طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها محصول کار کارشناسی/این طرح، پشتوانه خوبی برای دولت است

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» محصول ساعت‌ها کار کارشناسی این کمیسیون با حضور دستگاه‌های مختلف و نهاد‌های ضروری است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، شهریار حیدری با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری ۳ شنبه شب شبکه دو سیما گفت: طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» محصول ساعت‌ها کار کارشناسی این کمیسیون با حضور دستگاه‌های مختلف و نهاد‌های ضروری است. این طرح از 3ماه پیش در دستور کار این کمیسیون قرار گرفت.

 

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: در گذشته تا پیش از این دوره از مجلس شورای اسلامی، ​ همواره شورای عالی امنیت ملی، محور بحث‌های برجامی بود؛ چند ماه پیش آقای قالیباف در شورای عالی امنیت ملی، صحبت‌ها و توجیهاتی داشت و توضیح داد که به هر شکل، این موضوع باید به مجلس بر گردد، زیرا نمایندگان، عصاره ملت هستند و مجلس، خانه ملت است.

 

وی ادامه داد: با متقاعد کردن شورای عالی امنیت ملی، ​ مصوبات شورا باید به تایید مقام معظم رهبری برسد و پس از تایید ایشان به قانون تبدیل می‌شود بنابراین این موضوع به مجلس شورای اسلامی برگشت و اجازه دادند که در مجلس به موضوعات، تبعات و ابعاد برجام پرداخته شود.

 

حیدری با اشاره به اینکه محور کار در مجلس شورای اسلامی در این زمینه، کمیسیون تخصصی امنیت ملی و سیاست خارجی است، اضافه کرد: طرح‌ها با عناوین مختلف درباره این موضوع، ​ منعکس شد که تجمیع آن ها، طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» بود که امروز در مجلس مصوب شد.

 

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه شهادت شهید دکتر فخری زاده به تصویب این طرح، سرعت بخشید گفت: این طرح در ۳ ماه گذشته در دستور کمیسیون بود و ساعت‌ها کار کارشناسی با حضور دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان انرژی اتمی، وزارت خارجه، وزارت دفاع، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و نهاد‌های ضروری انجام شد و آن‌ها در این طرح، مشارکت و اعضای دیگر کمیسیون‌ها و رئیس مجلس هم بر روی این موضوع کار کردند.

 

حیدری تاکید کرد: همه محور بحث‌ها و مواد نه گانه این طرح با حضور دستگاه‌های مختلف فوق مطرح شد و این طرح با اطلاع از توان جمهوری اسلامی ایران، دولت و سازمان انرژی اتمی، ​ تهیه شد.

 

وی اضافه کرد: همه این دستگاه‌ها با نگاه کارشناسی، اعلام کردند که برای اجرایی کردن همه بند‌های این طرح، توانمندند.

 

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: ابتدا و انتهای این طرح، رفع تحریم‌ها بوده است ضمن اینکه مقام معظم رهبری فرمودند همه مذاکرات برای رفع تحریم‌ها بوده است اگر مذاکرات نتیجه نگیرد و تحریم‌ها رفع نشود همه برجام، خسارت است.

 

حیدری با بیان اینکه این طرح به دولت کمک می‌کند که با دست پر با طرف مقابل مذاکره کند، افزود:​در واقع، دولت پشتوانه مجلس را دارد و همه نمایندگان، پشتیبان این کار برای دولت هستند.

 

وی اضافه کرد:​ حتی پس از تصویب این طرح، بازخورد آن را از جامعه اروپایی گرفتیم و آن‌ها چراغ سبز نشان می‌دهند و تمایل دارند جدی و در چارچوب برجام مذاکره کنند.

 

حیدری تاکید کرد: این طرح، پشتوانه خوبی برای دولت است و طرف‌های برجام حاضرند جدی وارد مذاکره شوند.

 

وی با اشاره به اینکه افکار و عقاید و فراکسیون‌های گوناگونی در مجلس وجود دارد​گفت: این طرح از جمله معدود طرح‌هایی بود که همه افکار در آن دخیل بود و از همه جریانات، جناح‌های سیاسی و گروه‌ها با هر افکار و عقیده‌ای حتی از دولت و دستگاه‌های مختلف دعوت کردیم و فراتر از دولت و مجلس، از افراد صاحب نظر دانشگاهی را برای این طرح دعوت کردیم.

 

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه عضو ان پی تی هستیم و در سال ۱۳۸۲ داوطلبانه پروتکل الحاقی را پذیرفتیم و امضا و اجرا کردیم​ گفت:​ الزامات این پروتکل را رعایت کردیم و دسترسی‌های آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای به همه مراکز هسته‌ای ما آسان شد.

 

وی ادامه داد: پارسال، ​ بازرسان آژانس در قالب ان پی تی، ۴۰۰ بار مراکز هسته‌ای ما را بررسی کردند، پروتکل الحاقی, ۲۰۰ بار دیگر به این تعداد اضافه کرد و در مجموع آن‌ها ۶۰۰ بار، این مراکز را بررسی کردند.

 

حیدری گفت:​ حتی اگر از پروتکل، داوطلبانه خارج شویم، متعهد به ان پی تی هستیم و سخنان رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه خروج ایران از پروتکل الحاقی کمکی نمی‌کند، سیاسی است.

 

وی افزود: او به جای این سخن باید از طرف‌های برجام انتقاد می‌کرد که چرا به تعهدات خود عمل نکردند، آژانس بار‌ها صلح آمیز بودن برنامه هسته ایران را تایید کرده است بنابراین اگر آژانس تحت تاثیر آمریکا و غربی‌ها نیست و به شکل واقعی در چارچوب شرح وظایف خود عمل کنند، بهتر بود از حقانیت و مظلومیت ما دفاع می‌کرد.

 

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه این برنامه درباره ضمانت اجرایی در این طرح گفت: یکی از ویژگی‌های این طرح، ضمانت اجرایی آن است و بر این اساس اگر مسئولان اجرایی به نحوی استنکاف از اجرای آن کنند به حبس تعزیری از ۵ تا ۱۰ سال و حداکثر ۲۰ سال متناسب با نوع و میزان جرمی که مرتکب شده اند محکوم می‌شوند.

 

وی ادامه داد: بعد از تصویب این طرح در مجلس باید توسط شورای نگهبان تصویب شود تا به شکل قانون درآید د و لازم الاجرا شود.

 

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: یکی از مواد این طرح، نظارت مجلس شورای اسلامی بر رفتار دولت و آژانس است و چنانچه همکاری‌ها در قالب برجام پیش رفت و طرف‌های برجام بازگشتند این روند هم مانند گذشته ادامه پیدا خواهد کرد، ولی در غیر این صورت ایران هم در یک ماه، داوطلبانه از پروتکل خارج خواهد شد.

 

کد خبر 999436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha