طرح اصلاح شبکه فاضلاب اهواز نیاز به بازنگری دارد

حجت‌الاسلام درویشیان با اشاره به طرح اصلاح شبکه فاضلاب اهواز و کارون که از سال ۸۵ آغاز شده ولی تاکنون تنها ۴۰ درصد پیشرفت داشته گفت: این طرح با توجه به تغییر اقلیم استان، افزایش بارندگی و افزایش جمعیت به ویژه در اهواز و حاشیه آن نیاز به بازنگری دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «حجت‌الاسلام حسن درویشیان» در دیدار با حجت‌الاسلام موسوی‌فرد نماینده ولی فقیه در خوزستان، در خصوص سیل و آبگرفتگی در استان اظهار کرد: با توجه به سیل و آبگرفتگی‌های سال گذشته به تمام بازرسی‌های کشور ماموریت داده شد که در مورد این موضوع ورود کنند و گزارش آن را ارائه دهند.

 

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اینکه پس از گزارش به همراه پیشنهادات سازمان به مسئولان ذی‌ربط ارسال شد افزود: وضعیت شبکه فاضلاب خوزستان بسیار اسف‌بار است؛ طرح اصلاح شبکه فاضلاب اهواز و کارون از سال 85 کلید خورده ولی متاسفانه تاکنون تنها 40 درصد پیشرفت داشته است.

 

وی بر بازنگری این طرح با توجه به تغییر اقلیم در خوزستان، افزایش بارندگی و افزایش جمعیت به ویژه در اهواز و حاشیه آن تاکید کرد و ادامه داد: به دستور مقام معظم رهبری 100 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به طرح اصلاح فاضلاب اهواز اختصاص داده شد که بنا بود 50 میلیون یورو امسال و 50 میلیون یورو سال آینده تخصیص داده شود اما هنور بخش زیادی از این بودجه تخصیص داده نشده است.

 

حجت‌الاسلام درویشیان با بیان اینکه طبق بررسی‌ها این مبلغ کفاف رفع مشکلات فاضلاب اهواز و کارون را نمی‌دهد اضافه کرد: یکی از مشکلات فاضلاب اهواز در حوزه آب‌های سطحی است که شهراری مسئول آن بوده و در این خصوص میان شهرداری و آب و فاضلاب اختلاف وجود دارد که در این زمینه باید دو اقدام کوتاه‌مدت و بلندمدت صورت گیرد.

 

وی با اشاره به اینکه در اقدامات بلندمدت باید ابتدا مشکل اصلی که اعتبارات است رفع شود تصریح کرد: سازمان بازرسی این موضوع را از دو منشأ قانونی که حق مردم و استان است، دنبال می‌کند که یکی اختصاص سه درصد از درآمد نفتی به استان است که بخش زیادی پرداخت‌ نشده و دوم بحث عوارض آلایندگی واحدهای نفت و گاز در استان است که تا سال 96، 20 هزار میلیارد تومان آن پرداخت نشده است.

 

رئیس سازمان بازرسی کل کشور از دیگر مشکلات خوزستان را بحث احداث مترو دانست که بعد از 20 سال تنها 25 درصد پیشرفت داشته و ابراز کرد: بنا شده در جلسه‌ای با حضور استاندار این مسائل مجدداً بررسی و از طریق استانی و ملی پیگیری و رفع شود و در صورت کوتاهی و قصور با دستگاه‌های مربوطه به صورت قانونی برخورد می‌شود.

 

وی عنوان کرد: باعث تاسف است، استانی منحصر به فرد که از منابع آب، گاز و نفت برخوردار اسن این‌چنین محروم بوده و حتی برخی مناطق آب شرب مناسب هم نداشته باشند و این درحالی است که ظرفیت سدهای آب استان بالغ بر 200 میلیارد مترمکعب است.

 

«حجت‌الاسلام‌ سید محمدنبی موسوی‌فرد» نیز در این دیدار از جمله مشکلات استان خوزستان به موضوع آب آشامیدنی و فاضلاب شهرها و روستاهای استان، نرخ بیکاری، استفاده از نیروهای بومی در شرکت‌های نفتی، حل مشکلات هفت‌تپه و ... اشاره کرد.

 

نماینده ولی‌فقیه در خوزستان دغدغه معظم معظم رهبری و مسئولان نظام را رسیدن مردم استان به حقشان دانست و یاد اور شد: آب، فاضلاب و اشتغال سه مشکل اصلی استان است و باید به همت و توجه مسئولان و نگاه کارشناسی و روحیه جهادی، حل و فصل شود.

 

کد خبر 1001663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha