وقتی خیران خبوشانی دست به کار می شوند

دیر زمانی فعالیت خیران محدود به چند حوزه خاص بود اما نیازهای روز جامعه به کمک های خیران خبوشانی سمت و سوی دیگری داد و حالا باید ثمره دست به کار شدن خیران را دید.

خبرگزاری شبستان _ خراسان شمالی_ فاروج؛ فراهم شدن زمینه مشارکت اهالی غیر ساکن در روستاها، شاید یکی از مزایای تشکیل گروه و کانال های روستایی در فضای مجازی است، اهالی روستای خبوشان هم گام نخست برای تشکیل جامعه خیران را با تشکیل یکی از همین گروها برداشتند.

 

شاید روزی که این گروه تشکیل می شد کسی گمان نمی برد که مسیر فعالیت آن به سمت آبادانی روستا برود اما اهالی فرهیخته روستا با فرهنگ سازی در همین گروه، مسیر کمک خیران را به سوی نیازهای روستا جهت دادند و چه حوزه ای مهمتر از آموزش و سلامت، فضای سبز، اشتغال و..؟

 

اسفندماه 96، اهالی روستای خبوشان با راه اندازی یک کمپین برای شروع فعالیت های مرتبط با طرح زیست بوم، با مشارکت در درختکاری فعالیتشان را آغاز کردند و به همت اهالی خبوشان به ویژه آن هایی که در شهرهای دیگر اقامت داشتند، طرح درختکاری در ورودی روستا به طول 1400 متر اجرایی شد و درختانی که به همت و هزینه مردم و شورا و دهیاری کاشته شده بود با کمترین درصد خطا به بار نشست.

 

«روح الله فخار» بخشدار وقت بخش خبوشان در این خصوص به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: در شهرستان فاروج روستای خبوشان از توابع بخش خبوشان برای اجرای طرح زیست بوم انتخاب شده بود که مقدمات اجرایی شدن این طرح از اسفندماه سال 96 آغاز شد.

 

وی افزود: آموزش هایی در حوزه زیست بوم و معرفی مشاغل متناسب با این طرح و جغرافیا و اقلیم روستا ارائه شد.

 

وی با اشاره به کاشت درخت توت در مسیر ورودی روستا به طول 1400 متر به همت مردم و اجرای طرح آبیاری قطره ای برای این درختان گفت: کاشت درخت توت با هدف اقتصادی و رویکرد اجرای نوغانداری در این روستا انجام شد.

 

فخار افزود: 300 میلیون ریال برای عملیاتی شدن این طرح نیاز بود که با راه اندازی کمپین، هزینه آن از سوی اهالی روستا تامین و فقط 80 میلیون ریال از اعتبارات دهیاری روستا هزینه شد.

 

 

خیران دست یاری کودکان روستا را به گرمی فشردند

حرکت بعدی در زمان هوشمندسازی مدارس آغاز شد، چیزی در حدود دو سال پیش، مدرسه روستا هوشمند نبود و آموزش لنگ رایانه و امکانات مربوط به آن بود، چراغ اول را که یکی از اهالی روشن کرد، آنهم با اعلام رقم مورد نیاز برای هوشمند سازی، یکی یکی دست ها برای کمک بلند شد، یکی هزینه ختم پدرش را در این مسیر گذاشت و دیگری خیراتی که کنار گذاشته بود را واریز کرد و اینگونه بود که دو سال پیش دبستان روستا برای کودکان هوشمند سازی و مسیر کمک ها هموار شد و اهالی حالا هر وقت به روستا سری می زدند، دقتشان بیشتر شده بود، کجا کار روی زمین باقی مانده؟

 

لوله کشی، نقاشی فضا و آسفالت حیاط مدرسه گام بعدی است که تا دهه فجر امسال به پایان می رسد و مشارکت خیران در این بخش، البته تاکنون 150 میلیون ریال بوده است.

 

 ساختمان خانه بهداشت و تجهیزات نداشته آن، گام بعدی را رقم زد

 

رئیس مرکز بهداشت شهرستان فاروج در این خصوص گفت: از سال گذشته تاکنون خانه بهداشت روستای خبوشان به همت خیران تغییرات چشم گیری داشته است.

 

«کریم ذوقی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان افزود: بعد از مناسب سازی فضای خانه بهداشت با نقاشی و نصب پرده جدید، خرید تجهیزاتی چون کپسول اکسیژن، دستگاه فشار خون، دستگاه کنترل قند خون و مانومتر آغاز شد.

 

وی افزود: خیران برای دیوار کشی خانه بهداشت هم اقدام کردند و رقمی در حدود 400 میلیون ریال تاکنون برای این فضا هزینه شده است.

 

ذوقی که خود از اعضای گروه خیران بخش خبوشان است، گفت: همه اهالی عضو این مجمع هستند و کمک ها از 500 هزار ریال تا 70، 80 میلیون ریال از سوی هر فرد بوده است.

 

وی با اشاره به در دست اجرا بودن دیوار کشی حانه بهداشت روستای خبوشان افزود: 400 تا 500 متر دیوار کشی انجام می شود.

 

ذوقی یادآورشد: خانه بهداشت روستای خبوشان به همت خیران، یکی از مجهزترین خانه های بهداشت شهرستان است.

 

حال این روزهای روستای خبوشان خوب است حالا دیگر امید کودکان و جوانان این روستا به داشتن زندگی بهتر در این فضا بیشتر شده است.

 

روستای خبوشان در 13 کیلومتری شهر فاروج و سه کیلومتری شهر تیتکانلو مرکز بخش خبوشان در دامنه کوه شاه داغی واقع شده است.

 

 

 

کد خبر 997903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha