ضرورت توجه بیشتر به نقاط مثبت فضای مجازی

فضای مجازی یکی از مهمترین اختراعات بشر در طول تاریخ است که توانسته جهان را به فضایی کوچک تبدیل کند، اما همه کارشناس این حوزه فضای مجازی را به یک تیغ دولبه تشبیه کرده اند که اگر به درستی از آن استفاده نشود می تواند آسیب های جدی به هر جامعه وارد کند.

خبرگزاری شبستان _ اهواز، علی سهری: فضای مجازی یکی از مهمترین اختراعات بشر در طول تاریخ است که توانسته جهان را به فضایی کوچک تبدیل کند، اما همه کارشناس این حوزه فضای مجازی را به یک تیغ دولبه تشبیه کرده اند که اگر به درستی از آن استفاده نشود می تواند آسیب های جدی به هر جامعه وارد اورد.

 

در چند سال اخیر کمتر در مورد استفاده های مثبت فضای مجازی سخن به میان آمده و بیشتر در جهت بازدارندگی از اتفاقات خطرناک و نادرست فضای مجازی قلم فرسایی شده است، اما در این متن سعی شده به فرصت هایی که فضای مجازی در اختیار بشر قرار داده است اشاره شود.

 

فضای مجازی محیطی مناسب برای توسعه کسب و کارهای اقتصادی

یک روانشناس  در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز، با بیان اینکه فضای مجازی برای انسان ها تشکیل شده است می گوید: انسان به خودی خود یک موجود اجتماعی است و کمتر انسانی را پیدا می کنید که خارج از اجتماع بتواند زندگی خود را پیش ببرد.

 

«حجت الاسلام مصطفی شکرانی» با تاکید براینکه شناخت انسان ها از یکدیگر از طریق ارتباط صورت می گیرد می افزاید: در گذشته انسان ها به سختی با محیط بیرونی ارتباط برقرار می کردند اما امروزه با ایجاد فضای مجازی حدو مرزی برای ارتباط وجود ندارد و با هرکسی در هر مکانی می توان ارتباط ایجاد کرد.

 

وی با اشاره به اینکه امروزه فضای مجازی حاکم برزندگی انسان ها شده است اضافه می کند: این سخنان مقام معظم رهبری نشان از اهمیت فضای مجازی دارد؛ امروزه فضای مجازی به عنوان یک واقعیت در زندگی ما قرار دارد که نمی توان آن را کنار گذاشت.

 

این روانشاس با تاکید بر بهره مندی از ظرفیت های فضای مجازی تصریح می کند: فضای مجازی فرصت های مطلوبی را در اختیار ما قرار داده که می تواند زندگی ما را تغییر دهد، شناخت جوامع دیگر و بهره مندی از ظرفیت خوب آنها یکی از فرصت هایی است که فضای مجازی در اختیار ما قرار داده که باید دقت شود بهره مندی از ظرفیت ها دیگر جوامع باید منطبق برعقل و منطق باشد.

 

وی ابراز می کند: یکی دیگر از فرصت هایی که فضای مجازی در اختیار ما قرار داده فضای مطلوب برای توسعه کسب و کارها است، امروزه قسمت عمده ای از درآمدها در فضای مجازی صورت می گیرد علاوه بر آن این فضا محل مناسبی برای تبلیغات در حوزه کسب و کار است.

 

حجت الاسلام شکرانی با اشاره به اینکه فضای مجازی محل مناسبی برای تبلیغ فرهنگ ایرانی اسلامی است ادامه می دهد: با توجه به فرموده مقام مظم رهبری امروزه تنها با یک کلید می توان یک سخنرانی را به گوش تعداد بسیاری از مردم رساند، علاوه بر آن در جهت صرفه جویی در کاغذ و همچنین رونق مطالعه الکترونیک می توان گام موثری در افزایش سطح مطالعاتی جامعه داشته باشد.

 

وی خواستار راه اندازی و ایجاد شبکه ملی اطلاعات شد و اذعان می کند: ما می توانیم از فرصتی که امروزه در اختیار ما داریم به نحو احسنت بهره مند شویم و گام موثری در جهت تمدن سازی اسلامی و نشر فرهنگ ناب اسلامی برداریم.

 

لزوم توسعه آموزش استفاده از فضای مجازی در جامعه

دبیر سازمان های مردم نهاد خوزستان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز اظهار می کند: فضای مجازی از زمانی که در اختیار بشریت قرار گرفت بهره های بسیاری را به انسان ها داد که اگر از این فضا به درستی استفاده شود در بسیاری از وقایع از جمله زمان و ارتباطات و حتی انرژی روزانه صرفه جویی خواهد شد.

 

«زاهد مهمدی» با اشاره به اینکه فضای مجازی می تواند صرفه جویی خوبی در سایر هزینه های روزانه برای انسان ها داشته باشد می افزاید: امروزه دولت الکترونیک در حال توسعه است، در گذشته شاهد بودیم برای تشکیل یک پرونده باید مقادیر بسیار کپی از صفاحات شناسنامه و... گرفته شود و برای تشکیل یک پرونده ساده تعداد بسیاری کاغذ استفاده می شد، اما در حال حاضر تاحدودی در مصرف کاغذ صرفه جویی می شود.

 

وی با بیان اینکه بانک ها نیز باید تشکیل پرونده های خود را به صورت الکترونیک انجام دهند گفت: اگر بتوانیم به دقت و درایت از همه ظرفیت های فضای مجازی استفاده کنیم بسیاری از مشکلات حل خواهد شد و در هزینه های بسیاری از مردم صرفه جویی می شود.

 

دبیر سازمان های مردم نهاد خوزستان با اشاره به اینکه دسترسی راحت اطلاعات شخصی برای عموم یکی از مضرات فضای مجازی است تصریح می کند: متاسفانه شاهد هستیم که بسیاری از سودجویان از این اطلاعات برای اخاذی و سوءاستفاده بهره می برند و همین باعث از هم پاشیدگی بسیاری از خانواده ها می شود.

 

وی با بیان اینکه استفاده از فضای مجازی نیازمند آموزش است اضافه می کند: ما وقتی می خواهیم از وسلیه شخصی استفاده کنیم بارها و بارها نحوه کاربرد و آموزش آن را مطالعه می کنیم، اما متاسفانه برای فضای مجازی این مهم صورت نمی گیرد، بنابراین لازم است با برگزاری دوره های مختلف اطلاعات عمومی در خصوص نحوه استفاده از فضای مجازی را افزایش دهیم.

 

در هرحال قطعا با توجه به بررسی های به عمل آمده فرصت های فضای مجازی بسیار بیشتر از مضررات آن است، اما تنها دلیل اکثریت منفی این فضا نبود آموزش لازم و نبود نظارت کافی و نحوه فعالیت در فضای مجازی است که باید قبل از از هم پاشیدگی کامل فضای مثبت مجازی فکری اساسی به حال آن صورت گیرد.

 

امروزه والدین نقش بسیار مهمی در توسعه صحیح فضای مجازی برعهده دارند، علاوه بر آن استفاده صحیح از فضای مجازی و راه های مختلف ارتباطی در کاهش ارتباطات حضوری تاثیر داشته و حتی در کاهش آلودگی محیط زیست اثرگذار خواهد بود، این مهم می طلبد که برای بهره مندی صحیح از فضای مجازی یک چشم انداز چهار ساله تا 1404 تعریف کرد.

 

کد خبر 1000082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha