معرفی کتاب سردار «بی بی مریم بختیاری» توسط مدیر کانون گلپایگانی لردگان

اردشیری لردجانی گفت: کتاب سردار «بی بی مریم بختیاری» نوشته پریچهر سلطانی بختیاری از انتشارات تهران در قالب طرح ملی شنبه های کتاب مساجد توسط مدیر کانون فرهنگی هنری آیت الله گلپایگانی لردگان معرفی شد.

«منصور اردشیری لردجانی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شهرکرد اظهار داشت: کتاب سردار «بی بی مریم بختیاری» نوشته پریچهر سلطانی بختیاری از انتشارات تهران در قالب طرح ملی شنبه های کتاب مساجد توسط مدیر کانون فرهنگی هنری آیت الله گلپایگانی لردگان معرفی شد.

 

 

مدیر کانون فرهنگی هنری آیت الله گلپایگانی مسجد آیت الله گلپایگانی شهر لردگان ادامه داد: کتاب خاطرات سردار مریم بختیاری اثر مریم بختیاری است، بی بی مریم بختیاری دختر حسینقلی خان ایلخانی، خواهر علیقلی خان سردار اسعد و همسر ضرغام السلطنه بختیاری از زنان مبارز عصر مشروطیت است.

 

وی ابراز کرد: او از زنان تحصیل کرده و روشن فکر عصر بود که به طرفداری از آزادی خواهان برخاست و در این راه از هیچ چیز دریغ نکرد.

 

اردشیری لردجانی گفت: وی به مثابه زندگی ایلیاتی در فنون تیراندازی و سوارکاری ماهر بود و چون همسر و جانشین خان بود عده ای سوار در اختیار داشت و در مواقع ضروری به یاری مشروطه خواهان می پرداخت، سردار بی بی مریم بختیاری، یکی از مشوقین اصلی سردار اسعد بختیاری جهت فتح تهران محسوب می شد.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری آیت الله گلپایگانی مسجد آیت الله گلپایگانی شهر لردگان ادامه داد: وی طی نامه ها و تلگراف های مختلف بین سران ایل و سخنرانی های مهیج و گیرا، افراد ایل را جهت مبارزه با استبداد صغیر «استبداد محمدعلی شاهی» آماده می کرد و به عنوان یکی از شخصیت های ضد استعماری و استبدادی عصر قاجار مطرح بوده است.

 

وی اذعان داشت در قسمتی دیگر از این کتاب نوشته شده است: سردار مریم بختیاری قبل از فتح تهران مخفیانه با عده ای سوار وارد تهران شده و در خانه پدری حسین ثقفی منزل کرد و به مجرد حمله ای سردار اسعد به تهران، پشت بام خانه را که مشرف به میدان بهارستان بود سنگربندی نمود و با عده ای سوار بختیاری، از پشت سر با قزاق ها مشغول جنگ شد.

 

اردشیری لردجانی گفت: سردار مریم بختیاری حتی خود شخصا تفنگ به دست گرفت و با قزاقان جنگید، نقش او در فتح تهران، میزان محبوبیتش را در ایل افزایش داد و طرفداران بسیاری یافت به طوری که به لقب سرداری مفتخر شد.

 

کد خبر 1000891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha