ریشه قاچاق ها از مبادی رسمی است

الماسی با اشاره به گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از عملکرد ستاد قاچاق کالا و ارز، افزود: ریشه قاچاق ها از مبادی رسمی است. در این گزارش, ۳۱ شگرد برای قاچاق از مبادی رسمی ذکر شده بود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، مجید الماسی کارشناس مبارزه با قاچاق در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از عملکرد ستاد قاچاق کالا و ارز، افزود: ریشه قاچاق ها از مبادی رسمی است.


وی ادامه داد: در این گزارش, 31 شگرد برای قاچاق از مبادی رسمی ذکر شده بود که یکی از مهمترین آن ها اظهار خلاف واقع است که در قاچاق پارچه های پرده ای هم اتفاق می افتد.


الماسی با اشاره به اینکه ریشه این اظهار خلاف واقع به تعرفه گذاری بر می گردد, اضافه کرد: تعرفه گذاری باید برای پارچه های مختلف, متفاوت باشد.


او ادامه داد: اگر پارچه معمولی, با عوارض پایین به گمرک اظهار شود اما در داخل کانتینر, پارچه پرده ای زینتی با عوارض و تعرفه بالا باشد گمرک باید با توجه به ابزارهای خود، آن را تشخیص دهد.

 

الماسی افزود: همچنین کیفیت سیاستگذاری ها از جمله قانون و مقررات، پایین است و ابزار و فرآیند مورد نیاز تشخیص و شناسایی کالای قاچاق فراهم نیست.


این کارشناس مبارزه با قاچاق اضافه کرد: با دستگاه «ایکس ری» نمی توان تفاوت پارچه های داخلی کانتینر را تشخیص داد و بازرسی ها هم به صورت رندوم انجام می شود.

 

الماسی کارشناس مبارزه با قاچاق هم در ادامه این برنامه با بیان اینکه باید ریشه ها و گلوگاه های قاچاق و نقص کار، شناسایی شود, گفت: برای بررسی پدیده کارت بازرگانی یک بار مصرف, چاره اندیشی نمی شود و همچنین اعتبار سنجی بازرگان نیز به درستی انجام نمی شود.

 

وی افزود: فلسفه ایجاد منطقه آزاد و ویژه، حمایت از تولید و صادرات است اما اکنون این گونه نیست.

 

الماسی با اشاره به اینکه فرآیند رسیدگی به پرونده های قاچاق، اشکال دارد, گفت: بر اساس آمار ستاد قاچاق کالا و ارز، در سال 1395، میزان کشفیات 17 هزار میلیارد تومان و از این تعداد, پرونده های محکوم شده تعزیرات 613 میلیارد تومان بود.

 

او با بیان اینکه در رسیدگی،کشف و وصول جرائم، دچار اشکالات زیادی هستیم, ادامه داد: میزان وصول جریمه ها توسط اجرای احکام سازمان تعزیرات هم 27 درصد بود.

 

کارشناس مبارزه با قاچاق هم در ادامه این برنامه گفت: هدف منطقه آزاد؛ حمایت از تولید و صادرات بود ولی در حال حاضر به محل واردات تبدیل شده است.

 

وی ادامه داد: قانون گذار اجازه انبارگردانی را به گمرک نمی دهد و انبارگردانی در مناطق آزاد انجام نمی شود و نقش ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم سیاست گذاری و فرماندهی است.

 

الماسی افزود: یکی از مشکلات نگرش ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نسبت به نظارت و ارزیابی و سیاست گذاری است و البته تعارض منافع هم وجود دارد.

 

کد خبر 1001768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha