انقلابی‌گری و آرمان‌گرایی ویژگی شاخص دانشجوی مهدی‌یاور است

رئیس کارگروه دانشگاهیان ستاد هماهنگی فعالیت‌های مهدوی کشور با بیان‌اینکه دانشجوی مهدی‌باور باید بداند جستجوی علم ارزش است، گفت: نابسندگی به وضع موجود و آرمان‌گرایی ویژگی دانشجویان منتظر است، که این روحیه از انتظار راستین و پویا برمی‌آید.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن شانزدهم آذرماه که در تقویم ملی ما «روز دانشجو» نام گرفته است و به منظور بررسی ویژگی های دانشجویان مهدی‌باور و مهدی‌یاور با حجت الاسلام والمسلمین دکتر «غلامرضا بهروزی لک»، استاد تمام علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) و رئیس کارگروه دانشگاهیان ستاد هماهنگی فعالیت های مهدوی کشور گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

 

 

 

حجت الاسلام دکتر بهروزی لک درباره ارتباطی که میان دانشجو با باور مهدویت می توان ایجاد کرد، اظهار داشت: دانشجو از اقشاری است که به لحاظ ویژگی های خاص خود نقش های مهمی بر عهده دارد، نخست آنکه با علم و دانش پیوند خورده و در جستجوی دانش است، همان طور که از عنوان آن برمی آید جویندگی دانش، رسالت دانشجو است و این خصلتی است که در کنار زدن حجاب ها و رساندن جامعه به حقیقت ناب تاثیری بسزا دارد. این ویژگی‌ای است که همه انبیاء و اولیای الهی به ویژه خاتم الاوصیاء امام مهدی (عج* داشته و دارند جامعه موعود ما را به حقیقت ناب می رسانند.

 

کمال علم و آگاهی در دولت موعود

 

استاد تمام علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) تصریح کرد: دانشجوی مهدوی، حقیت جو است در آیات قرآن کریم داریم خداوند وعده داده است که انسان های مومن و دارای عمل صالح بر باطل پیروز می شوند، این پیروزی مبتنی بر علم و آگاهی است و طی آن باطل به وسیله حق از بین می رود. آگاهی های انسان در جامعه موعود به اوج خود می رسد و کمال آگاهی و دانش در جامعه موعود محقق می شود، چنان که در روایات مهدوی آمده انسان ها،  در دولت موعود از شریعت آگاه خواهند بود و اجتهاد می کنند، حتی در روایات آمده زنان خانه دار با فقه آشنا هستند.

 

وی ادامه داد: امام صادق(ع) فرمودند: دانش 27 حرف است که تنها دو حرف آن در عصر غیبت مکشوف و 25 حرف آن در عصر ظهور آشکار می شود. دانشجوی مهدی باور باید بداند جستجوی علم ارزش است، او به تبعیت از سیره امام مهدی(عج) علم و دانش را ارج می نهد و در پی کسب آن برمی آید و نه تنها خود بلکه دیگران را از هم از این سرچشمه حقیقت سیراب می کند.

 

رئیس کارگروه دانشگاهیان ستاد هماهنگی فعالیت های مهدوی کشور تاکید کرد: یکی دیگر از ویژگی های دانشجویان مهدی باور، نابسندگی به وضع موجود و آرمان گرایی است، که این روحیه از انتظار راستین و پویا برمی آید. دانشجوی مهدی باور وظیفه دارد که برای تغییر وضع موجود به سمت وضع مطلوب تلاش وافر داشته باشد این یعنی انقلاب دائمی به سوی دولت موعود.

 

ملزومات دانشجوی مهدوی در گام دوم انقلاب

 

وی اضافه کرد: در چگونگی انجام این حرکت، باید از جامعه موعود برای حرکات اصلاحی دانشجویی الگو گرفت؛ امیرالمومنین امام علی(ع) در نامه به عثمان بن حنیف فرمودند: آگاه باش هر کس که ماموم است حتما دارای امامی است که باید به او اقتداء و از نور علمش کسب فیض کند. ما در دعای شریف «عهد» می خوانیم: «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ» و در فراز دیگر می خوانیم: «وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ». حوائج اینجا به معنای برنامه ها است این نگاه راهبردی باید باعث شود که دانشجوی مهدی باور در جامعه منتظر، از دولت موعود الگو بگیرد و این همان چیزی است که در گام دوم انقلاب به کار دانشجو می آید تا در مسیر تحقق خورشید عظمای ولایت حرکت کند. از این رو، آرمان خواهی و الگوگیری از جامعه موعود، دو ویژگی ای است که دانشجویان مهدی باور و مهدی یاور باید به آنها آراسته شوند.

 

وی درباره تاثیر انتظار پویا و زمینه ساز دانشجویی بر ساخت ایران قوی، تاکید کرد: وظیفه دانشجوی مهدوی  تمسک به روایات و آموزه های قرآن و عترت(ع) است. امام کاظم(ع) فرمودند: «مردی از اهل قم مردم را به سوی حق دعوت می‌کند و قومی گرد او جمع می‌شوند به صلابت پاره‌های فولاد، تند بادها آنان را به‌ لرزه درنمی‌آورد و از جنگ خسته نمی‌شوند و ترس به خود راه نمی‌دهند و بر خدا توکل می کنند و سرانجام، پیروزی از آن متقین است». اگر ما به احتمال قوی مصداق این حدیث را امام خمینی(ره) و ایران بدانیم، یاران امام خمینی ره نیز مصداق برجسته یاری امام زمان هستند. چنان که مقام معظم رهبری فرمودند: حاج قاسم پرورش یافته مکتب امام خمینی(ره) بود. لذا وظایف و مسئولیت هایی بر ما به عنوان جامعه منتظر ظهور امام مهدی(عج) مترتب می شود.

 

استاد تمام علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) ابراز کرد: انتظاری که از یاران آن مرد قمی می رود مبتنی بر چند محور است؛ نخست آنکه، همانگونه که در روایت امام کاظم ع آمده است: حول حق همچون پاره های فولاد جمع شوند و طوفان های سهمگین و جنگ آنها را از پا نیندازد. نتیجه این روش و منش رسیدن به ایران قوی است. به لطف خدا در طول این چند دهه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با مقاومتی که داشتیم دستاوردهای بزرگ به دست آوردیم که یقینا این مشکلات با همت جوانان و دانشجویان برطرف می شود.

 

جهاد کبیر دانشجویان در ساخت ایران قوی

 

حجت الاسلام بهروزی لک در ادامه تصریح کرد: عزم و همت جوانان و دانشجویان و اساتید دانشگاهی جوان باعث شد در عصر تحریم، اوج پیشرفت را در صنعت دفاعی به دست آوریم. این جهاد کبیر دانشجویان، آرمان ایران قوی را محقق می کند. باید توجه داشت در تحقق گام دوم انقلاب، همان طور که مقام معظم رهبری مدظله العالی فرمودند دو عنصر مهم و کلیدی نقش حیاتی دارند: یکی جوانان و دیگری امید به آینده؛ امید به آینده از اعتقاد به مهدویت ریشه می گیرد و نقش جوانان هم همین رویه ای است که دانشجویان ما در پیش گرفته اند.

 

این کارشناس مهدوی در پایان خاطرنشان کرد: رهبری معظم انقلاب به جوانان فضای کار دادند تا توانستند در صنعت دفاعی و هسته ای پیشگام باشند اما در دیگر عرصه ها این میدان به آنها داده نشده است و با مشکلاتی روبرو هستیم!. باید این غل و زنجیرهای اقتصادی به همت دانشجویان و دانشگاهیان باز شود و ایران قوی در گام دوم انقلاب محقق شود این روز دیر نیست، اینکه مقام معظم رهبری امید می دهند و در این زمینه ها مطالبه‌گری دارند، به دلیل درک ظرفیت های موجود است.

 

کد خبر 1000682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha