نقش مشارکت اجتماعی مساجد و مدیریت بحران

مدیریت بحران ها طبیعی و غیرطبیعی به مشارکت عمومی و البته سازمان یافته نیاز دارند که مراکز دینی و تشکل های فرهنگی مساجد در این خصوص نقش موثری در همکاری با سایر نهادهای حوزه مدیریت بحران را دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، بحران در شرایط بسیار سخت ایجاد می شود که این وضعیت بر اثر اتفاقات طبیعی مثل سیل و زلزله و یا غیرطبیعی مثل آتش سوزی و تصادفات ایجاد می شود که البته شیوع بیماری کرونا نیز موضوعی مشترک بین این دو حوزه  می باشد که امروز جامعه جهانی را فراگرفته است.

 

پیشگیری از وقوع بحران و یا توانمدسازی برای شرایط سخت مقوله ای مهم و ضروری است که فراتر از ستادهای هماهنگی مدیریت بحران و یا یک اداره و چندسازمان بوده بلکه به همکاری مردمی و تعامل های بین بخشی بسیار نیاز دارد.

 

مشارکت مردم برای حوزه بسیار مهم و لازم است و همواره نقش اثرگذار مدنی را در کلیه حوادث طبیعی و غیرطبیعی دیده ایم که اگر این همکاری ها نبود نهادهای متولی دچار خستگی و مشقت کار و سرعت عمل را نیز کاهش می داد.

مداخله بدون کارشناسی آسیب جدی در این حوزه است که دستگاه های امدادی از آن گله می کنند چرا که افراد بدون تخصص و فقط بر اساس هیجان وارد عمل شده و روند کار را با مشکلاتی روبرو می کنند.

 

گزارش و تحلیل و بررسی امروز ما به مشارکت هدفمند و سازمان یافته مربوط است که چطور مساجد و تشکل های فرهنگی این حوزه مثل کانون های فرهنگی و هنری در کنار سازمان های مردم نهاد دیگر و ادارات دولتی باید به موضوع مدیریت بحران بپردازند.

 

*آموزش عمومی مردم برای توانمندسازی و قانونمداری در بحران

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت:  آموزش عمومی مردم برای توانمندسازی و قانونمداری در بحران ضرورتی برای پیشگیری از خسارت ها که تشکل های فرهنگی مساجد قادر به ایفا نقش موثری در این حوزه خواهند بود.

 

«منصور شیشه فروش» با اشاره به نقش اساسی آموزش در مدیریت بحران افزود: با آموزش مردمی در مراکز عمومی و نهادهای اجتماعی توانمندسازی برای اقدام به موقع در حادثه لازم است که هلال احمر بخشی از این ماموریت را انجام می دهد و سایر نهادها با همکاری این دستگاه، آتش نشانی، بهداشت و درمان و سایر حوزه های مرتبط قادر به برگزاری جلسات هستند.

 

وی افزود: مساجد بستر مناسبی برای آموزش و آگاهی بخشی به مردم در جهت مقابله با بحران هستند که برنامه ریزی برای بهره گیری از این فرصت لازم است.

 

شیشه فروش آگاهی بخشی پیرامون ضروت توجه به رعایت قوانین و دستورالعمل ها مثل مقاوم سازی منازل و افزایش ایمنی سکونتگاه ها و مراکز شغلی را از دیگر ضرورت های پیشگیری از خسارت در بحران نام برد و گفت: مردم باید نسبت به این موضوع آگاه شوند و در طرح های بازسازی و مقاوم سازی ها همکاری و در اجرای دستورالعمل های ایمنی اقدام کنند.

 

وی اضافه کرد: تشکیل تیم های محلی امداد و نجات در شرایط بحران نیز در مساجد یک فرصت محسوب می شود و امداد رسانی را در شرایط اضطرار تسریع خواهد کرد و البته ایمنی مساجد نیز مهم است.

 

*برگزاری دوره های آموزشی عمومی و تخصصی امداد و نجات

 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان گفت: دوره های آموزشی عمومی و تخصصی امداد و نجات در سراسر استان برای توانمندسازی مردم برای مقابله و پیشگیری از بحران انجام می شود.

 

«علی محمد هاشمی» با بیان اینکه بیش از هزار هزار دوره آموزشی تخصصی امداد و نجات و عمومی مقابله در برابر مخاطرات به صورت حضوری و غیرحضوری در استان اصفهان برگزار می شود، اظهارداشت: این فعالیت های آموزشی و آگاهی بخشی، مشارکت عمومی را برای پیشگیری از حوادث و توانمندسازی مردم افزایش می دهد.

 

وی ادامه داد: یکصد خانه هلال با هدف آموزش و فعالیت های فرهنگی در مناطق مختلف استان اصفهان تشکیل شده و توسعه این مراکز ادامه دارد که برخی از آن ها در مساجد تشکیل شده اند.

 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان ادامه داد: آمادگی همکاری برای تاسیس خانه های هلال در مناطق مختلف و آموزش عمومی مردم از سوی هلال احمر وجود دارد و مساجد و تشکل های فرهنگی در این خصوص نقش مهمی خواهند داشت.

*تعامل و همکاری کانون های مساجد با نهادهای عضو شورای مدیریت بحران

 

شورای مدیریت بحران در رده های ملی، استانی، شهرستانی و روستایی با محوریت مسئولان و متولیان این حوزه تشکیل می شود و کانون های مساجد بازوان توانمندی برای همکاری با این نهادهای خدمات رسان حوزه مدیریت بحران هستند تا علاوه بر آگاهی بخشی به مردم در امر جلب مشارکت عمومی و هدفمند جهت مقابله به موقع در بحران اقدام کنند.

 

شناسایی ظرفیت های انسانی، امکانات و تجیهزات و ماشین آلات برای مدیریت حوادث طبیعی و غیرطبیعی در کانون های مساجد این امکان را فراهم می کند تا پیش از رسیدن امکانات و تجهیزات ستاد مدیریت بحران آن ها نقش محلی سازماندهی شده و آموزش دیده خود را ایفا کنند.

 

مقابله با سیل و زلزله، مهارآتش سوزی ها و رسیدگی به حوادث رانندگی در مناطق نزدیک به جاده های اصلی از جمله نمونه های فعالیت گروه مدیریت بحران توانمند در مساجد است.

 

کد خبر 999405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha