شرکت سهامی زراعی ایثارگران در نقطه مرزی تایباد راه اندازی می شود

فرماندار تایباد گفت: شرکت سهامی زراعی ایثارگران تایباد با هدف اشتغال 10 هزار نفر از ایثارگران و خانواده های آنان راه اندازی می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، محمد عارف عارفی، در جمع برگزیدگان بخش کشاورزی و دامپروری تایباد گفت: ایجاد صنایع تبدیلی و فراوری محصولات کشاورزی با هدف صادرات به افغانستان یکی از نیازهای ضروری شهرستان مرزی تایباد است.

 

وی افزود: برای تولید محصولات کشاورزی و دامی تایباد، پتانسیل و استعداد فراوان است اگر چه خشکسالی پی در پی سال های اخیر مشکلاتی را برای کشاورزان و دامداران این شهرستان ایجاد کرده اما اگر از کشت های گلخانه ای و استفاده از سیستم های آبیاری نوین از 10 سال پیش در شهرستان مرزی تایباد شروع شده بود، امروز این مشکلات وجود نداشت.

 

وی با اشاره به این موضوع که شهرستان مرزی تایباد در یک اقلیم خشک واقع است، افزود: با جدیت در امر کشاورزی بایستی برای بهره برداری صحیح از ذخایر آبی، برنامه ریزی کنیم.

 

وی همچنین از راه اندازی شرکت سهامی زراعی ایثارگران در نقطه مرزی تایباد خبر داد و گفت: در مجموع پنچ شرکت سهامی زراعی در سفر دوم هیئت دولت به استان به تصویب رسید که اولین شرکتی که کار ثبت آن در استان خراسان رضوی به پایان رسیده است، شرکت سهامی زراعی ایثارگران تایباد است که با هدف اشتغال 10 هزار نفر از ایثارگران و خانواده های آنان راه اندازی می شود.

 

فرماندار تایباد با در خواست از مسئولان برای توجه ویژه به این شهرستان برای شکوفایی استعدادها و ظرفیت های موجود آن گفت: همزمان با تولید محصولات کشاورزی باید صنایع وابسته به این بخش نیز راه اندازی شده تا در بخش فراوری محصولات برای صادرات به کشور افغانستان برنامه ریزی و اقدام شود.

 

غلامرضا زارع، سرپرست اداره جهاد کشاورزی تایباد گفت: کاهش 50 درصدی بارندگی در این شهرستان باعث پایین آمدن میزان محصولات کشاورزی شده است.

 

وی یکی از مشکلات دیگر این بخش را طغیان ملخ در بخش میان ولایت شهرستان برشمرد و گفت: آفت سن گندم نیز باعث پایین آمدن راندمان تولید در سطح مزارع و افت تولید شده است و 9 هزار و 580 هکتار از اراضی تایباد زیر کشت خربزه است که پیش بینی می شود امسال 117 هزار تن خربزه از این اراضی برداشت شود.

 

سرپرست اداره جهاد کشاورزی تایباد با بیان اینکه بهترین هندوانه دنیا در شهرستان های تربت جام و تایباد تولید می شود، گفت: متأسفانه به دلیل نبود مرکز تحقیقات کشاورزی بزرگ ترین مشکل مزارع خربزه بوته میری، پسمانده های پلاستیک ها در مزارع، ایجاد نوعی قارچ در خاک کشاورزی، پایین آمدن راندمان تولید خربزه و کیفیت آن می باشد.


زارع یکی از برنامه های جهاد کشاورزی تایباد را در سال جاری اصلاح شیوه های آبیاری در سطح چهارهزار هکتار از اراضی تایباد عنوان کرد و افزود: با توجه به اختصاص اعتبار به بحث آبیاری تحت فشار که 85 درصد از اعتبارات آن توسط دولت و به صورت بلاعوض و 15 درصد باقیمانده به صورت وام با سود چهار درصد به کشاورزان اختصاص می یابد در جهت اصلاح میزان مصرف و پیشگیری از هدر رفت آب در بخش کشاورزی به روش سنتی اجرای این طرح در شهرستان تایباد آغاز شده است.

 

به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، زارع از ساخت بزرگترین استخر پرورش ماهی سردآبی با 70 درصد پیشرفت فیزیکی در روستای شیزن از توابع بخش میان ولایت خبرداد و گفت: این استخر با ظرفیتی بیش از 35 تن درسال و با اعتباری بیش از یک میلیارد و 900 میلیون ریال دردست ساخت است.

 

وی گفت: برای تجمیع دام های سبک و سنگین از اطراف شهر نیز به زودی مجتمع دامداری به ظرفیت 2 هزار راس دام سبک و سنگین و با ساخت کلینیک دامپزشکی در دشت کرات احداث و مورد بهره برداری قرار می گیرد.
  

پایان پیام/

کد خبر 46499

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha