مشورت؛ ابزاری راهبردی برای کاهش خطا و افزایش بهره‌وری

مشورت ابزاری راهبردی برای کاهش خطا در تصمیم گیری و افزایش عملکرد و بهره وری است که مهارت افزایی در این باره و تقویت آن ضرورتی برای جامعه در تمامی عصر و قرن ها محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، مشورت، نظرخواهی و اشتراک گذاری دیدگاه ها برای انتخاب در جنبه های مختلف یک مقوله مهم و اثرگذار و البته بدون هزینه است گرچه هزینه مالی و غیرمالی در این باب نیز چندان موضوع غیرمقولی نیست بلکه به دلیل بهره برداری از تجربه ها و برنامه ریزی صحیح ارزش و جایگاه خاصی نیز دارد.

 

در مشورت پیرامون یک موضوع افراد با ارائه نظرات خود چیزی را از دست نمی دهند بلکه دانش و تجربه هایی را به دلیل این هم افزایی نیز بدست می آورند و در بخش های مختلف زندگی از آن استفاده خواهند برد.

 

مشورت در  بخش از زندگی مثل آنچه قانون جامعه، دین و طبیعت است مثل اینکه گفتگو کنیم که آیا نماز بخوانیم یا نخوانیم، آیا زباله در طبیعت بریزیم یا نریزیم و یا از چراغ قرمز عبور کنیم یا متنظر تغییر رنگ بمانیم و دیگر مواردی که همین مضمون را دارند، معنا و جایگاهی ندارد اما آنچه که در حوزه اختیارات و تصمیم های فردی بوده مثل چگونگی تقویت حضور مردم درنماز جماعت، چگونگی افزایش وحدت ملی و مواردی از این قبیل موضوع نظرخواهی مسیر رسیدن به موفقیت را پر سرعت می کند.

 

پس از شناخت واقعیت و اهمیت مشورت در جامعه و چگونگی انجام آن، باید به قوانین و قواعد آن نیز پایپند باشیم چرا که بی قانونی و عبور از هنجارها آسیب هایی را به دنبال خواهد داشت.

 

کسی که اطلاعات و آگاهی پیرامون یک موضوعی ندارد در باب مشورت هم نباید اظهارنظر کند و یا اگر دانشی دارد باید به صورت کامل همکاری کند و کم کاری و احساس حسادت نداشته باشد تا حق مطلب ادا نشود.

 

حفظ اسرار در برخی از موضوعات مشورتی مثل مسائل خانوادگی از دیگر قواعد اخلاقی نظرخواهی است که نیازمند توجه و دقت نظر است و گرچه از این توصیه ها زیاد درباره مشورت وجود دارد اما باید ضمن رعایت اصول اخلاقی، همت و اراده مصممی برای انجام آن داشته باشیم.

 

*تاکید مبانی اسلامی بر مشورت

 

قرآن، پیامبر و اهل البیت همواره موضوع مشورت را مورد تاکید قرار داده اند و وجود سوره ای با این عنوان و مضامینی پیرامون اشتراک گذاری نظرات اهمیت این مقوله را بیش از اندازه معمولی هویدا می سازد.

 

در آیات سوره شوری مشورت با افراد دانشمند، خداترس و دارای علم و تجربه را توصیه کرده و این تاکیدات قرآن از زبان معصومین نیز بیان شده است.

 

دوری از استبداد و خودرای بودن از توصیه های بزرگان دینی بوده و البته مشورت با احمق و افرادی که دنیا را بیش از آخرت می دهند همواره نکوهش شده است.

 

*مشورت از مبانی اصلی و مهم دینی

 

مرجع تقلید عالم تشیع در باب این موضوع در جلسات اخلاق و دیدار با مسئولان به ویژه اعضای شوراهای اسلامی شهر، مردم را بر انجام این اقدام دینی، مدیریت و عقلانی توصیه کرده و افزود: مشورت از مبانی اصلی و مهم دین است.

 

آیت الله العظمی «حسین مظاهری» تشکیل نهاد شوراهای اسلامی و انجام فعالیت های مشورتی را موضوعی ریشه دار در دین اسلام معرفی کرد و اظهارداشت: بهره گیری از خرد جمعی و نظرات عمومی توفیقات زیادی را برای افراد عام و خاص جامعه و به ویژه در تصمیم سازی های مهم نظام داشته است.

 

وی ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی ایران به دلیل رویکرد مشورتی موفقیت های زیادی را به دست آورده و این موضوع باید همواره مورد توجه مسئولان باشد.

 

رئیس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه خودبینی و رفتار استبدادی مانع پیشرفت است، تصریح کرد: نظرخواهی تنها متوجه مجلس شورای اسلامی، نهادشورای اسلامی و مراکز دسته جمعی نیست بلکه در مراکز نظامی و بدنه اجرایی کشور نیز این کار لازم است.

 

وی اضافه کرد: انسان در مشورت علاوه بر کاهش خطا و پشیمانی و کسب تجارب زیاد، صفت های زشت مثل خودبینی نیز دور می شود.

 

*مشورت از نشانه های نماینده مجلس عاقل است

 

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: مشورت با نخبگان و متخصصان از نشانه های نماینده مجلس عاقل است.

 

حجت الاسلام «محمد قطبی» با بیان اینکه هیچ فردی در جامعه ما عقل کامل نیست، تصریح کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شوراهای شهر و روستا و مسئولان در رده های مختلف به مشورت و نظرخواهی از افراد آگاه نیاز دارند.

 

وی ادامه داد: مشورت با متخصصان و مردم در موضوعات مختلف تصمیم گیری را منطقی، آسان تر و کمترین خطا می کند.

 

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به دموکراسی و جنبه مردمی نظام جمهوری اسلامی ایران گفت: نظر مردم یک موضوع مهم در مدیریت کشور بوده و در این چنین مدلی بر خلاف حکومت های استبدادی رای و نظر مردم مورد توجه است.

 

*مشورت و نظرخواهی نشان پختگی افراد است

 

یک روانشناس در باب این موضوع در زندگی خانوادگی و اجتماعی گفت: مشورت و نظرخواهی نشان پختگی افراد است.

 

«احمد پدرام» که این موضوع را یک ضرورت برای همه دانست افزود: مشورت و توجه به دیدگاه های مختلف به همدلی و محبت بین افراد کمک می کند و اگر خانواده نظر فرزندان خود را در این خصوص مورد توجه قرار دهد نتایج خوبی را در اصول تربیتی و حفظ کانون گرم خانواده موفق خواهد شد.

 

وی ادامه داد: نظرخواهی از افراد برای پیشرفت لازم است اما مهارت تصمیم گیری در میان این همه نظر عمومی یک وجه دیگری بوده که فرد دچار سردرگمی نشود.

کد خبر 1001058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha