لزوم راه اندازی ایستگاه های ‌آنالیز گرد و غبار در خراسان جنوبی

اکبری گفت: با توجه به وسعت مناطق متاثر از پدیده گرد و غبار و وجود ۳۵ کانون بحرانی گرد و غبار در استان خراسان جنوبی، به ایستگاه های بیشتری در زمینه کنترل، پایش و آنالیز نیاز داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «حسن اکبری» صبح امروز (8 آذر) به رسانه های گروهی اعلام کرد: دو ایستگاه جدید پایش گرد و غباردر شهرستان های بیرجند و زیرکوه نصب و راه اندازی شد.

 

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه سال گذشته اعتباری بالغ بر هفت میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی به اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در راستای مقابله با پدیده گرد و غبار اختصاص یافته است، گفت: بر این اساس طرح ها و پروژه های متعددی در این زمینه در استان تعرف و اجرا شد.

 

اکبری تصریح کرد: بیش از دومیلیون هکتار از وسعت استان خراسان جنوبی را کانون های بحرانی فرسایش بادی تشکیل داده است.

 

وی با بیان اینکه فعالیت های انسان ساز بر موضوع بیابان زایی تاثیر به سزایی گذاشته است، اضافه کرد: بر این اساس نیاز است تا این اداره کل دستگاه ها و تجهیزات لازم در زمینه پایش و آنالیز گرد و غبار در استان را دارا باشد.

 

اکبری با بیان اینکه در استان خراسان جنوبی سه ایستگاه سنجش کیفی هوا در شهرستان های بیرجند، نهبندان و سرایان مستقر شد، گفت: با توجه به نیاز استان و همچنین وسعت مناطق متاثر از پدیده گرد و غبار با وجود 35 کانون بحرانی گرد و غبار در استان،به ایستگاه های بیشتری در زمینه کنترل، پایش و آنالیز نیاز داریم.

 

وی تصریح کرد: با اختصاص این اعتبار، دو ایستگاه پایش جدید برای استان خریداری و یک ایستگاه در مرکز استان و دیگری در شهرستان زیرکوه نصب و راه اندازی شد.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه با اضافه شدن این دو دستگاه جدید، تعداد ایستگاه های سنجش کیفی هوا در استان به پنج ایستگاه می رسد، گفت: همچنین از محل اعتبارات اختصاص داده شده به این استان برای مقابله با پدیده گرد و غبار، اعتباری بالغ بر دو میلیارد و 800 میلیون تومان جهت این موضوع اختصاص داده شد.

 

وی اظهار کرد: این ایستگاه ها قابليت سنجش ذرات باقطر دو و نیم و 10ميکرون را دارا هستند و يکی از ويژگی های ايستگاه های جدید خریداری شده در مقايسه با ديگر ايستگاه ها، ارائه داده ها به صورت لحظه ای و بدون تاخير است.

 

اکبری ادامه داد: این داده ها از طريق سامانه پايش کيفی هوای کشور به صورت روزانه در قالب شاخص کيفی هوای منطقه AQI ) ) در دسترس عموم است.

کد خبر 997774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha