طبعیت گردی و آرامش روح و کیفیت زندگی

طبعیت گردی و گردشگری طبیعی برنامه ای جذاب، دارای کارکردی اقتصادی، توسعه دهنده صنعت گردشگری و البته مایه آرامش روحی و ارتقا کیفیت زندگی است که کشور ایران و به صورت ویژه استان اصفهان دارای چنین پتانسیلی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، طبیعت گردی و گردشگری طبیعی دو مقوله مجزا و البته نزدیک به هم است چرا که بسیاری از افراد علاقه مند به طبیعت، حتما گردشگر نیستند و با انگیزه های شخصی و حتی ورزشی وارد این عرصه می شوند اما بازخورد خوبی در حوزه اقتصادی، توسعه صنعت گردشگری و بهبود کیفیت زندگی و آرامش روح و روان دارد.

 

بررسی و گزارش میدانی خبرنگار خبرگزاری شبستان متمرکز بر کارکرد روانشناختی این موضوع است تا توصیه ها و دستاوردهای این مدل از تفریح و گردشگری را مورد ارزیابی و تفسیر قرار دهد.

 

روح انسان بسیاری متاثر است واقعیت ها و تنوع و سرزندگی است و به همین خاطر موضوع گردش در طبیعت با هر نیت و قدمی تحول جدی بر روح بشر می گذارد و از خستگی های روحی ناشی از زندگی پرتلاطم کاسته و به امیدواری و نشاط فرد کمک می کند.

 

گردش و سیر در طبیعت و کل دنیا تجربه های زیادی را برای مردم به همراه دارد و این تجربه و مهارت ها زمینه ساز آرامش و حتی تصمیم گیری های خوب در زندگی می شود که بر این اساس توجه به این مقوله در مباحث دینی نیز مورد سفارش بود و جوامع علمی نیز این نظریه و دیدگاه را بررسی و نتایج ارزشمند آن را منتشر کرده اند.

 

ایران با ظرفیت چهار فصل زنجیره ای عظیم از دستاوردها برای مردم خواهد بود اما کمتر این موضوع مورد استفاده و بهره برداری قرار گرفته و یا اگر به سمت طبعیت رفته ایم در برخی از مواقع آسیب هایی را به جای گذاشته ایم که رهاسازی زباله، ماشین سواری بدون رعایت اصول زیست محیطی، شکار حیوانات و آتش زدن گیاهان از جمله این معضلات است.

 

تاکید بر اهمیت طبیعت گردی برای روح و روان باید همسو با حفظ محیط زیست باشد وگرنه نتایج این رفتارهای مخرب را باید جامعه امروز و آینده جبران کننده که همه ما را متاثر خواهد کرد.

 

کوهنوردی، گردش در طبیعت اطراف محل زندگی و مشاهده رنک و مدل های سبزی، روشنی، زردی و خسکی و سفیدی طبیعت در چهارفصل سال علاوه بر اینکه ما را با ابعاد آفرینش آشنا و مانع از فریب خوری از دنیا می کند روان انسان را از دنیای وابسته به هیجان های منفی مثل استرس و ترس به سمت امید و شادکامی می برد.

 

تجربه هفتگی گردش در طبیعت هزینه چندانی ندارد و فقط به حرکت همت ما برای دیدن و قدم زدن در طبیعت اطرافمان نیاز دارد که البته گردش در کل کشور نیز به برنامه ریزی برای سفرهای ارزان قیمت نیاز دارد چرا که هدف ما طبیعت گردی و تنفس هوای تمیز است و نه انتخاب هتل های چندستاره و غذاهای لوکس و حاشیه های دیگر، پس باید هدف را گم نکنیم.

 

استان اصفهان به لحاظ گستردگی، ظرفیت و تنوع اقلیم در فصل های مختلف سال پتانسیل طبیعی زیاد دارد که مردم این دیار با برنامه ریزی و تلاش برای تفریح سال قادر به تغییر ذائقه و خروج از ناآرامی های روحی خواهند بود.

 

برنامه طبیعت گردی را سخت نکنیم و قدم زدن در کوچکترین ظرفیت های طبیعی را انتخاب کنیم و اگرچه کرونا محدودیت هایی ایجاد کرده ولی دوران پسا کرونا برای مدیریت رفتار و کاهش اختلالات روانی نیازمند برنامه ریزی هایی شخصی، خانوادگی از سوی عموم مردم و راهبردهای عملیاتی از سوی مسئولان است.

 

*طبعیت گردی و نیازهای آموزشی و فرهنگی

 

مدیرواحد بوم گردی و طبیعت گردی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان گفت: طبیعت گردی و گردشگری طبیعی به آموزش های پایه جهت حفظ محیط زیست و فرهنگ سازی برای توسعه و گسترش آن نیاز است.

 

«مهدیه لطفی» با بیان اینکه باید محیط زیست حفظ شود، خاطرنشان کرد: رهاسازی زباله و یا تخریب حیات وحش از آسیب های حضور مردم در عرصه های طبیعی است چرا که برخی آموزش های لازم را فرانگرفته و نسبت به حفظ محیط زیست دغدغه ندارند.

 

وی ادامه داد: ظرفیت های زیادی برای گردش در طبیعت وجود دارد اما کمتر شناخت به این قابلیت ها در بین مردم وجود دارد با شناخت تعدادی اندک از ظرفیت های طبیعی بقیه ناشناخته مانده در حالی که تمامی عرصه های طبیعی سرمایه ملی و میراثی برای کشورمان هستند.

 

لطفی با بیان اینکه سرمایه گذاری ویژه ای برای توسعه بوم گردی و طبیعت گردی صورت گرفته خاطرنشان کرد: این خدمات به توسعه این فرهنگ کمک می کند که اثرات آن برای جامعه بشری و تامین سلامت روح و روان آن ها اثر گذار خواهد بود.

 

*اثر طبعیت بر آرامش روح و روان و ارتقا سلامت اجتماعی

 

رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران گفت: طبعیت بر آرامش روح و روان و ارتقا سلامت اجتماعی جامعه اثر ماندگار و جدی می گذارد.

 

«کوروش محمدی» با اشاره به اینکه طبعیت و آنچه که در این آن وجود دارد هر کدام منشا تقویت روحی هستند، اظهارداشت: حرکت پرندگان، رودخانه ها، خزش برگ ها و سرسبزی طبیعت سرمایه های خوبی برای ارتقا سلامت روان و کاهش دغدغه های اجتماعی است.

 

وی ادامه داد: حرکت آب در رودخانه زاینده رود عامل شادی و نشاط مردم این شهر و منطقه اطراف کلان شهر اصفهان است و در کاهش آسیب های اجتماعی و افزایش نشاط اجتماعی نقش موثر و اساسی دارد.

 

محمدی یادآورشد: ظرفیت های طبیعی در سراسر کشور همین اثرها را برای مردم آن مناطق دارد و باید مسئولان به این مسئله توجه جدی داشته باشد و از طرفی هم مردم از طبعیت برای آرامش خود، کنترل هیجان های منفی و افزایش نشاط و امیدواری استفاده کنند.

کد خبر 996892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha