پیشتازی جمهوری اسلامی ایران در دیپلماسی علمی با رشد ۱۴ درصدی

دهقانی گفت: سهم دیپلماسی علمی از علم ایران با مقایسه سهم مشارکت در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ جمهوری اسلامی ایران ۱۴ درصد رشد علمی داشته و پیشتاز دیپلماسی علمی دنیا شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «محمدجواد دهقانی»، امروز (یکشنبه 9 آذر) توسعه مشارکت های علمی  به صورت بین المللی و دیپلماسی علمی را از سیاست های اصلی جمهوری اسلامی ایران دانست و به صورت مجازی به خبرنگاران گفت: سهم انتشار آخرین یافته های علمی مشترک بین المللی از کل انتشارات علمی کشور از شاخصه های اصلی مشارکت های علمی به شمار می رود.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام افزود: سهم دیپلماسی علمی از علم ایران بر اساس تحلیل های علمی مستخرج از پایگاه استنادی بین المللی «اسکوپوس» در سال 2020 تا کنون 31 درصد بوده است.

وی اضافه کرد: با مقایسه سهم مشارکت در سال های 2018 و 2019 جمهوری اسلامی ایران 14 درصد رشد علمی داشته و پیشتاز دیپلماسی علمی دنیا شده است.

دهقانی با اشاره به میزان مشارکت های علمی پژوهشگران کشور با دنیا در 10 سال گذشته عنوان کرد:  میزان این مشارکت از 17 درصد در سال 2011 به 31 درصد در سال 2020 افزایش داشته است.

وی ادامه داد: سهم مقالات با مشارکت بین الملل از کل تولید علم کشور ما در سال 2016 حدود 20 درصد بوده است و در سال 2020 به 31 درصد افزایش یافته است.  

 

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اعلام کرد: پس از ایران، لهستان، انگلستان و تایوان هر یک با 6 درصد بیشترین سهم رشد در دیپلماسی علمی را دارند.

 

دهقانی افزود: حوزه های علوم انسانی و علوم پایه بیشترین میزان رشد را داشته اند و در حوزه های موضوعی در سال 2019، حدود 30 درصد انتشارات علمی حوزه علوم پایه کشور مشارکت داشته اند.

وی اضافه کرد: مقاله های فنی و مهندسی و علوم کشاورزی رشد 29 درصدی و علوم پزشکی نیز رسد 22 درصدی و علوم انسانی رشد 17 درصدی داشته است.

دهقانی با تاکید بر نیاز به برنامه جداگانه برای مشارکت پژوهشگران کشور با سایر کشورها گفت: برای مشارکت در حوزه علم و فناوری با سایر کشورها و مراکز علمی و فنی معتبر منطقه‌ای و جهانی به ویژه جهان اسلام در تحکیم استقلال کشور نیز موثر است.

 

کد خبر 998337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha