناوری باید دایمی باشد در سال ۹۸ و شش ماهه سال ۹۹ اقدام به راه اندازی و تقویت چهل پایگاه علمی با رویکرد مسجد محور نموده ایم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، « محمود رضا کفاش» در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته بسیج برگزار شد؛ بیان کرد: این سازمان با هدف جهادی پیرامون تحقق بخشیدن منویات مقام معظم رهبری در راستای حرکت در یک جهاد علمی بزرگ شکل گرفت؛ هدف ما تبدیل علم به فناوری و فناوری ثروت است.

 

معاون علمی پژوهشی و فناوری سپاه امام رضا (ع) افزود: طبق فرمایش حضرت اقا این امر نیازمند یک جهاد علمی بزرگ است ما در عرصه علمی و فناوری به دنبال جریان سازی، گفتمان سازی علمی و مطالبه گری تخصصی هستیم. هدف ما در سازمان بسیج علمی تولید علم مفید بر اساس نیاز جامعه، مردم و کشور و بر اساس خواست سپاه و بسیج برای حل مشکلات مردم و جامعه است.

 

وی گفت: ما دنبال تولید علم نافه ای هستیم که بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب در راستای نیازهای کشور باشد، علمی که منتج به اقتدار بسیج شود، افراد متعهد و متخصص را در درون آن تقویت کند و خالق ثروت باشد. یکی از اهداف ما حمایت از فکر و ایده تا تبدیل به علم و فناوری است، تولید، خلق ثروت و سیاست های مهم سازمان ما در عرصه علم و فناوری است.

 

کفاش گفت: امروز دشمنان ما علاوه بر هجمه های همه جانبه علیه کشوز ما، جنگ اقتصادی راه انداخته اند لذا رویکرد و آرایش جنگی ما در برابر این هجمه  دشمنان باید با تکیه بر توان داخلی و تولید ملی باشد. رهبر معظم انقلاب قریب 10 سال است شعارهای هر سال را با تکیه بر محوریت اقتصاد و توان داخلی، رونق تولید، جهش تولید و جهاد اقتصادی می نامند.

 

وی ادامه داد: ما اگر می خواهیم در اقتصاد رشد و پیشرفت داشته باشیم باید نگاه ما اقتصاد مقامتی باشد و این میسر نمی شود مگر بر پایه اقتصادهای دانش بنیان، اقتصاد دانش بنیان هم از قلب شرکت های دانش بنیان شکل می گیرد و بروز پیدا می کند، در بحث شرکت ها و اقتصاد دانش بنیان ما در وهله اول جامعه را باید دانش بنیانی کنیم نگاه مدیران ما در بحث اقتصاد دانش بنیان باید دانش بنیانی شود و اعتقاد اینها باید دانش بنیانی شود.

 

معاون علمی پژوهشی و فناوری سپاه امام رضا (ع)  گفت: امروز آنچیزی که در دانشگاهها تدریس می شود آن چیزی نیست که ما را به افق 1404 برساند که رهبر معظم انقلاب در افق 1404 فرمودند "یکی از پیش رانه های توسعه کشور شرکت های دانش بنیان هستند". در سال 1404 ، باید 20 درصد از درآمد کشور از شرکت های دانش بنیان تامین کنیم.

 

وی افزود: در این راستا باید پایان نامه های دانشجویی ما هدفمند باشد و کارگروهی و تقویت کارگروهی در حوزه علم دانش و پژوهش یک حالت منسج داشته باشد و تولید دانش باید به اشتغال زایی در حوزه دانش بنیان کمک کند، حمایت و هدایت از طرح های علمی و زودبازده ما باید به سمتی برود که به معیشت و اقتصاد مردم کمک کند، ما باید محصولات فناورانه و تولید نمونه های اولی را جزو برنامه های اصلی خود قرار دهیم، اگر می خواهیم به آن نتیجه مطلوب برسیم، باید به تجاری سازی محصول و طرح حتما توجه کنیم.


کفاش اظهار داشت: ما باید استعدادهای جوانان و نوجوان را شناسایی کنیم و جذب و توان نوآوری و خلق استعدادها را باید در دانش پژوهان خود ایجاد کنیم، ما باید در دل دانش آموزان و دانشجویان روحیه خو.د باوری و  شعار ما می توانیم را بیش از پیش زنده کنیم. در این خصوص ما در راستای تولید علم و اینکه علم و فناوری باید دایمی باشد در سال 98 و شش ماهه سال 99 اقدام به راه اندازی و تقویت  چهل پایگاه علمی با رویکرد مسجد محور نموده ایم.

 

وی با بیان اینکه ما در این پایگا هها به دنبال تقویت علمی بسیجیان جامعه هدف خود هستیم، همچنین برگزاری کلاس های تقویتی و رشد علمی کلاس های کا رآفرینی و مهارت افزایی، ارائه مشاوره های تحصیلی و و بازدیدهای علمی از جمله اقدامات ما در این پایگاههای علمی است؛ گفت: ما امسال در ۳۰ پایگاه علمی منتخب و معین  اقدام به مشاوره تحصیلی برای داوطلبان کنکوری کردیم که به حدود 3500 نفر از داوطلبان کنکور در این پایگاهها مشاوره تحصلی داده شد و خروجی که بر اساس افکار سنجی بعد از کنکور صورت گرفت رضایتمندی  ۸۶ درصد بود.

 


معاون علمی پژوهشی و فناوری سپاه امام رضا (ع) با تاکید بر اینکه در این پایگاه ها شناسایی نخبگان و فرهیختگان هر محله، نظام احصا حل مسئله و ارائه راهکار برای آن مسئله نیز و در صورت لزوم مطالبه گری از دستگاههای اجرایی توسط این پایگاه ها صورت می گیرد؛ افزود: برای اینکه ما خلق استعداد داشته باشیم، از طرح های علمی و زود بازده حمایت کنیم، به محصولات نوآورانه و تولید نمونه های اولیه و تجاری سازی آنها توجه داشته باشیم، باید مراکز رشد و نوآوری ایجاد شود. ما در این مراکز دنبال دو هدف  یعنی تولید محصولات نوآور و فناور و اشتغال زایی و خلق ثروت هستیم.

 

وی افزود: در این راستا با هدف تسهیل گری از سمت معاونت علمی پژوهشی بسیج و تصدی گری از سمت بسیجیان اقدام به تاسیس و راه اندازی و تقویت 9 مرکز رشد و نوآوری در سال  ۹۸ و ۹۹ نموده ایم و امروز مفتخریم علاوه بر تجاری سازی و فروش در سطح استان و کشور نمونه های اولیه آن برای کشورهای خارجی صادر شده و فرستاده شده است و مرکز رشد شهید چمران در بردسکن در حوزه الکترومکانیک با حداقل هزینه اقدام به راه اندازی مرکز رشد و امروز دارای استقلال و به تولید محصولات فناور و نو آور روی آوردند.


 

کفاش با بیان اینکه اگر بخواهیم به سمت شرکت های دانش بنیان برویم ملزم هستیم بر اساس مراکز تحقیقاتی پیش برویم و بایستی حتما در افق 1404 و1440 تعداد شرکت های دانش بنیان از 5300 شرکت که در سطح کشور وجود دارند به 100 هزار شرکت دانش بنیان که مطالبه حضرت آقا است برسانیم؛ گفت: در بحث مراکز هدایت و حمایت تحقیقات کاربردی مثلث صنعت، بازار و دانشگاه باید شکل گیرد، اگر سه ضلع تشکیل شود ما مطمنا می توانیم در رشد و پیدایش و نگاهی که در بحث شرکت های دانش بنیان داریم موفق شویم. در این حوزه نظام مسائل را در راس تخصصی مورد ارزیابی و دقت قرار می دهیم.

 

معاون علمی پژوهشی و فناوری سپاه امام رضا (ع) با بیان اینکه فناوری نو، قدیم و نوظهور یکی دیگر از اهداف ما در مراکز هدایت تحقیقات کابردی است؛ گفت: در حقیقت ما در این مراکز به دنبال شرکت های دانش محور هستیم که منتج به شرکت های دانش بنیان شوند. تربیت چهره های علمی طراز انقلاب یکی از مسائل اساسی کشور و استان است که در این مراکز باید به نتیجه برسد؛ همچنین نزدیک تر شدن حوزه، دانشگاه و صنعت در این مراکز می تواند پیگیری و رصد شود.

 

وی گفت: در این راستا در سال 98 و 99 اقدام به راه اندازی سه مرکز تحقیفاتی کردیم و در سال ۹۹ مجوز سه شرکت را اخذ نمودیم و دو شرکت نیز در فرایند اخذ مجوزات هستیم؛ همچنین در راستای تسهیل گری به نخبگان بسیجی نیازمند استفاده از ظرفیت دستگاههای اجرایی هستیم که تعاملات خوبی با سازمانهای مربوطه صورت گرفته است همچنین در بحث اشتغال زایی در مراکز رشد برای حدود 130 نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده ایم.
 

 

کد خبر 996814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha