ساخت پارک ساحلی شیروان در هاله ای از ابهام

با گذشت چندین سال از آغاز عملیات طرح پارک ساحلی واقع در حاشیه رودخانه چایلق شیروان، این طرح همچنان رها و نیمه تمام مانده که بلاتکلیفی طرح بزرگ شهری مردم را به تعجب وا داشته است.

خبرگزاری شبستان-شیروان؛ آغاز اجرای فاز نخست این طرح در هفته دولت سال 93 با هدف زیباسازی شهر، ساماندهی رودخانه و تغییر مبلمان شهری توسط شهردار سابق این شهر انجام شد که اجرای پروژه زیبا سازی رودخانه در حد فاصل پل گلیل تا پل حکیم بود.

 

 

از سویی مسافت کل اجرای پروژه به طول 2 کیلومتر، حد فاصل رودخانه از پل پارسا تا بزرگراه خاتم الانبیا (کمربندی)، فاز دوم (پل گلیل تا پل کشاورزان) و سوم (پل کشاورزان تا کمربندی) در برنامه قرار گرفت.

 

 

بازنگری در طرح ساماندهی رودخانه چایلق شیروان باید با دقت نظر بیشتری در زمینه اجرای این طرح صورت گیرد چرا که اجرای این پروژه به دلیل دغدغه های مربوط به کاهش بستر رودخانه و احتمال ورود سیلاب به داخل شهر با حساسیت هایی رو به رو شده است.

 

 

با توجه به در دست احداث بودن کانال عبور سیلاب از رودخانه چایلق شیروان و از سویی با توجه به واقع شدن کانال در مرکز شهر و سیلاب های منطقه و هزینه بر بودن احداث چنین سازه هایی، ضرورت دارد دقت نظر بیشتری در مورد طرح مزبور صورت گیرد.

 

 

طبق گفته مسئولان در اجرای این طرح درختکاری، ایجاد فضای سبز، امکانات ورزشی و تفریحی و غیره در نظر گرفته شده که با اتمام آن علاوه بر خارج شدن رودخانه از وضعیت نامناسب، تغییرات مبلمان شهری و جذب و توسعه گردشگر، رونق اقتصادی و درآمدزایی را به دنبال خواهد داشت.

 

 

اینک پارک ساحلی واقع در رودخانه چایلق جایی واقع شده که مردم ساکن اطراف آن از قشر محروم و حاشیه نشین هستند و در بسیاری از موارد شاهد محل تجمع زباله ها در این مسیر، افراد معتاد، زباله گرد هستیم که علاوه بر چهره نازیبای شهر به نوعی امنیت را از ساکنان منطقه سلب کرده است.

 

 

یکی از افراد ساکن در این منطقه می گوید: طرح مزبور چندین سال است که رها شده و مردم زباله های خود را در این مکان ریخته که تجمع زباله ها موجب بوی نامطبوع و آزار دهنده شده و سلامت ساکنان را به خطر می اندازد.

 

 

علی مرادپور اظهار داشت: همچنین در بسیاری از موارد تجمع زباله ها به مدت چندین روز موجب جمع شدن سگ های ولگرد و حشرات موذی می شود که مردم هنگام عبور با ترس از این مسیر گذر می کنند.

 

 

یکی دیگر از ساکنان منطقه گفت: اینک این محله امنیت لازم را ندارد چرا که در ساعت های مختلف روز شاهد تجمع افراد معتاد در زیر پل خصوصا شب هنگام هستیم.

 

 

وی که حاضر به ذکر نام خود نیست افزود: تاکنون برای رفع و حل این موضوع چندین بار مکاتبه و تماس تلفنی با مسئولان صورت گرفته و متولیان امر اقدام کرده اند ولی به صورت موقتی بوده و مجدد معتادان پس از چند روز در زیر پل تجمع می کنند.

 

 

یکی دیگر از ساکنان بیان داشت: در فصول مختلف سال شاهد بارش های رگباری در این شهر هستیم که با توجه به اینکه پروژه نیمه تمام و رها شده است ترس و واهمه ما به خاطر بالا آمدن حجم آب رودخانه و ورود به داخل منازل است.

 

 

جواد خداجو تصریح کرد: در سال های گذشته که شاهد بارش های سیل آسا و تقریبا بالا آمدن سطح آب رودخانه بودیم اقدام به گذاشتن کیسه های پر از شن کنار درب منازل کرده ایم که مبادا آب به داخل ورود پیدا کند.

 

 

وی گفت: انتظار می رود مسئولان مربوطه به خاطر رفع این مشکل بزرگ و دغدغه مردم در روزهای بارندگی طرح ساماندهی و اجرای مجدد را در اولویت قرار دهند.

 

 

 شهردار شیروان گفت: طرح ساماندهی رودخانه چایلق و زیباسازی مسیر عبور آن از شهر شیروان از سال 93 آغاز شده بود که تاکنون 20 میلیارد ریال به این منظور هزینه شده است.

 

 

شاهرخ شاهرخی اظهار داشت: این طرح به صورت مرحله به مرحله پیش می رود که هنوز مرحله نخست آن در حال اجراست و تکمیل آن هزینه هنگفتی را می طلبد و علیرغم وعده های چند باره سازمان شهرداری ها در سال های گذشته برای تعهد 50 درصد هزینه ها و اقدامات طرح، اکنون با گذشت بیش از 6 سال هنوز پرداختی در این خصوص صورت نگرفته است.

 

 

 

وی طول مسیر ساماندهی شده رودخانه در شیروان را 750 متر عنوان کرد و افزود: هدف از اجرای این طرح زیباسازی شهر و جلوگیری از خطرات رود برای بافت شهری پیرامونی است که در صورت عدم انجام طرح، در مواقع بارندگی های سیل آسا امکان طغیان سیلاب و آسیب دیدن منازل و دیگر فضاهای شهری وجود دارد.

 

 

شهردار شیروان در خصوص دغدغه اهالی این منطقه برای مشکلات مزبور گفت: برنامه ریزی های لازم برای این طرح صورت گرفته که در صورت موافقت و دستور آب منطقه ای، در مسیر زیر پل کشاورزان دهانه های پل بسته می شود که اقدام به دیوار کشی خواهیم کرد تا افراد معتاد دیگرنتوانند در این مکان تجمع یابند.

 

 

شاهرخی افزود: در طرح قبلی که توسط شهردار اسبق اجرا شده بود داخل رودخانه از محل پل شهید پارسا تا پل گلیل(کوچه خانلق) سنگ کار شده بود که این خود جلوی حجم عبور را می گرفت و اینک به جای آن دیوار ساحلی کار شده است.

 

 

وی با بیان اینکه در  صورت ادامه اجرای طرح قبلی در مواقع بارش های شدید شاهد طغیان رودخانه خواهیم بود گفت: اینک از محل پل کشاورزان تا پل گلیل(کوچه خانلق) برای جلوگیری از هرگونه وررود سیلاب شدید به خارج رودخانه، دیوار ساحلی به طول 750 متر کار شده است.

 

 

وی در خصوص زباله های منطقه افزود: با جمع آوری معتادان و خارج شدن آنان، دیگر شاهد تجمیع زباله در این مکان نخواهیم بود.

 

 

مدیر امور منابع آب شیروان گفت: شهرداری برای دیوارکشی زیر پل کشاورزان فقط شفاهی صحبت کرده  که باید نامه مکتوب بدهند و در این خصوص موافقت خواهد شد.

 

 

اسحاق خسروپناه اظهار داشت:  لایروبی هر کیلومتر از رودخانه سه میلیارد ریال اعتبار می طلبد که در مسیر رودخانه این شهر، سه کیلومتر باید لایروبی انجام شود که فعلا اعتباری برای اجرای آن موجود نیست.

 

 

وی گفت: در صورت تخصیص 6 میلیارد ریال اعتبارات ملی و سفر استاندار به این شهرستان که بحث اعتبارات در این خصوص مطرح هست حتما نسبت به حل موضوع مربوطه اقدام خواهد شد.

 

 

خسروپناه افزود: همچنین در صورت ارائه طرح از سوی شهرداری و بازدید کارشناسان این اداره، در صورت عدم هیچ گونه مشکلی مجوزهای لازم از سوی این اداره داده می شود.

 

 

اجرای طرح ساماندهی رودخانه چایلق شیروان در محدوده ای افزون بر ۲ هکتار و در ۲ بخش معماری و ایجاد فضای سبز عملیاتی می شود.

 

 

پیش‌ترها مسئولان اداره‌کل آب منطقه ای خراسان استانی، با اشاره به تدوین طرح ساماندهی حریم رودخانه چایلق شیروان با نگاهی ۲۵ ساله، از صدور مجوز اجرای آن سخن گفته و با تاکید بر رعایت تمامی اصول کارشناسی و مهندسی در طراحی و اجرای طرح افزوده بودند که این پروژه به گونه ای طراحی شده که با افزایش عمق رودخانه، کاهش عرض آن جبران شده و فضای عبور سیلاب محدود نخواهد شد.

 

 

شیروان با ۸۵ هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهر پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.

 

 

 

کد خبر 999846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha