تثبیت جایگاه آب در توسعه گردشگری با رویکرد تنوع‌بخشی به بهره‌برداری از منابع و تأسیسات آبی

معاون سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی گفت: تثبیت جایگاه آب در توسعه گردشگری با رویکرد تنوع‌بخشی به بهره‌برداری از منابع و تأسیسات آبی از جمله اهدافی است که از طریق ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری در تأسیسات منابع آبی به دنبال آن هستیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زاهدان، محمد علی ابراهیمی در جمع خبرنگاران گفت: تثبیت جایگاه آب در توسعه گردشگری با رویکرد تنوع‌بخشی به بهره‌برداری از منابع و تأسیسات آبی، بهره‌برداری بهینه و پایدار از منابع آب و اراضی در اختیار دولت، کمک به ایجاد زمینه‌های اشتغال و افزایش درآمد جوامع محلی از جمله اهدافی است که از طریق ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری در تأسیسات منابع آبی در صدد تحقق آن هستیم.

سرپرست معاونت سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ضمن اشاره به تفاهم‌نامه منعقدشده بین وزارت میراث فرهنگی و وزارت نیرو، به لزوم بررسی و مطالعات بنیادی و کاربردی و شناسایی ظرفیت‌های مناسب در این حوزه اشاره کرد و گفت: با تدوین نقشه راه و تعریف بسته‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری، اطلاع‌رسانی عمومی صورت گرفته و برای جذب سرمایه‌گذار اقدام می‌شود.

وی گفت: یکی از ظرفیت‌های این استان منابع آبی از قبیل دریای آزاد مکران و مرز آبی طولانی، دریاچه‌های هامون، سردریا، تالاب صورتی، تالاب هامون و جازموریان، لیپار، چاه نیمه ها، رودخانه های هیرمند، لادیز، سرباز، کهیر،چشمه های آب گرم همچنین نمونه های بی بدیل از دانش کهن مردمان این دیار در بهره برداری از منابع آبی است که در طول تاریخ تمدن‌ساز  و توسعه‌آفرین بوده‌اند.

ابراهیمی ادامه داد: چشمه‌سارها، آبشارها، قنات‌ها، کانال‌ها و سدها نیز به عنوان یک جاذبه گردشگری قابلیت ایجاد زیرساخت مناسب برای بهره‌برداری مردم محلی و گردشگران را در پساکرونا دارد.

وی گفت: با تاکید مدیرکل میراث فرهنگی استان نشست‌های کارشناسی و کارگروه تخصصی با حضور و همراهی ارگان‌های مرتبط به ویژه اداره‌کل آب منطقه ای به‌زودی برگزار و مشوق‌هایی نیز در نظر گرفته خواهد شد.

در راستای تصویب طرح گردشگری، کمیته هماهنگی استانی شکل میگیرد که در هر استان نمایندگان استانی وزارت نیرو و وزارت میراث‌فرهنگی در آن حضور دارند و برخی از مسئولیت‌‌های آنها، شناسایی و معرفی ظرفیت‌های گردشگری در منابع و تاسیسات آبی و پیرامون آنها، همچنین صدور موافقت اولیه برای انجام مطالعات طرح‌های گردشگری و معرفی متقاضی به سازمان‌های ذی‌ربط از جمله سازمان حفاظت محیط‌زیست، استانداری، شهرداری و امثال آن برای اخذ مجوزهای قانونی است که در شیوه‌نامه ارائه شده عنوان شده است.

ابراهیمی افزود: استفاده از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری پیرامون تأسیسات و منابع آبی، یکی از راهکارهای ایجاد اشتغال و تحقق توسعه پایدار استان است که ارگان‌های مختلف از جمله شرکت سهامی آب منطقه‌ای و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان نیز بر این امر تاکید دارند و برنامه‌هایی را برای ایجاد و تسهیل سرمایه‌گذاری در این حوزه در نظر گرفته اند.

وی گفت: با بیان اینکه این استان به لحاظ جاذبه‌های مختلف گردشگری همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده، افزود: منابع و تأسیسات آبی از ظرفیت‌های بالقوه توسعه گردشگری در سطح كشور و این استان به شمار می‌آیند تا ضمن ایجاد درآمد، زمینه توسعه گردشگری استان، فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف بهینه آب و معرفی ابعاد مختلف فعالیت‌ها و اقدامات در صنعت آب به وجود آید.

سرپرست معاونت سرمایه‌گذاری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: محدوده اجرای مکان‌ها و موقعیت‌های گردشگری-تفریحی شامل دریاچه سدها و اراضی اطراف آنها، رودخانه‌ها و بستر و حریم آنها، چشمه‌ها و آب‌های معدنی گرم و آبشارها، آب‌بندان‌ها، قنات‌ها و سازه‌های فرهنگی و تاریخی آبی و سایر اراضی و املاک تحت‌ نظر دولت و شرکت آب منطقه‌ای با قابلیت بهره‌برداری گردشگری است که فعالیت‌های گردشگری و تفریحی در این مکان‌ها یا پیرامون آنها طبق ضوابط و گردش کار در شیوه‌نامه مشخص شده، انجام می‌شود.

ابراهیمی با اشاره به اینکه نخستین طرح در همین ارتباط در حال بررسی و صدور مجوز اولیه است، بیان کرد: با پایان شیوع ویروس کرونا هرچه سریع‌تر مباحث گردشگری استان با شتاب بیشتر پیگیری و از فرصت‌های مختلف در استان برای توسعه پایدار استفاده میشود.

کد خبر 1000190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha