هزینه های کوچ قشلاقی عشایر کمرشکن است

مدیر اداره امور عشایری شیروان گفت: هزینه‌های کوچ قشلاقی عشایر این شهرستان کمرشکن و برای عشایر بسیار سخت است.

«علی ابراهیمی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهار داشت: هزینه‌های کوچ قشلاقی عشایر این شهرستان کمرشکن و برای عشایر بسیار سخت است چرا که هزینه ها افزایش یافته و علت آن هم بالا رفتن کرایه حمل و نقل است.

 

مدیر اداره امور عشایری شیروان بیان کرد: با توجه به تخریب و تصرف ایل راه ها و بعضا واگذاری آن ها به کشاورزان، این قشر مجبور به کوچ ماشینی هستند.

 

 

ابراهیمی عنوان کرد: فاصله ییلاق تا قشلاق ۳۵۰ کیلومتر است که برای جابه‌جایی آن، هزینه حمل بار ۳۵ تا ۴۰ میلیون ریال است که باید توسط عشایر پرداخت شود.

 

 

وی با اشاره به شروع زمان کوچ عشایر هرساله از مناطق ییلاقی به قشلاقی از ۱۵ آبان ماه تا ۱۵ آذرماه خاطرنشان کرد: عشایر کوچرو این شهرستان با هزار و ۲۰۰ خانوار مشتمل بر پنج هزار و ۴۰۰ نفر جمعیت که ۱۸۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند در قشلاق های داخل استان و مراوه تپه استان گلستان مستقر می شوند.

 

 

مدیر اداره امور عشایری شیروان مدت توقف و ماندگاری این قشر در قشلاق را ۳۰ اسفندماه عنوان و تصریح کرد: سازمان امور عشایری کشور در نظر دارد برای کمک  به جابه‌جایی عشایر بین  ییلاق و قشلاق و کوچ ماشینی یارانه حمل در نظر بگیرد که هنوز چیزی اعلام نشده است.

 

 

ابراهیمی بیان کرد: شهرستان شیروان دو هزار و ۸۰۰ خانوار عشایری با جمعیتی حدود ۱۵ هزار نفر دارد که در قالب ۹ طایفه ۳۵۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند.

 

کد خبر 997785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha