طرح تشکیل فراکسیون امربه معروف به مجلس ارائه شود/بالاترین هدف ستادامربه معروف اصلاح فساد در جامعه باشد

حجت الاسلام نبویان با تاکید براینکه فساد، ظلم در حق مردم جامعه است،گفت: بالاترین هدف ستادامر به معروف اصلاح فساد در جامعه باشد؛ روی از بین بردن فساد متمرکز شوید مجلس یازدهم انقلابی است و حتما برای قطع ریشه فساد کمک خواهیم کرد.

خبرگزاری شبستان- مازندران؛ امر به معروف و نهی از منکر فریضه‌ای الهی و مردمی اما فراموش شده است که امروز یکی از مهمترین ابزارها برای گره‌گشای مشکلات اجتماعی و اقتصادی کشور محسوب می شود. و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری پیرامون مسئله مطالبه گری اجتماعی و اینکه معظم له فرمودند مهمترین حوزه امربه معروف و نهی از منکر حوزه مسئولین است. اگر واقعا مردم از مسئولین مطالبه گری داشته باشند وآن زمان هیچ مسئولی به خودش اجازه مشارکت در رانت خواری، اختلاس، فساد اداری و... نمی دهد. حجت الاسلام والمسلمین «سید محمود نبویان» نائب رییس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی که برای شرکت در نشست با فعالان فرهنگی استان مازندران به میزبانی گروه جهادی عماریون، ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان مازندران و حوزه علمیه حضرت نرجس(س) به ساری سفر کرده است را به گفت‌وگویی تفصیلی درخصوص باید ها و نباید های مطالبه گری در بحث امربه معروف و نهی از منکر و چگونگی احیای این فریضتین واجب دعوت کردیم که شرح این گفتگو در این مجال از نظرتان می گذرد .

 

شبستان: در حوزه اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر همانطور که می دانید، در  سال ۱۳۵۷ قرار بود اداره‌ای مستقل ناظر بر اعمال دولت و اقشار مختلف مردم روی کار بیاید، ولی گروهی از مخالفان امام را قانع کردند که این اتفاق نیفتد، سپس در سال ۱۳۷۲ جمعی از فاضلان به نزد رهبر رفته و درخواست احیای این ستاد را مطرح کردند اما با پیش گرفتن اقدامات نادرست گاهی نتایج منفی در پی داشت، سپس به دستور مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۲ نهاد امر به معروف و نهی از منکر تاسیس شد، الان می‌خواهیم بدانیم چگونه میتوان از ظرفیت امر به معروف و نهی از منکر در سطوح مختلف و در راستای کاهش انجام منکرات در بخش های مختلف مجلس استفاده کرد؟

 

نبویان: از نظر من بحث امر به معروف و نهی از منکر عمده‌اش به حاکمیت و مسئولان مملکت بر می‌گردد و اجرایش باید منجر به مشکل‌گشایی از کار مردم شود باید از فاز مردم بیرون آمده و روی دولت تمرکز شود، توجه به حوزه‌های عمرانی یک شهر و زیر نظر قراردادن وعده‌های مسئولان اینکه مدیران وادار به پاسخگویی کنید چرا ترک فعل دارد ضرورت دارد، اگر می‌خواهید درست امر به معروف انجام دهید جامعه را درست کنید تقاضا دارم این کار را تبدیل به دغدغه کنید مجلس هم می‌تواند کمک کند  کمیسیون‌های مختلف اعم از کمیسیون فرهنگی و کمیسیون قضایی برای تصویب قوانین جدید درگیر شوند تا پشتوانه و ضمانت اجرا برای خودتان داشته باشید.

 

شبستان:نقش احیای فرضتین امربه معروف و نهی از منکر و دغدغه مند شدن و بی تفاوت نبودن آحاد مردم جامعه در مواجهه با مسائل مختلف کشور در تمامی شئون را در اصلاح وضعیت عمومی جامعه چگونه ارزیابی می کنید؟

 

نبویان: ما در کمیسیون اصل ۹۰ آماده ایم تا پرونده‌هایی که رسیدگی شد و ظلم‌هایی که در ادارات به مردم وارد شد با حضور شاکی و متشاکی کامل بررسی شده و به دو بخش قضات یا مجلس ارجاع دهیم، مجلس یازدهم هم مجلسی متدین و انقلابی است توصیه می‌کنم اگر می‌خواهید کاری کنید زودتر حرکت کنید، بالاترین هدف امر معروف اصلاح فساد در جامعه است، ظلم و بی مهری به مردم فساد است روی از بین بردن فساد متمرکز شوید ما هم کمک خواهیم کرد.

 

شبستان: متاسفانه به دلیل رویکرد مسئولین در گذشته جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در افکار عمومی در حد تمرکز بر بعضی مصادیق خاص شکل گرفته در صورتی که این رویکرد کاملا برخلاف اهداف، ماموریت و سند راهبردی ستاد است به نظر شما چه باید کرد تا تصویر نادرست شکل گرفته را اصلاح کنیم؟

 

نبویان: برخورد نسنجیده و کارشناسی نشده موجب کدورت و بعضا نفرت می شود. همانطور که حضرت آقا فرمودند حوزه مسئولین در این زمینه مهم‌ترین حوزه امر به معروف و نهی از منکر است. در این راه هر اصلاح و نتیجه ای که به دست آید نور امیدی در دل مردم زنده خواهد شد و توطئه ها برای ایجاد بدبینی نسبت به نظام در اذهان مردم خنثی می شود.  

 

شبستان:در دین مبین اسلام دعوت به خیر و نیکی وظیفه همگانی است آیا می توان اجرای درست امر به معروف و نهی از منکر را همان دعوت به خیر که وظیفه مسلمانان است، دانست و چطور می توان تحقق این مهم را شاهد بود؟

 

نبویان: نهادینه شدن فرهنگ امر به معروف تنها راه احیاء اخلاق و سبك زندگی اسلامی است. تحقق این مهم تكلیف یك دستگاه یا ستاد خاصی نیست و آحاد جامعه باید نسبت به آن احساس تكلیف كنند.

 

شبستان: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری در بحث مطالبه‌گری عمومی ستاد امر به معروف در رویکرد جدید تحولی خودش در بحث عمومی سا‌زی و احیای امربه معروف با استفاده از ظرفیت هنر و رسانه و بکارگیری ظرفیت گروه های  جهادی در دستور کار قرار داده است، حال با دانستن این پیشینه از رویکرد ستاد امربه معروف و نهی از منکر  اگر قرار باشد بسیجیان و اقشار مردم که افراد تشکیل دهنده همین گروه های جهادی هستند بخواهند درخصوص یک مسئوله و یا شرایطی همانند ترور شهید فخری زاده، که رهبری انتقام از عاملان و امران و پیگیری تلاش های علمی و فنی این شهید بزرگوار را مورد تاکید قرار دادند و مجلس نیزطرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از حقوق ملت ایران را تصویب کرد، نظری بدهند و یا اقدامی انجام دهند باید چطور وارد عمل شوند تا به بهبود اوضاع مجموعه حاکمیت کمک کنند؟

 

نبویان: من معتقدم عمومی‌سازی امر به معروف وقتی محقق خواهد شد که موضوعی که به عنوان معروف و منکر دارید مطابق با دغدغه عمومی جامعه باشد ما امروز دغدغه معیشت و فساد و تبعیض داریم اگر بخواهیم عمومی سازی کنیم باید کار کارشناسی صورت بگیرد، کسانی که در اغتشاشات آمدند هم برای مقابله با انجام کاری آمدند وقتی دردی را درست تشخیص بدهیم  منجر به ایجاد مشکل در سایر امورات نمی‌شود، امر به معروف را نیاز نیست که باحجابان یا علما بیان کنند بلکه همه مردم دلشان نمی‌خواهد فساد را ببینند، موضوع عمومی را انتخاب کنید تا همه پای کار بیایند، تاکید می‌کنم به مردم عادی کاری نداشته باشید.

 

شبستان: با توجه به اینکه بر طبق قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر دو نفر از نمایندگان به پیشنهاد کمیسیون فرهنگی و انتخاب مجلس به عنوان ناظر در ستاد مرکز و دو نفر از نمایندگان مردم استان به عنوان ناظر‌ در ستادهای استانی عضو هستند، بر این اساس آیا امکان تشکیل فراکسیون امر به معروف در مجلس وجود دارد در صورت مثبت بودن نظرتان لطفا راهکاری برای تحقق این امر بفرمایید.

 

نبویان: کمیسیون فرهنگی و کمیسیون اصل نود خصوصا در مجلس یازدهم  که مجدداً تاکید می کنم یک مجلس انقلابی است همکاری‌های لازم برای احیا و اجرای درست امربه معروف و نهی از منکر در سطح مسئولین را دارند و اتفاقات مثبتی در این زمینه رخ داده است. درخصوص تشکیل فراکسیون مستقل امربه معروف و نهی از منکر باید بگویم بله حتما می شود این مهم محقق شود؛ مسئولین ستاد جلساتی در این خصوص برگزار کنند و طرح را به صحن مجلس شورای اسلامی بیاورند.

 

کد خبر 1001367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha