راز نام‌گذاری حیقوق نبی(ع)/ همدان نیایشگاه انبیا(ع)

آرامگاه حیقوق نبی همدان یکی از بناهای دیدنی شهرستان تویسرکان و یکی از قدیمی‌‌ترین آثار تاریخی ایران است که در خیابان شهید اشرفی اصفهانی در انتهای خیابان حیقوق نبی قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از همدان: در پهنه‌ی سرزمین ایران، پیامبرانی آرمیده‌اند که برای هدایت اقوامی دیگر برگزیده شده بودند ولی وقایع تاریخی سبب شده‌اند تا در این مرز و بوم زندگی کنند. یکی از این پیامبران، حضرت حیقوق نبی (ع) است که آرامگاه وی در جنوب غربی شهر تویسرکان، از شهرهای استان همدان، در خیابان شهید اشرفی اصفهانی و در انتهای خیابانی به نام ایشان قرار دارد.

شاید اقرار نباشد، اگر همدان را نیایشگاه انبیا و نماز گاه صحابه بنامیم چراکه در شهر همدان و دیگر مناطق استان آرامگاه‌های چند نبی الهی قرار دارند.

حضرت حیقوق نبی (ع) از انبیای بنی اسرائیل و از نسل حضرت موسی (ع) است که ۶۰۰ سال پیش از میلاد مسیح (ع) می‌زیسته و کلمه حیقوق در زبان عبری به معنای «در آغوش گرفته‌شده» است و بر همین اساس نقل شده زمانی که حضرت حیقوق (ع) طفلی بود، به خواهش مادرش عمر دوباره به او بخشیده شد و به این ترتیب که مادرش طفل مرده را در بغل کشید و در بسترش خوابانید، سپس به نماز ایستاد و پیش از آن‌که نمازش تمام شود، طفل زنده شد و بر همین اساس، نام حیقوق را بر طفل گذاشتند.

ساختمان آرامگاه حیقوق نبی (ع) مربوط به دوره‌ی سلجوقیان، قرن هفتم هجری قمری، است. این بنا بدنه‌ای هشت‌ضلعی شامل هشت ترکه‌ی آجری به عنوان ستون‌های اصلی بنا و سقفی مخروطی‌شکل دارد. ارتفاع این بنا از سطح زمین، ۱۲ متر است و سقف آن که گنبدی با انحنا و تحدب کم است، از ارتفاع ۷ متری شروع می‌شود و در قسمت انتهای پیشانی بنا، چندین کنگره‌ی آجری برجسته به شکل مثلث دارد.

روی دیوارهای خارجی به صورت کاشی‌کاری طاق‌نماهایی برای تزیین ساخته شده و طرح ستاره‌ی داوود (ستاره‌ی شش‌ضلعی) که نماد دین یهود است در آن‌ها به کار رفته است.

البته در جریان حفاری‌های انجام شده، بقایای حصار مربع‌شکلی به همراه پلان چهار برج در اطراف آرامگاه پیدا شده است که به نظر می‌رسد مربوط به بنای سابق بوده و بعید نیست که آرامگاهی قدیمی‌تر از آرامگاه موجود، در این مکان وجود داشته است.

در سال ۱۳۷۲ شمسی، دزدان اشیاء عتیقه نزدیک مقبره‌ی حیقوق نبی در داخل آرامگاه شکافی ایجاد کرده بودند که از همین شکاف برای بررسی‌های بیشتر اسفاده شد و معلوم شد که در زیر ساختمان آرامگاه، سردابی قرار دارد که قبر اصلی به صورت کاملاً پنهان و آجرچینی شده در آن وجود دارد.

به گزارش شبستان: اکنون بارگاه مطهر حضرت حیقوق(ع) از ابعاد گردشگری مذهبی، تاریخی و فرهنگی یک ظرفیت کم نظیر و بی بدیل گردشگری برای شهرستان تویسرکان محسوب می شود که می تواند گردشگران را از دورترین نقاط کشور به این شهر برخوردار از طبیعت، اقلیم و آب و هوای روح افزا بکشاند.

آرامگاه حیقوق نبی(ع) اکنون به عنوان منبع آرامش، رحمت و عنایت الهی همچون تحفه ای آسمانی در قلب خاک سبز، طبیعت جذاب و چشم نواز و آب و هوای دلپذیر و فرهنگ دوست تویسرکان پایتخت گردو و صنعت منبت ایران، خودنمایی و دوستداران حقیقت را به سوی خود جذب می کند.

 

 

 

کد خبر 1001454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha