رشد و توسعه حوزه‌های علمیه نیازمند جذب موقوفات است

حجت‌الاسلام نادر رنجبر گفت: رشد و توسعه حوزه‌های علمیه نیازمند جذب موقوفات و کسب منابع پایدار است.

به گزارش خبرگزاری شبستان کردستان، حجت‌الاسلام نادر رنجبر مدیر حوزه علمیه کردستان در بیست و پنجمین نشست شورای نهادهای عالی حوزوی استان کردستان عنوان کرد: می‌توان از ظرفیت سایر استان@ها برای حوزه‌های علمیه این استان موقوفه ایجاد کرد و نباید موقوفات جذب شده برای حوزه‌های علمیه فقط محدود به این استان باشد.

 

وی بر ایجاد منابع پایدار برای حوزه‌های علمیه تاکید کرد و گفت: ایجاد منابع پایدار برای رشد و توسعه آموزش‌های حوزوی از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

علی‌اصغر دریایی، دبیر شورای نهادهای عالی حوزوی استان کردستان نیز در این نشست، با بیان اینکه یکی از ابتکارات جدید آیت‌الله اعرافی، که بعد از انتصابشان به مدیریت حوزه‌های علمیه انجام دادند، ایجاد دفتر موقوفات و منابع بود، افزود: این امر به عنوان یک ضرورت جدی برای حوزه‌های علمیه کشور شناخته می‌شد.

 

وی  عنوان کرد: با توجه به محدودیت‌های مالی و کمبود منابع مالی در حوزه‌های علمیه بخش اعظمی از کمبودهای مالی از طریق موقوفات و منابع پایدار رفع خواهد شد.

 

دریایی اضافه کرد: استان کردستان به خاطر کم برخوردار بودن و نبود منابع مالی، لاجرم باید به سمت ایجاد منابع پایدار حرکت کند تا بلکه بتواند نیازها و کمبودها را جبران کند و در این راستا روحانیون برای تبیین و توجیه آحاد مردم برای مشارکت در سنت حسنه وقف، می‌توانند نقش اساسی ایفا کنند.

 

وی خواستار توجه به بحث وقف مشارکتی  شد و گفت: باید برای ترویج این امر خداپسندانه بین آحاد مردم اقدام لازم انجام شود.

 

حجت‌الاسلام محمود صفی‌زاده، مدیر حوزه علمیه خواهران استان کردستان نیز در سخنانی اظهار کرد: شورای نهادهای عالی حوزوی بعد از تقسیمات ستادی در قم به ۳ بخش شمال و جنوب و ویژه تقسیم‌بندی شد که استان کردستان در این تقسیم‌بندی به دلیل شرایط خاص استان و نبود منابع مالی، بین استان‌های ویژه قرار گرفته است.

 

وی افزود: متأسفانه در استان وجوهات دریافتی یا کم است یا در کل وجود ندارد و باید در این مورد و همچنین معیشت طلاب و منابع مالی حوزه‌ها چاره‌اندیشی کرد و ستاد مرکزی در قم نگاه ویژه‌ای به این استان داشته باشد.

 

حجت‌الاسلام علی حسینی‌فر، مدیر خدمات حوزه علمیه استان کردستان نیز در این نشست بیان کرد: باید تقسیم وظایف بین نهادها صورت گیرد و نهادها هم وظیفه دارند که به بهترین نحو این وظایف را اجرا کنند و عدم ناهماهنگی بین نهادهای حوزوی در جذب، به وجهه حوزه آسیب می‌رساند.

 

وی با اشاره به اینکه جذب منابع پایدار را باید با تشکیل ستاد ملی حوزوی پیگیری کرد البته این منافاتی با تلاش استان‌ها ندارد، بیان کرد: برای جذب منابع پایدار توسط اهل سنت باید از ظرفیت‌های نماینده ولی‌فقیه در استان بهره برد.

 

حجت‌الاسلام علی رستمی، معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان کردستان نیز در پایان این نشست یادآور شد: برخی از مشکلات مجموعه‌های حوزوی باید از سوی مجموعه‌های بالا دستی حل شود چراکه حل این گونه از مشکلات در استان بسیار سخت است و در این راستا باید از ستاد و دیگر مجموعه‌های بالا دست کمک بگیریم.

کد خبر 999302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha