توجه ویژه بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی به احیای تراث علمی

رئیس بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی از توجه ویژه این مرکز علمی به احیای تراث و آثار علما و اندیشمندان اسلامی خبرداد و گفت: تا کنون آثار بزرگانی از جمله قاضی نورالله شوشتری، میرحامد حسین و سید مرتضی(ره) در این مرکز احیا شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام «سید محمود مرویان حسینی» در نشست خبری مجازی «کنگرۀ بین المللی بزرگداشت هزارۀ وفات سیّدِ مرتضی علم الهدی» که امروز(چهارشنبه 12 آذر) برگزار شد، با اشاره به همکاری بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی با کنگره سید مرتضی(ره) اظهار داشت: همانطور که می دانید بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی در کنار مرقد مظهر امام رضا(ع) به عنوان یکی از مراکز علمی و پژوهشی دینی به احیای تراث و احیای آثار عالمان و اندیشمندان مذهب توجه شایانی دارد.

 

رئیس بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی افزود: ما در باره قاضی نورالله شوشتری که شهید ثالث گفته می‌شود به درخواست جامعه مدرسین ورود کردیم و تا حدود 18 اثر از آثار متنوع ایشان را در مباحث تفسیری و کلامی و فقهی در طول سال های گذشته احیا کردیم و همین طور آثار میرحامد حسین هندی که به گفته امام راحل آثار ایشان از جمله عقبات الانوار حجت مذهب شمرده می‌شود، در این مرکز احیا شده است و در همین راستا نگاه بنیاد به همکاری در احیای آثار مرحوم سید مرتضی به عنوان پشتوانه سازی برای پژوهش های عالمان شیعی و فراهم کردن زمینه های علمی برای محققان انجام شده است.

 

وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: سید مرتضی(ره) در علوم اسلامی شخصیتی والا و جامع است، چراکه ایشان یک شخصیت فقیه، اصولی، متکم، قرآن شناس و ادیب بوده و حلقه واسط بین علما و اندیشمنانی از جمله شیخ مفید و شیخ طوسی بوده است؛ همچنانکه استاد او شیخ مفید و شاگردان ایشان افراد برجسته ای از جمله شیخ طوسی، قاضی ابن براج، ابوصلاح حلبی و سلار دیلمی هستند که از نوآوران تفکر شیعی بوده اند.

 

حجت الاسلام مرویان حسینی با بیان این که گاه تا 300 دانشمند و محقق در مجالس درس سید مرتضی(ره) حضور پیدا می کرده اند، گفت: بخش قابل توجهی از آنها عالمان اهل سنت بودند و در تألیفات و آثار ایشان نیز رویکرد پژوهشی و تحقیقی و توجه به آثار دیگران و نقد و بررسی و نگاه های تقریبی وجود داشته است و شخصیت اجتماعی ایشان نیز کم نظیر است.

 

وی یادآور شد: سید مرتضی(ره) در حقیقت ستاره درخشان علمی در قرن چهارم و پنجم است که در این دوره در حقیقت تمدن اسلامی با حضور اندیشمندان و عالمان اسلامی و نوآوری های ایشان و دستاوردهای متنوعی که داشتند، شکل گرفت و امیدواریم تمدن نوین اسلامی را نیز در راستای تمدن گذشته داشته باشیم.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی با بیان این که سید مرتضی نماد عقلانیت و تفاهم مذهبی است، خاطرنشان ساخت: بزرگداشت چنین شخصیت برای ما اهمیت دارد، چراکه علاوه بر آراء کلامی و اعتقادی، ایشان در مباحث فقهی خودشان هم رویکرد عقل گرایانه دارند و در مباجث اجتهادی هم از پیشگامان محسوب می شوند.

 

وی با تأکید بر این که سید مرتضی(ره) در علوم گوناگون آثاری تألیف کرده است، ابراز داشت: 86 کتاب را علامه امینی به عنوان آثار ایشان نام برده است، بنابراین گرچه هزار سال از روزگار ایشان می گذرد ولی شایسشگی های او سد زمانه را می شکند و تا امروز ادامه پیدا کرده است، همچنانکه علامه حلی سید مرتضی را معلم شیعه می‌داند و می‌گوید: ایشان در بسیاری از دانش ها و علوم نوآور و یگانه است.

 

حجت الاسلام مرویان حسینی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: توجه کردن به ایشان کار بسیار نواندیشانه و پشتوانه سازی برای مباحث علمی است و جملاتی که مقام معظم رهبری در مورد ایشان فرمودند که شخصیت و اندیشه ایشان باید تحلیل شود، حائز اهمیت است بنابراین جا داشت که هم از لحاظ تاریخی و هم ریشه سازی علوم مختلف که در آثار ایشان ذکر شده است ورود پیدا کنیم .

 

وی اضافه کرد: دست مریزاد می گوییم به مجموعه دارالحدیث که در طول این سال ها همکاران استادمهریزی و استادان ارجمندی که در داخل و خارج کشور این کار را به سامان رساندند و خیلی خوشحال هستیم که در عرصه آماده سازی و نشر این مجموعه آثار مشارکت داشتیم و توجه تولیت آستان مقدس رضوی نیز به این مسأله قابل توجه است.

 

رئیس بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی عنوان کرد: 41 اثر درباره آثار خود سید و 20 اثر در مورد سید تولید شده که مجموعا 52 اثر کارش به سامان رسیده و چاپ شده است و امروز می توانیم بگوییم یک مجموعه گرانسنگی از اندیشه و زمانه سید مرتضی و دیدگاه های خود ایشان را در اختیار داریم.

 

وی در پایان با اشاره به فعالیت های علمی بنیاد در کنگره علمی سید مرتضی خاطرنشان ساخت: بنیاد پژوهش های اسلامی با وجود این که پروژه های سنگینی که برعهده دارد و با وجود شرایط سخت کرونایی با یک نگاه دغدغه مندانه این بخش از کار علمی را پذیرفت و شاید کاری که عالمانه در طول سال ها انجام داده بودند باید در کمتر از یک سال بازخوانی می شد و طبیعتا گاهی نیاز بود که اصلاحاتی صورت بگیرد و رفت و برگشت هایی که بین بنیاد و مجموعه دارالحدیث انجام شد، کار را به سامان رساند.

کد خبر 999607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha