پزشک سلامت و کرونا به سوالات مبتلابه کرونایی پاسخ داد

پزشک مشاور سلامت‌ و کرونا به سوالات مبتلابه کرونایی پاسخ داد و گفت: معمولا" بعد از طی دو هفته از بیماری کرونا، احتمال انتقال به حداقل می رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، دکتر حسین اخواست (۱۴ آذر) در برنامه آنلاین مطب‌ در خانه به کاربران‌ فضای مجازی که بیشتر سوالاتی مربوط به حوزه کرونا داشتند پاسخ داد و به اولین شخص هم که پرسید یکی از اقوام حدود ۳۰‌ روز از بیماری کرونای او می گذرد آیا‌ می توان با وی تماس گرفت و بیماری را منتقل نمی کند؟ توضیح داد: معمولاً بعد از ۲ هفته که فرد دوران قرنطینگی‌ را طی کرده باشد احتمال‌ اینکه بیماری را به دیگران منتقل کند به حداقل می رسد امّا باید توجه داشت‌ که در دیدار با این فرد حتماً پروتکل های بهداشتی رعایت شود و طرفین‌ از ماسک استفاده کنند.

 

 


پزشک مشاور سلامت و کرونا به فردی که دچار ضعف‌ در قفسه سینه و کتف است و با انجام‌ ورزش‌ های تحرکی، این درد تشدید‌ می شود؛ پاسخ داد: این علامت نیاز به معاینه دقیق و شرح‌ حال بیشتر دارد، شاید بر اساس سن نیاز به انجام نوار قلب باشد تا وضعیت بیماری قلبی عروقی‌ شما بررسی شود؛ به نظر می رسد دردهای شما عضلانی است که با حرکت دادن‌ دست‌ ها تشدید می شود پس نیاز است به پزشک مراجعه کنید تا بررسی های بیشتر انجام‌ شود.

 

 


وی به شخص ۴۵ ساله ای که دارای درد در قفسه سینه است و نمی تواند نفس بکشد و نگران کرونا است؛ پاسخ داد: به نظر می رسد درد شما عضلانی باشد و نیاز به شرح حال بیشتر و معاینه است تا از لحاظ بیماری های قلبی و عروقی مطمئن شویم، در صورتی که دچار علائم بیشتر مانند سرفه‌ های مکرر، تنگی نفس، تب و لرز و کاهش حس بویایی و چشایی شدید به پزشک مراجعه کنید.

 

 


دکتر اخواست به فردی‌ که پرسید یک روز است دچار سردرد شدم  و نگران کرونا هستم، اظهارکرد: سردردها عوامل متعددی دارند و نیاز به شرح حال بیشتری است، معمولاً سردردها  ناشی از دردهای میگرنی یا خوشه ای است، می توانید از مسکن های ساده مانند استامینوفن استفاده و در تاریکی استراحت کنید در صورتی که بهتر نشدید به پزشک مراجعه کنید.

 

 

 

وی به یکی دیگر از کاربران که پرسید مادرم دارای بیماری زمینه ای دیابت و پارکینسون است که ۱۹ روز پیش به دلیل ابتلا به کرونا بستری بود و با اکسیژن ۸۸ ترخیص شد، با گذشت ۲ هفته و اینکه اکسیژن‌ دریافت می کند اکسیژ‌ن‌ خون وی ۸۷‌ است، چقدر طول می کشد اکسیژن‌ به حالت‌ طبیعی برگردد؟ تصریح کرد: با توجه به وضعیت مادرتان، نیاز به انجام سی تی اسکن‌ ریه است تا وضعیت‌ ریه مشخص شود؛ حتماً به پزشک مراجعه کنید.

 

 


دکتر اخواست در پاسخ به سوالی درباره تزریق‌ واکسن آنفلوآنزا و اینکه آیا تزریق واکسن آنفلوآنزا برای بهبودیافتگان کرونا منعی ندارد؟ گفت: بهترین زمان برای تزریق این واکسن شهریور و مهر است به این منظور که تا قبل از اینکه این بیماری همه گیر شود آنتی بادی ناشی از آنفلوآنزا در بدن ساخته شود تا شخص بتواند با بیماری مقابله کند.

 

 


وی ادامه داد: معمولاً پیک بیماری آنفلوآنزا در آبان و آذر هر سال است؛ ضمن اینکه برای مبتلایان به کرونا، بعد از بهبودی کرونا، منعی برای تزریق واکسن آنفلوآنزا وجود ندارد.

 

 


پزشک مشاور کرونا و سلامت در پاسخ به فردی که پرسید من و شوهرم ۳ هفته پیش دچار سردرد، گلودرد و تنگی نفس شدیم که با مراجعه به پزشک و تشخیص کرونا و مصرف دارو و قرنطینگی بهبودی حاصل شد، چند روز قبل به دیدار برادر شوهرم‌ که به بیماری کرونا مبتلا شده است رفتیم البته استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی در این دیدار انجام شد؛ ۴ روز پیش هم تست آنتی بادی انجام دادیم که igg و igm من به ترتیب ۱.۴ و ۴.۱ و همسرم هم به ترتیب ۳.۸۶ و ۴.۱ بود، آیا با رعایت پروتکل های بهداشتی، نگران کرونا باشیم؟ بیان کرد: با علائمی که ذکر کردید به نظر می رسد علائم‌ شما مربوط به کرونا بوده و الان‌ شما در دوران‌ نقاهت به سر می برید و نگران‌ نباشید امّا توصیه می شود پروتکل‌ های بهداشتی را رعایت کنید.

 

 

 

وی در پاسخ به فردی که عمل جراحی تیروئید انجام داده است و هر چند ماهی یک بار دچار خارش در گلو می شود؛ گفت: این علامت بیشتر ناشی از آلرژی یا حساسیت است و باید عامل حساسیت‌ زا را بررسی و از تماس با آن عامل دوری کرد؛ همچنین از عوامل حساسیت‌ زا‌ مانند گرد و غبار، هوای خشک و سرد، عطر و ادکلن و غذاهای حاوی مواد تند و تیز و چرب و سرخ کردنی هم پرهیز کنید ضمن اینکه استفاده از داروهای ضد حساسیت مانند سیتریزین‌ هم می تواند کمک کننده باشد؛ برای کاهش خارش در گلو‌ هم غرغره شربت دیفن هیدرامین‌ انجام‌ دهید.

 

 

 

دکتر اخواست به فردی که پرسید ۲ ماه قبل به کرونا مبتلا شدم و خوب شدم‌ در حال حاضر هم یک هفته پیش دچار سرماخوردگی شدم که بهتر شدم امّا حس بویایی و چشایی من بر نمی گردد علّت چیست؟ پاسخ داد: بهترین توصیه به شما این است که به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید تا مشخص شود مشکل دیگری ندارید و در این صورت برگشت حس بویایی و چشایی شاید تا چند ماه طول بکشد.

کد خبر 1000066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha