روزگار ظالم در دوره مظلوم بسیار سخت‌تر است

آیت‌الله رشاد گفت: روزگار مظلوم اگر سخت است روزگار ظالم در دوره مظلوم در این عالم یا آخرت سخت‌تر است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله «علی‌اکبر رشاد» امروز در جلسه درس خارج فقه که در حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: امیرمومنان امام علی(ع) می‌فرمایند روزگار مظلوم بر ظالم بسی دشوارتر و سخت‌تر است از روزگار ظالم بر مظلوم است.

وی افزود: روزگاv ظالم بر شئون و احوال مظلومان مسلط است و بر اساس هوس و شهوات نفسانی آنچه دلش می‌خواهد انجام می‌دهد و بر مظلومان ستم می‌کند و گاهی از اینکه چنین سلطه و سیطره بر احوال و امور مظلومان دارد لذت می‌برد و احساس شادمانی می‌کند و شاید دیگران به حال او غبطه بخورند اما روزگاری هم دور انتقام و قصاص فرا می‌رسد.

آیت‌الله رشاد با بیان اینکه روزگای هم فرامی رسد که مظلومان انتقام بگیرند و نوبت ظالم است که تقاص پس داده و تلافی شود، اظهار کرد: روزگاری که نوبت و دور مظلوم است بسیار سخت‌تر، دشوارتر و تلخ‌تر ‌از روزگاری است که ظالم بر مظلوم مسلط است.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) با بیان اینکه ما معتقدیم این عالم از نظر تکوینی و تشریعی بر عدل عدالت استوار شده است، ابراز کرد: در نتیجه این عالم از نظر تکوینی و تشریعی در مقابل ظلم واکنش نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: همین عالم تکوین شامل عامل دنیا و عقبی می‌شود که هستی و تکوین به اقتضای طبیعت و قانون الهی عکس‌‌العمل مناسب را نسبت به ظالم بروز خواهد داد.

رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه با بیان اینکه در تاریخ غالب ظالمان و ستمگاران مجازات شدند و به فلاکت و ذلت مردند، عنوان کرد: احیانا اگر نسبت به مواردی چنین فرصتی پیش نیاید و خداوند به ظالمی مهلت داده باشد در آخرت او را مجازات خواهد کرد. در آخرت ترازوی عدل الهی دقیق‌تر است و کیفر سخت‌‌تری دارد.

آیت‌الله رشاد افزود: اصولا هیچ عملی بدون عکس‌العمل در هستی نیست این مشیت الهی است که هستی باید واکنش نشان دهد، اما همیشه عالم تکوین نسبت به ظلم ظالم واکنش نشان نمی‌دهد گاهی مجازات ظالم به آخرت موکول می‌شود، این عالم دنیا پست و کوتاه است که به اندازه یک چشم به هم زدن می‌گذرد و نسبت به هستی عالم بسیار بسیار کوتاه است.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) ادامه داد: کسی که تصور می‌کند ظالم فقط باید در این دنیا تقاص شود به این فکر نمی‌کند عالم دیگری هم وجود دارد و آنجا مجازات خواهد شد. پس از مرگ حیات انسان ادامه دارد و حیات پس از مرگ واقعی‌تر از حیات قبل از مرگ است. حیات پس از مرگ فرصت اصلی زندگی است که هنوز شروع نشده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: روزگار مظلوم اگر سخت است روزگار ظالم در دوره مظلوم در این عالم یا آخرت سخت‌تر است.

کد خبر 999543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha