لزوم تجدید پیوند دانشجویی با حقیقت خواهی با توجه اصولی به جایگاه دانش

آیت الله دژکام گفت: در نگاه فلسفی ما دانشجو به دنبال کشف حقیقت است و دانش باید در جایی که فلسفه ما می پسندد قرار بگیرد تا پیوند دانشجویی با حقیقت خواهی تجدید شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، آیت الله «لطف الله دژکام»، امروز (یکشنبه 16 آذر) در نشست مجازی صمیمانه با نمایندگان تشکل های دانشجویی دانشگاه شیراز گفت: روز دانشجو یادآور حماسه سازی عده ای از جوانان کشور است و برای ایجاد تحول در کشور به شناسایی قشر روشنفکر و تحصیلکرده جامعه ایرانی-اسلامی نیاز داریم.

 نماینده ولی فقیه در فارس افزود: ایجاد تحول در کشور با بهره گیری از روشنفکران و دانشجویان موجب جلوگیری از ظلم و ستم می شود و لازم است در این حوزه تجارب نسل های قبل به بعد منتقل شود.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) تاکید کرد: دانشجو و طلبه باید در جامعه ما در کنار یکدیگر دیده شوند و مهم این است که چه در حوزه و چه دانشگاه، یک نفر بتواند خدمتی به جامعه ارائه کند.

وی با تبریک روز دانشجو به دانشجویان عنوان کرد: در فلسفه ایرانی-اسلامی، دانش به عنوان کشف حقیقت در نظر گرفته می شود اما در تمدن اروپا و آمریکا، نقش دانش کشف حقیقت نیست.

آیت الله دژکام با اشاره به سخنی از شهید «فخری زاده» گفت: به اعتقاد این شهید بزرگ، باید فلسفه خودمان را کاربردی کنیم و در علوم به کار بگیریم.

وی تصریح کرد: در نگاه فلسفی ما دانشجو به دنبال کشف حقیقت است و دانش باید در جایی که فلسفه ما می پسندد قرار بگیرد تا پیوند دانشجویی با حقیقت خواهی تجدید شود.

امام جمعه شیراز ادامه داد: از دانشکده الهیات و دانشگاه شیراز توقع ایجاد چنین بستری برای تجدید پیوند دانشجویی با حقیقت خواهی را داریم.

وی اضافه کرد: در نگاه فلسفی «ملاصدرای شیرازی» نیز بر پیوند فلسفه با علم و دانش روز تاکید می شود و مجمع حکمت اسلامی شیراز که به تازگی راه اندازی شده در این زمینه باید تلاش کند.

آیت الله دژکام با اشاره به ظرفیت جوانان از نگاه امام صادق (ع) بیان کرد: جوانان در تسریع عمل خیر در جامعه نقش موثری دارند و امروز نمونه آن حضور جهادی دانشجویان در بحران کرونا بوده است.

وی با تقدیر از اقدامات جهادی و مطالبه گرانه دانشجویان گفت: در حال حاضر مطالبه گری به بیان آرمانی مطالبات محدود شده است اما برای رسیدن به این آرمان ها برنامه ریزی مطلوب بسیار مهم است و باید برای رسیدن به آرمان ها، طراحی خوبی انجام شود.

آیت الله دژکام تاکید کرد: حوزه و دانشگاه برای مشکلات موجود جامعه باید راه حل علمی ارائه دهند و به عنوان مثال برای رفع مشکلاتی مانند حاشیه نشینی به ارائه راه حل های جدی بپردازند.

خاطر نشان می شود در این نشست صمیمی مجازی، نمایندگان تشکل های دانشجویی دانشگاه شیراز به بیان اقدامات و درخواست های خود پرداختند.

کد خبر 1000746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha