استمرار بارش برف و باران در گیلان/دستگاه‌های امدادی برای مواجهه با بحران آماده‌اند

طبق اعلام سازمان هواشناسی، بارش برف و باران در مناطق مختلف گیلان همچنان ادامه دارد از طرفی موضوعی که در این‌جا موجب نگرانی است و قطعیتی هم در آن وجود ندارد این است که آیا دستگاه‌های امدادی استان واقعا برای مواجهه با بحران آماده‌اند.

خبرگزاری شبستان_ رشت، ادامه بارش برف و باران و تداوم شرایط ناپایدار جوی تا هفته آینده پیش‌بینی است که اطلاعیه آن از سوی اداره کل هواشناسی گیلان صادر شده است. در همین راستا مدیریت بحران استانداری هم اعلام کرده برای زمستان امسال 360 دستگاه ماشین برف‌ر‌وبی آماده خدمات‌رسانی هستند.

 

«محمد دارس» با بیان اینکه نقشه‌های هواشناسی نشان‌دهنده نفوذ تدریجی جریانات کم و بیش ناپایدار در منطقه است عنوان کرد: برای امروز پنجشنبه( 13 آذر ) وضعیت جوی به شکل نیمه ابری تا ابری، مه‌آلود، کاهش نسبی دما، بعضی ساعات بارندگی و وزش باد پیش‌بینی می‌شود و در ارتفاعات هم شاهد بارش برف پراکنده خواهیم بود.

 

مدیرکل هواشناسی گیلان وضعیت جوی روز جمعه( 14 آذر) را هم طبق الگوهای هواشناسی مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: برای فردا هوا به صورت نیمه ابری تا ابری، مه‌آلود در بعضی نقاط بارندگی و وزش باد و در ارتفاعات بارش برف پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

 

وی درباره اینکه سامانه ناپایدار جوی که در حال حاضر در گیلان مستقر است چه زمانی از استان خارج می‌شود ابراز داشت: شرایط جوی حال حاضر به شکل تقریبی و دست کم تا اوایل هفته آینده در گیلان پا برجا است از طرفی طبق بررسی‌های انجام شده در این مدت دمای هوای استان هم کاهش پیدا می‌کند.

 

مدیرکل هواشناسی گیلان رعایت حریم رودخانه‌ها، مسیل‌ها و پرهیز از توقف در حاشیه آن‌ها را تا سه ساعت پس از بارندگی و رگبار شدید مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: لازم است مرغداری‌ها در راستای تأمین و ذخیره‌سازی سوخت کافی و واحدهای سنتی و روستایی پرورش طیور و دام هم نسبت به پوشش و درزگیری واحدها اقدام کنند.

 

تشدید بارش باران و برف در استانی مانند گیلان آن هم در ماه‌های پایانی آذر و  منتهی به زمستان امری عادی و همیشگی محسوب می‌شود از طرفی با توجه به تجربیات تلخ گذشته از وقوع سیلاب‌های شدید و بارش برف سنگین که در خاطره مردم استان نشسته است، انتظار می‌رود مدیریت بحران و دستگاه‌های امدادی قبل از مواجهه با چنین شرایطی به شکل واقعی خود را آماده کنند.

 

*آماده‌باش 60 تیم مجهز و 360 دستگاه ماشین برف‌ر‌وبی در گیلان 

«امیر مرادی» نیز آمادگی و هماهنگی فرمانداران با دستگاه‌های خدمات‌رسان را لازم و ضروری خواند و در همین زمینه اذعان کرد: این هماهنگی‌ها برای مواجهه با بحران‌های احتمالی باید با دستگاه‌هایی مانند هلال‌احمر، راهداری و حمل نقل جاده‌ای، اورژانس، آتش‌نشانی، پلیس راه و سپاه برای بارش‌های برف در زمستان پیشرو انجام شود.

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان از آماده‌باش 60 تیم مجهز و 360 دستگاه ماشین برف‌ر‌وبی متعلق به اداره کل راهداری و حمل نقل جاده‌ای استان گیلان خبر داد و اضافه کرد: با توجه به تعامل و انسجام بسیار خوبی که بین دستگاه‌ها شکل گرفته امیدواریم زمستان امسال و همزمان با بارش برف شاهد بروز کمترین مشکل در استان باشیم.

 

«فریبرز مرادی» مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان امسال در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود ماشین‌آلات، تجهیزات و امکانات راهداری استان گیلان به علت فرسودگی بخش عمده‌ای از آن نیازمند نوسازی هستند، با توجه به این تفاسیر انتظار می‌رود قبل از ایجاد هرگونه چالش و بحران با توجه به شرایط جوی که امسال برای گیلان پیش‌بینی شده برای حل این معضل چاره‌ای اندیشیده شود.

 

در اینجا خالی از لطف نیست که به بارش برف چند سال قبل گیلان هم اشاره‌ای داشته باشیم، هنگامی که واحد مدیریت بحران استانداری گیلان با متولی‌گری مدیرکل وقت همواره از آمادگی استان برای بارش برف سنگین خبر می‌داد اما تنها پس از یک روز بارش برف مسیر دسترسی نخستین جایی که به این علت مسدود شد، ورودی خود اداره کل مدیریت بحران بود.

 

مع‌الوصف هدف از بازگو کردن این خاطرات تلخ و عجیب، سنجش وضعیت فعلی استان گیلان از حیث دارا بودن تجهیزات سبک و سنگین و امکانات لازم امداد و نجات در مواقع بحران و نحوه عملکرد و واکنش دستگاه‌ها است. از طرفی باید به این امر مهم هم توجه داشته باشیم که در چنین مواقعی یعنی بارش سنگین برف و باران مهم‌ترین اقدام لازم، بازگشایی سریع مسیرها و جاده‌ها است تا سایر دستگاه‌ها نظیر اداره گاز، برق و آب  بتوانند مشکلات مردم را حل کنند که البته با توجه به داشته‌های فعلی گیلان، عدم اهتمام نمایندگان و فقر موجود به نظر می‌رود همچنان باید منتظر تکرار خاطرات تلخمان در استان باشیم.

کد خبر 999919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha