مردم افريقا پرس تي وي را تلويزيون دوست و همسو مي دانند

مبارك هنيا می گوید به عنوان یک فعال رسانه ای که انقلاب اسلامی ایران را دوست دارد، یقین دارد پیام این انقلاب ضد استکباری، برای مردم آفریقا جذاب است.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی: ایران را دوست دارد و به اسلام عشق می ورزد؛ به همین دلیل نیز فارسی را آموخته تا بهتر بتواند با انقلاب اسلامی آشنا شود. «مبارك هنيا» اهل كشور كنيا است که در رشته ارتباطات و روابط عمومي تحصيل كرده و همكاري با شبکه های برون مرزي ایران را از راديو سُواحيلي با عنوان مجري، مترجم، نويسنده و دبير خبر در موضوعات سياسي، معارف و فرهنگي آغاز كرد علاوه بر آن با عنوان مجري كارشناس برنامه «افريقا امروز» با پرس تی وی همکاری دارد. وي علاوه بر زبان سُواحيلي به زبان هاي عربي، فارسي و انگليسي مسلط است. گفت و گو با هنیا اگرچه درباره برنامه «آفریقا امروز» است اما سخنان وی ما را با حقایقی از آفریقا آشنا می سازد که کمتر به آن پرداخته شده است. برنامه «آفریقا امروز» از تولیدات شبکه پرس تی وی است که هر هفته به مسائل روز آن قاره می پردازد و از گزارش های تصویری و گفت و گو با کارشناسان آفریقا بهره می برد. 

 


هنیا با اشاره به مدتی که در ایران زندگی کرده گفت: می دانم که ایران حرف جدید برای گفتن دارد. همچنین به عنوان فردی که انقلاب اسلامی را دوست دارد یقین دارم که پیام این انقلاب ضد استکباری، برای مردم آفریقا جذاب است. بنابراین با این انگیزه کار می کنم که بتوانم به مردم آفریقا نشان دهم مشکلاتی که انها دارند زمانی ایران هم داشت و آنها هم اگر اراده کنند می توانند پیشرفت کنند. 

 


مجری «آفریقا امروز» گفت: برنامه «آفریقا امروز» قبلا در لندن تهیه و برای پخش به تهران ارسال می شد؛ اما کیفیت آن  از زمانی که از لندن به تهران منتقل شد، بسیار بهتر شده چرا که برنامه قبلی تنها گفت و گویی دونفره بود و از نظر تصویری، تنوعی نداشت اما در حال حاضر نوآوری آن را افزایش داده ایم و این نکته را از بازخوردهای مخاطبان می توان دریافت. 
هنیا با اشاره به اينكه مردم افريقا به خوبي پرس تي وي را مي شناسند و اغلب از مخاطبان آن به شمار مي روند، اظهار کرد: مردم تانزانيا، غنا، اوگاندا، كنيا، افريقاي جنوبي، سيرالئون، نيجريه و زيمبابوه كه زبان رسمي آنها انگليسي است به عنوان رسانه ای دوست، به پرس تي وي نگاه و از مسيرهاي مختلفي برنامه هاي پرس تي وي را دريافت مي كنند.
وی افزود: در يك سالي كه برنامه «افريقا امروز» را اجرا مي كنم،بسياري از دوستانم در كنيا كه چندين سال مرا نديده بودند با من تماس گرفتند و از برنامه اي كه ارائه مي شود، تشكر كردند. 

 


این مجری پرس تی وی با اشاره به ارتباط نزديك مخاطبان با برنامه «آفريقا امروز» گفت: از مصادیق ارتباط مردم آفریقا با برنامه ما، تماس مکرر مردم نیجریه با «آفریقا امروز» است. چند هفته گذشته مردم نيجريه عليه خشونت گسترده یگان ویژه پلیس آن کشور دست به تظاهرات زدند و مخاطباني هم از اين كشور با ما تماس گرفتند كه اين مسائل را اطلاع رساني كنيم. البته ما در برنامه خود، هم به وضعيت حقوق بشر در آن كشور و هم به سرکوب نهضت اسلامی نيجريه پرداخته بودیم؛ اما نکته جالب این بازخوردهای مخاطبان است که تقاضا دارند بیشتر درباره آنها اطلاع رسانی کنیم.البته نمی توان آفریقا را دید اما نیجریه را با جمعیت 200 میلیون نفری به حساب نياورد. 

 


هنیا تاکید کرد: یکی از اهداف ما این است که مردم آفریقا مانع از غارت منابع شان توسط شرکت های غربی شوند. البته ما مخالف غرب نیستیم بلکه با آنچه کشورهای غربی انجام می دهند، مخالف هستیم. برای نمونه بعد از کشف منابع عظیم گاز طبیعی در کشور موزامبیک داعش در آنجا ظاهر شد و اقدام به کشتار مردم آنجا کرد، در عین حال که شرکت های فرانسوی و امریکایی در آنجا همزمان فعالیت دارند و گاز را استخراج و صادر می کنند. 

 


وی ادامه داد: در «آفریقا امروز» به میراث فرهنگی این قاره هم نگاهي داشتيم و لزوم حفظ آن را یادآوری کردیم همچنين پرداختیم که بیشترین وسعت سرزمینی قابل کشاورزی در جهان در قاره آفریقا وجود دارد اما چرا از آن به روشی بهره برداری نمی شود که دستکم هیچ انسانی در آفریقا گرسنه نباشند. 

 


مجری برنامه «آفریقا امروز» در خصوص بررسی چالش های مهم آفریقا در برنامه بیان کرد: آفریقا جوان ترین قاره جهان است و آنها به سمت فناوری حرکت می کنند. این خوب است و باید استقبال کرد اما این پدیده خطراتی دارد که یکی از آنها پدیده موسوم به ((استعمار دیجیتالی)) است. یکی از موضوعاتی که افريقا امروز به آن پرداخت همین توطئه های ابرشرکت های غربی بود در زمینه بود که در این باره هشدار دادیم. چراکه آنها به دنبال بازگشت استعمار هستند اما این بار از نوعی دیگر که به استعمار دیجیتالی موسوم است. 

 


مبارک هنیا گفت: جوانان آفریقا می پرسند چرا با وجود ثروت های عظیم در این قاره هنوز فقر وجود دارد و چه کسانی منابع آفریقا را غارت می کنند. چرا کشوری مانند کنگو همچنان درگیر جنگ است. ما در آفریقا امروز نشان دادیم که دست های پشت پرده خواستار استمرار جنگ در این قاره هستند و آنها همان غارتگران آفریقا هستند. اگر بتوانیم جوانان را آگاه کنیم، آنها بهتر می توانند از خود حفاظت کنند. این یک تفاوت پرس تی وی با دیگر شبکه هایی است که اگاهی بخش نیستند و فقط به سرگرمی می پردازند. 

 


این کارشناس رسانه درباره روش های بهبود برنامه «آفریقا امروز» تصریح کرد: براي بهتر شدن این برنامه بايد كمبودها برطرف شود. ما با آن که خبرنگار و دوربين در افريقا نداریم؛ اما توانسته ايم تاكنون اين برنامه را به پيش ببريم. جالب است بدانيد بسیاری از مخاطبان تصور مي كنند ما داراي خبرنگار و دفتر در آن قاره هستيم. به بيان ديگر تهيه كننده اين برنامه (خانم دربندي) به گونه اي مدیریت کرده است كه ديگران تصور مي كنند ما داراي خبرنگار در آفريقا هستيم. اگر شما ديگر شبكه هاي جهان را ببينيد مشخص است كه آنها سرمایه گذاری کلانی انجام داده اند در نتيجه پرس تي وي هم بايد بتواند در این زمینه از تامین مالی خوبی برخوردار باشد. 

 


هینا ادامه داد: در تلویزیون همواره تصویر است که حرف اول را می زند؛ اما هنوز نتوانستيم خودمان از آفریقا تصویربرداری کنیم و با لوگوي برنامه آن را منتشر كنيم. از این رو بايد در شهرهاي افريقا دوربين داشته باشيم تا بتوانیم به صورت مستقيم با مردم آن کشورها صحبت كنيم حتی یک گام بیشتر برداریم: بهتر این است که برنامه «آفريقا امروز» در کشورهای آفريقايي تهيه شود.

 


وی ادامه داد: چنانچه از تصاوير تهيه شده توسط ديگر تلویزیون ها استفاده كنيم باز هم به هدف نخواهيم رسيد چرا كه آن تصاوير را با ديدگاه و رويكردهاي خود تهیه کرده اند و متفاوت از رهیافت حقيقت طلب ما است. به بیان بهتر شبکه های غربی و چینی با دید خبرنگاران خودشان اقدام به تصویربرداری می کنند تا هدف خود را به مخاطب القا کنند. بنابراین نیاز است که در آفریقا دفتر، خبرنگار و کارمند بومی داشته باشیم. 

 


این مجری پرس تی وی تصریح کرد: در مجموع نیاز داریم با برنامه ریزی و همفکری، کار را به پیش ببریم اما حرف اول را سرمایه گذاری می زند تا بتوان کیفیت برنامه های شبکه را بهبود دهیم. همچنین باید زمینه ای فراهم شود که خود آفریقاییان با هم حرف بزنند.

 


هنیا در پایان خاطر نشان کرد: امیدوارم یک برنامه مختص آفريقا در پرس تی وی به صورت روزانه داشته باشیم که به اخبار آن قاره بپردازیم. قطعا این کار جدیت پرس تی وی برای پرداختن به آفریقا را اثبات می کند. حتی با همین امکانات موجود هم می توانیم روزی نیم ساعت برنامه اختصاصی برای آفریقا داشته باشیم. معرفی نقاط مشترک ایران و آفریقا از مواردي است كه مي تواند براي شروع مورد توجه قرار گيرد. 
 

کد خبر 1001437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha