لایروبی روگاهای انزلی نیازمند همگرایی بین دستگاهی است

دنیامالی با تاکید بر انجام کار تیمی و مشترک بین دستگاه ها در لایروبی روگاهای انزلی گفت: کار تیمی و مشترک بین دستگاه ها نیازمند همگرایی است و می‌توان با تعامل و تکیه بر ویژگی و توانمندی مدیران استانی بسیاری از مشکلات را رفع کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از انزلی، «احمد دنیامالی » امروز (شنبه، ۱۵ آذر) در جلسه لایروبی شنبه بازار روگا (گذرگاه آبی، معبر , کانال ) که در فرمانداری انزلی تشکیل شد، تصریح کرد: در مبحث لایروبی کانال و تالاب که به روش های هیدولوژیکی و هیدرولیکی و تعیین حد بستر صورت می گیرد نیازمند تعامل همه دستگاهها در کنار اداره کل بنادر و دریانوردی هستیم.

 

نماینده مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی یاد آور شد:  به جهت بسته بودن تالاب و عدم کشش آب در تالاب انزلی، آبی که وارد این پهنه آبی می شود یا باید خارج شود و به بستر دریا بریزد در غیر اینصورت وارد جلگه شده و اراضی کشاورزی پایین دست را دچار مشکل می کند.

 

وی گفت: این مشکل در سال زراعی موجب آب‌گرفتگی مزارع شده و رفع آن بسیاز هزینه بر است و این درحالیست که اگر لایروبی درست انجام شود، آبگرفتگی جلگه ای نخواهیم داشت.

 

دنیامالی متذکر شد: آبگرفتی مزارع و سرریز شدن این آبها کلیه سموم و کود شیمیایی مورد استفاده در مزارع را به تالاب باز می‌گرداند و این موضوع مشکلاتی را در حوزه شیلاتی ایجاد می کند.

 

دنیامالی با اشاره به اهمیت حفظ ذخایر و رهاسازی ماهیان، خاطرنشان کرد: از هر هفت لارو ماهی که رهاسازی می شود شش ماهی به طور طبیعی از بین می رود و درصورتی که سموم کشاورزی به تالاب بریزد از هر ۷۰ بچه ماهی یک عدد زنده می ماند.

 

مدیر کل ستاد بحران استان گیلان نیز در این جلسه با بیان اینکه خوشبختانه اقدامات خوبی در بحث لایروبی در حال انجام است تصریح کرد: ستاد بحران آمادگی دارد اعتبار لازم را در اختیار دستگاه‌های متولی قرار دهد.

 

«امیر مرادی» خواستار بروز رسانی و ساماندهی رودخانه ها شد و افزود: لایروبی رودخانه ها از وظایف آب منطقه ای است که باید در این زمینه اقدامات مقتضی صورت گیرد.

 

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان نیز در این جلسه اظهار داشت: این اداره کل لایروبی چهار پروژه بزرگ را در دستور کار خود قرار داده و در این راستا برای نگهداشت عمق آب، پای اسکله ها تا عمق هفت متر را لایروبی کرده است.

 

«حمیدرضا آبایی» تصریح کرد: به دلیل انباشت رسوبات و کاهش عمق آب از بالادست پروژه‌هایی تعریف شد که یکی از این پروژه ها ایجاد تله های رسوب گیر است. اولین پروژه تله رسوب گیر در زیر پل ولایت غازیان در ضلع غربی اسکله‌های بنادر می باشد که حدود  ۳۰۰ هزار متر مکعب آندلایروبی شده است.

 

وی همچنین‌ از لایروبی یک میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب در حوضچه شرقی بندر و افزایش عمق آب از پنج به هفت متر خبر داد و افزود: در محدوده بندری نیز آخرین پروژه ای که با هماهنگی شهرداری انجام شود پروژه شنبه بازار روگاست که حدود ۳۰۰ متر مکعب در دستور کار قرار دارد و حدود هزار و ۲۰۰ متر مکعب در عرض ۷۵ و عمق چهار و نیم متر انجام شده است.

 

وی تاکید کرد: تا کنون ۲میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از محل منابع سازمان بنادر و دریانوردی به این امر اختصاص ​یافته است.

 

مدیر کل شیلات استان گیلان نیز اظهار داشت: لایروبی ارتباط مستقیمی با شیلات دارد و سالانه برای حفظ ذخایر ماهیان،  ۵۰ تا ۷۰ میلیون بچه ماهی در تالاب رهاسازی می‌ شود.

 

«عظیم مدبری» افزود: شیلات گیلان علاوه بر اشتغال جامعه صید و صیادی ارتباط مستقیم با چهار هزار صیاد استان گیلان دارد و  در صورت ایجاد مشکل برای تالاب انزلی بخش اعظمی از اشتغال استان به مخاطره خواهد افتاد.

 

وی متذکر شد: شیلات هر گونه همکاری را در طرح‌های عمرانی خواهد داشت چرا که لایروبی بی ارتباط با شیلات نیست.

 

رییس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان نیز گفت: با هرگونه رسوب برداری از دهلیزها موافق هستیم اما باید منشا زیست محیطی و مسائل محیطی طرح ها به آب منطقه ای ارایه شود.

 

«وحید خرمی » تاکید کرد: در شنبه بازار روگا و پاشا روگا برای تعیین حد بستر با مشاور قرارداد منعقد شده است. از مدیریت شهری می خواهیم در روگاها به جای احداث پل با لوله، پل استاندارد ایجاد شود زیرا این پل ها عبور شناورها و رسوب‌گذاری را با مشکل مواجه می‌کنند.

 

کد خبر 1000487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha