تفریح و سرگرمی نیاز زندگی مومنانه

زندگی مومنانه و متناسب با سبک زندگی اسلامی به مولفه های مهمی مثل تهذیب نفس، غذای سالم، خواب مناسب و تفریح و سرگرمی سالم نیاز و تنظیم برنامه برای رسیدگی به کلیه نیازها و از جمله توجه به فراغت جذاب ضرورت دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، نیازهای متنوع روزانه انسان هر کدام دارای یک جایگاه و اهمیت است که برای یک زندگی سالم و متناسب با سبک زندگی موفق باید همه گزینه های پازل تکمیل شود و هیچ کدام جای دیگری را نمی تواند بگیرد.

 

تفریح و سرگرمی یکی از نیازهای مهم زندگی محسوب شده و بر اساس توصیه های اسلامی، مشاوره های کارشناسان و متخصصان، تحقیقات و بررسی های میدانی و آزمایشی باید در برنامه زندگی قرار بگیرد و بی توجهی به این موضوع مهم بخش های دیگر مثل سلامت، رضایت شغلی، امید به زندگی و بهره وری را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

تفریح سالم از ابعاد مختلف مورد بررسی و تحلیل است و باید تعریف مشخصی از شادی نیز برای انجام رفتارهای صحیح و خودداری از مدل غلط سرگرمی و تفریح بیان و متناسب با آن افراد جامعه راهنمایی و توصیه شوند.

 

گردش در طبیعت، استفاده از طبعیت در همه فصل ها، صله رحم و تکریم فامیل، ورزش، کتابخوانی، شرکت در مسابقات فرهنگی، هنری، ورزشی، دوچرخه سواری، رصد آسمان و فعالیت های اجتماعی در کمک به مردم و رفع نیازهای جامعه و فعالیت گروهی از جمله اقدامات موثری در این حوزه است که البته افراد با خلاقیت نیز قادر به ارائه برنامه های زیادی خواهند بود.

 

تکریم مناسبت های ملی و مذهبی در این عرصه کارساز و اثرگذار است که باید برای آن برنامه ریزی و اقدام اساسی انجام داد که البته گاهی در محله، مساجد و یا جمع های خانوادگی و فامیلی می تواند اجرا شود.

 

فارغ از اینکه در دوران کرونا هستیم اما این برنامه ها قابلیت و انعطاف پذیری هم دارند مثل تکریم میلاد ائمه معصومین با تبریک و تهیه یک غذا متفاوت و یا اجرای مسابقات محلی و فکری با اعضای خانواده قابلیت اجرا متناسب با شرایط بحرانی را دارد.

 

در این مجال به دنبال رهیافت ها و اثرات تفریح و سرگرمی های مناسب برای زندگی و ضرورت توجه به این مقوله هستیم و موضوع ایده پردازی و الگوگیری از رفتارهای دیگران در فرصتی دیگر بررسی خواهیم کرد.

 

بنا به فرمایش امام صادق(علیه السلام) هر مسلمان دانا فرصت زندگی خود را به سه قسمت کسب و کار برای تامین معیشت، عبادت و بندگی برای دنیا و آخرت و تفریح و سرگرمی سالم تقسیم کند که فصل سوم یعنی تفریح به دو بخش اول و دوم کمک خواهد کرد.

 

بررسی زندگی معصومین همین موضوع را تاکید می کند که تفریح سالم زیربنایی برای بخش های دیگر بوده و محبت و همدلی را نیز با نشست های دوستانه و فامیلی افزایش خواهد داد.

 

روانشناسان معتقد هستند که برای تفریح و سرگرمی سالم و موثر نباید مادیات اصل موضوع را مورد هدف قرار دهد مثلا ایجاد هزینه های زیاد برای این حوزه مبنای کارآمدی نیست بلکه تفریح پر از هیجان و محبت و به دور از مسائل حاشیه ای و آنچه ذهن را مورد تخریب قرار می دهد، برای این کار لازم است.

 

طبیعت سالم و رایگان در اطراف شهرها و حتی در نزدیکی محل سکونت فرصتی برای این اقدام است که البته در برخی از مشاهدات عینی نشان داده که بسیاری از این ظرفیت ها برای مردم ناشناخته مانده است.

 

*تفریح سالم مورد پسند پروردگار است

 

مرجع تقلید عالم تشیع در یکی از درس های اخلاق و پاسخ به برخی از سوالات اخلاقی مردم پیرامون تفریح و و سرگرمی گفته است که تفریح سالم مورد پسند حضرت  حق است و اسلام با شادی موافق و مصادیقی از آن را نیز نامبرده است.

 

آیت الله العظمی «حسین مظاهری»، گفتار طنز، ورزش، پیاده روی، مشاهده طبیعت، نظاره آب چشمه ها و رودها، تعلیم و تعلم و ذکر و یاد پروردگار از نمونه ها توصیه شده برای تفریح و اوقات فراغت معرفی کرد و افزود: اقداماتی که در ظاهر شادی اما واقعیت  جز گناه مثل غیبت دیگران ندارد این گونه فعالیت ها حرام است.

 

وی یادآورشد: هوس و شهوت تفریح نیست بلکه اقدامی حرام و مانع نشاط و آرامش روح است.

 

رئیس حوزه علمیه اصفهان گفتگو با همسر و صله رحم را از دیگر سرگرمی های مناسب بیان کرد و ادامه داد: این اقدامات موجب خیر و برکت در دنیا و آخرت خواهد شد و ترک آن نیز آسیب ساز و البته برخی از خانم ها و آقایان به دلیل اشتغال زیاد در بیرون از خانه چنین فرصتی ندارد و این نیاز تامین نمی شود که موجب افسردگی و ناامیدی در آینده خواهد شد.

 

*تفریح و سرگرمی نیاز به هزینه های زیاد نیست

 

روانشناس مثبت گرا با اشاره به برنامه ریزی و خلاقیت افراد برای اوقات فراغت، گفت: تفریح و سرگرمی نیاز به هزینه های زیاد نیست.

 

«علیرضا معماریان» با تاکید بر اینکه تفریح و سرگرمی از نیازهای روح و توسعه دهنده بخش های مختلف زندگی است، افزود: یک پیاده روی و قدم زدن در طبیعت قادر به تامین این نیاز خواهد بود و نیازی به سفرهای گران قیمت نیست.

 

وی ادامه داد: در تفریح و سرگرمی به سادگی ولی توام با محبت نیاز است و بسیاری از افراد سرمایه دار گاهی به تفریح سالم افراد متوسط جامعه غبطه می خورند که چگونه راحت و آسان به خوشی دست پیدا می کنند.

 

معماریان ایجاد شرایط سخت برای تفریح را مانع از دست یابی به شادی و نشاط بیان کرد و گفت: باید برای تامین این نیازها به سادگی و راحتی پیش برویم.

 

*واقعیت و نیازهای تفریح و شادی باید برای جامعه تبیین شود

 

واقعیت این موضوع مهم در سبک زندگی ایرانی و اسلامی همچنان در جامعه به خوبی بیان نشده و بسیاری از مردم دچار تصمیم گیری های غلط شده اند مدلی جدید از تفریح سالم ندارند.

 

برخی تفریح و سرگرمی را در دارایی و ثروت زیاد می دانند و احساس می کنند با داشتن چنین پشتوانه هایی قادر به رسیدن به این هدف خواهند بود اما بر خلاف آنچه تصور می کنند یک همت، اراده، خلاقیت و همدلی می خواهد.

 

شور و نشاط و امیدواری برای تحصیل، کار، عبادت و زندگی به آرامش، شادی و تفریح و سرگرمی های سالم نیاز دارد و باید در برنامه زندگی به این موضوع توجه کنیم و این مسئولیت را بر عهده سازمان ها و نهادها و افراد فامیل نگذاریم.

کد خبر 1000545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha