بسیجی تماشاچی نداریم، همه آحاد مردم بسیجی هستند

حجت الاسلام اکبری، گفت: بسیج برخاسته از فرهنگ دینی ما است که در جامعه اسلامی تماشاچی نداریم ،و همه آحاد مردم از زن و مرد و پیر و جوان نسبت به حاکمیت اسلام و مبارزه با طاغوت و فرهنگ سازی های صحیح و دفاع از ارزش‌های اسلامی مسئول هستند.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان در کرمانشاه، بسیج یک تشکل مردمی است که با عشق و توسل به خدا تشکیل شده است بسیج نام مردان و زنانی را یدک می کشد بسیج با توکل و تکیه بخدا تشکیل شده است. 

 

از آن زمان تاکنون در صحنه های مختلف بسیج خالق صحنه های همد مجموعه‌ای که در آنها پاک ترین انسانها، فداکارترین و آماده به کارترین جوانان کشور، در راه اهداف عالی این ملت و برای کمال رساندن و به خوشبختی رساندن این کشور جمع شده اند.

 

 بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۸ ،زمانی که افکار سیاسی و و اجتماعی مختلف از گوشه و کنار جامعه اسلامی سر بلند کرده بود و جامعه رو به سوی چنددستگی می‌رفت، امام خمینی دستور به تشکیل بسیج دادند .

 

به مناسبت هفته بسیج خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه  با حجت الاسلام اله رضا اکبری امام جمعه سنقر وکلیایی مصاحبه ای ترتیب داده که با هم می‌خوانیم:

 

علت شکل گیری بسیج از ابتدا چیست و جامعه چه نیازی به این نهاد دارد؟

 

-بسیج یادآور اقدام پیامبرگونه امام راحل (ره) و ایجاد یک رستاخیز عمومی در بین جامعه اسلامی ، برای تشکیل لشکر بیست میلیونی، به تعداد کل جامعه اسلامی در آن زمان، می باشد. بسیج اقدامی مقدس است برای به صحنه آوردن همه آحاد مردم و برای دفاع از دین و انجام وظایف اسلامی در جنبه های مختلف. بسیج یک فرهنگ است و برآمده از دل مکتب حیات بخش اسلام، رسول گرامی اسلام می فرماید : همه شما  نسبت به زیردستان خود و مسئولیتی که به عهده شماست مسئولیت دارید. بنابراین بسیج یک فرهنگ سازی است ،برای اینکه همه جامعه اسلامی در تحقق حکومت اسلامی و مبارزه با ظلم و فساد و ایجاد عدالت اجتماعی درگیر کند . 

 

وقتی به آموزه های قرآن نگاه می‌کنیم می‌بینیم خدای متعال به همه مردم خطاب می کند نه بخشی از مردم. مثلاً می فرماید: ای کسانی که ایمان آورده اید. یا در جایی دیگر عنوان می‌کند: سرپرست همه شما خداست نه بخشی از شما! امام این فرهنگ را زنده کرد و برای جامعه روشن کرد که همه آحاد مردم از پیر و جوان باید به صحنه بیایند . قبل از انقلاب معمولاً بانوان در نقش‌های اجتماعی فعال نبودند ولی امام بانوان را هم به صحنه آورده و در راهپیمایی‌ها، تظاهرات و کمک به رزمندگان و انقلابی ها و روحیه دادن به آنها سهیم کرد. این رمز موفقیت ما، هم در پیروزی انقلاب اسلامی و هم در هشت سال دفاع مقدس بوده.  در دفاع مقدس ما در مقابل کل دنیا ایستادیم و فقط با حکومت صدام در حال مبارزه نبودیم جنگ تحمیلی جنگ همه حکومت های مستکبر با ایران اسلامی بود .

 

چگونه ما توانستیمتنها با فرهنگ بسیج.  مقاومت کنیم؟ 


در فرهنگ بسیج تماشاچی نداریم ،همه آحاد مردم بسیجی هستند، از رهبر تا علما ، نمازگزاران و عموم مردم از دکتر تا کشاورزان همه در این رزمایش و در این جنگ وارد شده اند.  در مسائلی هم که احتیاج به یک اقدام همگانی است، باز بسیج است که می تواند راهگشا باشد مثل جریان سیل وقتی سیل سمت خوزستان و لرستان و گلستان آمد، بسیج عمومی مردم برای کمک و به صحنه آمدن آنها توانست، بار سنگین خسارت‌ها را از بین ببرد و گرفتاری های مردم را حل بکند. در زلزله هم همینطور بود . در جریان کرونا اگر دستور رهبری به رزمایش مواسات و همدلی و کمک مومنانه نبود و بسیج عمومی برای کمک به افراد آسیب دیده از کرونا شکل نمی‌گرفت. قطعاً الان کشور با یک بحران جدی مواجه بود. بنابراین ما باید تلاش کنیم این فرهنگ را در جامعه زنده نگه داریم.  در حال حاضر در مسئله ساخت واکسن کرونا با تبعیت کورکورانه از سازمان جهانی بهداشت ، که خود آنها مورد اتهام هستند برای ایجاد ویروس کرونا، کشور راه به جایی نخواهد برد. باید بسیج نخبگانی داشته باشیم برای کشف دارو . به لطف خدا در طب اسلا می و سنتی اقدامات ارزشمندی صورت گرفته. وزارت بهداشت باید بتواند با بسیج نخبگان علمی و پزشکان یک اقدام ارزشمندی را در این رابطه انجام بدهد تا در این مرحله هم ما سربلند بیرون بیاییم .

 

بسیج فرزند مسجد است ، همکاری و ارتباط بین آنها چگونه است ؟ و آیا نیاز به تغییر و یا بهبود دارد؟

 

خاستگاه بسیج مسجد است. حضرت امام فرمودند: مساجد سنگر هستند و سنگرها را حفظ کنید سنگری که می‌تواند مردم را حول محور ولایت جمع کند ،مساجد هستند. باید فعالیت‌های بسیج ،مسجد محور باشد. هر کجا که مسجد نقش خودش را در بسیج عمومی مردم به درستی ایفا کرد آن محله و جوانان توانسته اند نقش خوبی را در جامعه ایفا کنند. نیاز است که مساجد مورد توجه جوانان قرار بگیرد . سپاه باید مسجد را به عنوان پایگاه های اصلی خود تلقی بکند و برنامه‌های خود را آنجا اجرا کند .طبق گفته رهبر ائمه جماعت باید محور کارهای فرهنگی باشند و با یک همدلی و انسجام بتوانند در مسائل جامعه نقش آفرینی کنند . یکی از این مسائل با توجه به مشکلات روز جامعه ،بحث کرونا است در ابتدای شیوع این ویروس، بسیاری از مساجد تبدیل به پایگاه‌های خدمت‌رسانی به مردم شدند و در ضدعفونی معابر و اماکن تلاش کردند. برای کمک کردن به خانواده هایی که به واسطه کرونا دچار مشکل اقتصادی شده بودند ،بسته های معیشتی تهیه کرده و بین آنان تقسیم کردند. در بیمارستان ها حضور پررنگ داشتند و به عنوان کمک پرستار و نیروی جهادی حاضر بودند.  پایگاه بودن مسجد برای بسیج باید حفظ بشود و اگر معنویت مسجد و محل عبادت بودن آن از بین برود ، بسیج از هویت دینی خود فاصله می گیرد و آن اعجازی را که تا الان داشته نخواهد داشت بنابراین ما باید بتوانیم فعالیت های بسیج را در مساجد رهبری کرده و در آنجا شکل بدهیم.


جامعه بسیجی چگونه می تواند مطالبه گر و عدالتخواه باشد؟ 

 

-بر اساس فرهنگ دینی ما همه جامعه مسئول اند و باید اقداماتی انجام بدهند . این نشان می‌دهد که همه آحاد جامعه باید مسائل کشور را رصد کنند . اگر انحرافی در مسیر انقلاب توسط هر کسی اتفاق بیفتد ژباید فضاسازی شکل بگیرد که افراد منحرف و نفوذی وابسته به فرهنگ غرب و شرق نتوانند به مردم خیانت کرده و کشور را به غرب و شرق وابسته کنند. در قرآن کریم آیه ۷۱ سوره توبه می فرماید : مردان و زنان مومن بعضی بر بعضی دیگر ولایت دارند. و در ادامه می فرماید: اینها همه اهل امر به معروف و نهی از منکر هستند، یعنی هر وقت می بینند در جامعه معروفی ترک می شود به آن امر می کنند.

 

بنابراین مطالبه گری یکی از آن مطالبی است که بر عهده آحاد مردم قرار دارد و از بالا تا پایین جامعه باید خود را بسیجی و در مقابل کفر و نابرابری بدانند و این را باید به صورت فرهنگ عمومی جامعه دربیاوریم . امر به معروف و نهی از منکر ،اقامه نماز و پرداخت زکات و اطاعت از رسول از ویژگی‌های مومنین و مومنات هستند و این گروه مورد رحمت خدای متعال قرار می‌گیرند . بنابراین آحاد جامعه باید نسبت به مسائل روز کشور حساس بوده و بی تفاوت نباشند، واکنش به جا و صحیح و هماهنگ، برای دفاع از ارزش‌های اسلامی و دفاع از منافع ملت برای مبارزه با نفوذی ها و اقداماتی که بر علیه انقلاب اسلامی انجام می‌شودژ داشته باشند .والا چشم باز می کنیم و می بینیم که ازاسلام و جمهوری اسلامی فقط اسم آن مانده و همه ارزشهای اسلامی از یاد مردم رفته. مثلاً اتفاقی که در کرمانشاه افتاد و شهرداری خانه پیرزنی را خراب کرد اگر جامعه اسلامی ، هوشیار و مسئولیت پذیر و حاضر در صحنه باشد هیچ وقت شهرداری جرات نمی کند به کسی ظلم کند. آنجا باید مردم ورود پیدا می‌کردند . یا در بندرعباس که آلونک زن سرپرست خانواده را چند نیرو ، در مقابل چشم مومنین خراب کردند، این نشانه ضعف ایمان آن منطقه است . نمی‌توانیم بگوییم کارهای غیرقانونی انجام بشود و هر کس هر کجا خواست خانه بسازد. ولی نباید بگذارند از ابتدا خانه‌ای به صورت غیرقانونی ساخته شود و اگر ساخته شد باید با ساز و کارهای قانونی با آن مواجه شده و برخورد کرد مسئولین نباید جرات کنند ظلم کرده و فضایی را به وجود بیاورند که کسی از بی پناهی و بی کسی خودسوزی بکند .پس اگر مردم در صحنه باشند خیلی از مشکلات به وجود نخواهد آمد.

 

چرا بسیج موظف بر امر به معروف و نهی از منکر است؟

 

-امر به معروف هم باید به صورت جمعی باشد یعنی همان گفتمان‌سازی ای که رهبر فرمودند. مثلاً در جریان برجام و مذاکره با کشورهای اروپایی و آمریکا دولت اقدامی انجام داد، و قریب به ۷ سال است تمام نیروی خود را صرف مذاکره با ۵+۱  کرده است. آنها پشت کردند به انقلاب اسلامی و صراحتاً آمریکا از برجام خارج شد ،ما نتیجه ای نگرفتیم به جز اینکه آقایان امتیازات زیادی دادند به کشورهای اروپایی و آمریکا و چیز زیادی هم در مقابل نگرفتند. الان اگر زمزمه مذاکره با آمریکا بشود ، باید مردم به صورت جمعی در فضاهای مختلف عرصه را به افراد وابسته تنگ بکنند، به نفع نحوی که نتوانند دم از مذاکره با آمریکا بزنند. 

 

امر به معروف کار فردی نیست ،جامعه اسلامی باید به بلوغی برسد که اولاً معروف و منکر را بشناسد . در نهایت کل جامعه باید امر به معروف کند. مثلاً در جریان فتنه ۸۸ اگر مردم وارد نمی شدند و با مشت محکم به دهن فتنه‌گران نمی‌زدند ،کشور در آستانه براندازی قرار می گرفت. الان در قضیه کرونا مردم باید کاملاً با دولت همکاری کنند و دولت هم باید هوای مردم را داشته باشد و وقتی دستور به قرنطینه دو هفتگی و تعطیلی کسب و کارها می دهد ،همچنان که به کارمندان حقوق روزانه خود را پرداخت می‌کند ،به افراد متضرر هم کمک کند . والا این باعث می شود قشر قابل توجهی از مردم اگر با کرونا از بین نروند، با فقر از بین بروند .یا بحث گرانی هم نباید مردم بی تفاوت باشند و از طریق نمایندگان مجلس و افراد اثر گذار و اجتماعات پیگیری کنند. همچنین گوش به فرمان ولی امر مسلمین باشند و از انقلاب و اسلام دفاع کنند.

 بسیج برخاسته از فرهنگ دینی ما و به این معناست که در جامعه اسلامی تماشاچی نداریم ،و همه آحاد مردم از زن و مرد و پیر و جوان نسبت به حاکمیت اسلام و مبارزه با طاغوت و فرهنگ سازی های صحیح و دفاع از ارزش‌های اسلامی مسئول اند . اگر حضور در صحنه مردم، در جامعه شکل بگیرد آن جامعه پیروز می شود .همچنان که انقلاب اسلامی در سال ۵۷ در مقابل حکومت ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی پیروز شد .در جنگ هشت ساله در مقابل جنگ احزابی که توسط جهان استکبار بر علیه ما سازماندهی شده بود و ما پیروز شدیم.  در جریان کرونا هم مردم خوش درخشیدند، در سیل و زلزله و بلایای طبیعی که برای کشور عزیز ما اتفاق افتاده هم، ایران اسلامی به زیبایی درخشید. باید این فرهنگ رو زنده نگهداریم و جهان اسلام هم باید بسیج را جز فرهنگ خود قرار بدهد. همچنان که نیروهای حشد الشعبی که بسیج مردم عراق هستند ، کشورشان را از دست داعش نجات دادند و همچنین بسیج مردمی در سوریه هم توانست مقابل داعش بایستد و ان‌شاءالله این فرهنگ مایه اعتلا و سربلندی امت اسلامی خواهد بود.


 

کد خبر 997391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha