طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری و شوراها با اولویت بررسی می‌شود

نمایندگان با در اولویت قرار دادن بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا موافقت کردند.

به گزارش خبرنگارپارلمانی خبرگزاری شبستان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه  علنی امروز (چهارشنبه 12 آذر) مجلس شورای اسلامی با  بررسی با اولویت طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا با 174 رأی موافق از مجموع 251 نماینده موافقت کردند.

محمد صالح جوکار رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشوربا اشاره به دلایل برای در اولویت قرار گرفتن این طرح گفت: خرداد سال آینده انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراها برگزار می شود که زمان زیادی تا آن مدت باقی نمانده است. برای اصلاح قوانین مربوط به این دو انتخابات کمیسیون شوراها بررسی های لازم را انجام داده و موارد مهمی در بحث جایگاه ریاست جمهوری و تبیین معیارها کاندیداها تعیین کردند.

وی بیان کرد:  در موضوع انتخابات شوراها نیز اصلاحاتی در این قانون در راستای تقویت نظارت بر انتخابات شوراها و ارتقای عملکرد و کارآمدی شوراها صورت گرفته است. نظارت بر انتخابات شوراها توسط نمایندگان مجلس صورت می گیرد لذا پیش بینی شده که در طول چهار سال کارکرد شوراها، هیأت نظارت بر انتخابات بر عملکرد شوراها نیز نظارت داشته باشند.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی گفت:  در شوراهای دوره پنجم فسادها و اتفاقاتی رخ داد که باعث ورود قوه قضاییه شد به دنبال آن بسیاری از شهرداران و اعضای شوراها درگیر مسائل قضایی هستند. اگر بر عملکرد شوراها نظارت وجود داشته باشد این اتفاق تکرار نخواهد شد. ما در اصلاح قانون انتخابات شوراها می خواهیم این موارد را لحاظ کنیم. درباره انتخابات ریاست جمهوری هم ما نمی خواهیم گذشته را تکرار کنیم.

وی ادامه داد: قرار است کاندیداها برای ریاست جمهوری با معیارهای مشخص تعیین شده تا مردم به این کاندیداها رأی دهند. این افراد باید بتوانند مطالبات ملت را پاسخ داده و کارکرد موثری داشته باشند. همچنین رئیس جمهور باید بتواند تعامل بین دو قوه مجریه و مقننه را افزایش داده تا بتوان گام های موثری برای مردم و پیشرفت کشور برداشت.

وی خاطر نشان کرد: اگر این طرح در مقطع فعلی در دستور کار مجلس قرار نگیرد این اصلاح قانون انتخابات به این دوره نخواهد رسید و کارآمدی نخواهد داشت لذا از نمایندگان درخواست دارم که به این اولویت رأی دهند.

 

کد خبر 999502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha