مدیریت در بینش اسلامی تا جایی نافذ است که با احکام الهی تضاد نداشته باشد

حجت الاسلام دست داده با اشاره به اینکه در بینش اسلامی مدیریت تا آنجا نافذ است که تضادی با احکام الهی نداشته باشد، گفت: مدیر دراین نظام، هرگز نمی تواند در اعمال مدیریت از شیوه هایی استفاده کند که با قوانین اسلامی مخالف باشد.

حجت الاسلام «زین العابدین دست داده» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، با اشاره به ویژگی های یک مدیر فرهنگی، گفت:‌ مدیریت و اداره یک سازمان را نمی توان به هر آدم با ایمان و متخصصی واگذار کرد؛ زیرا در مدیریت، ایمان و تخصص شرط لازم است ولی شرط کافی نیست.

 

این کارشناس مسائل دینی و فرهنگی با اشاره به اینکه مدیریت غیر از این ۲ شرط، به شرط سومی هم نیاز دارد و آن «کفایت» و توانایی بر اداره است، افزود:‌ منظور از کفایت، توان و برجستگی ویژه ای است که در محدود مسئولیت، هماهنگی لازم را ایجاد کرده و مشکلات پیش آمده را از سر راه برمی دارد.

 

وی برخورداری از وجدان کاری را از دیگر خصوصیات یک مدیر موفق دانست و بیان کرد:‌ وجدان کار مقوله ای است که از طریق عوامل مؤثر درجامعه پذیری (فرهنگ پذیری) در عرصه های مختلف اجتماع، قابل پدید آمدن و توسعه است.

 

حجت الاسلام دست داده ادامه داد: هنگامی که درجامعه به کار و تلاش به عنوان امری ارزشمند و به‌هنجار نگریسته شود و افراد پیوسته به کار بهتر و با کیفیت بالاتر غیب شوند، رشد و توسعه نصیب آن جامعه می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: تثبیت و توسعه وجدان کاری افراد جامعه، ضمن این که از طریق عوامل مؤثر در جامعه پذیری و فرهنگ پذیری انجام می گیرد، توجه به آن در برنامه ریزی ها روندش را تسریع می کند.

 

مسئول دفتر امام جمعه جهرم با اشاره به اینکه بسیار مهم است که یک مدیر فرهنگی، خود به این امر اعتقاد داشته باشد و بکوشد تا با برنامه ها و محصولات فرهنگی ویژه، این نیروی ارزشمند را در جامعه گسترش دهد و فراگیر کند، تصریح کرد: در واقع مدیران فرهنگی از جمله مهمترین عناصر ترویج وجدان کار درجامعه محسوب می شوند و نقش آنها مهمتر از عوامل تشویش و تنبیه سازمانی در ارتقای وجدان کار است.

 

وی عدم تمایل به تقلب، کم کاری، سهل انگاری و امثال آنها، توجه زیاد به کیفیت محصولات و خدمات فرهنگی، درک رابطه وجدان کار جامعه و فعالیت های فرهنگی اثر گذار، بی نیازی به کنترل آشکار و نهان برای انجام کار، ارزش دانستن و نگرش مثبت به کار مؤثر برای دستیابی به سعادت دنیوی و اخروی، تشویش و ترغیب افراد به کار بیشتر و بهتر، تلاش برای پیگیری وبه نتیجه رساندن وظایف محوله و تلاش در جهت تقویت عناصر فرهنگی مطلوب در زمینه وجدان کار در جامعه را مهمترین معرف های این شاخص را در امور فرهنگی عنوان کرد.  

 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه یکی از چارچوب های مدیریت توجه به قانون خداوند است، عنوان کرد: یعنی در بینش اسلامی مدیریت تا آنجا نافذ است که تضادی با احکام الهی نداشته باشد و مدیر دراین نظام، هرگز نمی تواند در اعمال مدیریت از شیوه هایی استفاده کند که با قوانین اسلامی مخالف باشد.

 

حجت الاسلام دست داده خاطرنشان کرد: در اسلام فرمان ها و دستورالعمل هایی که با اجرای آن، فرمان های خداوندی شکسته می شود هرگز رسمیت و اعتبار ندارد.

کد خبر 1001534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha