ثبت سفارش برای واردات کالا باید از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شود

ارونقی با اشاره به اینکه ثبت سفارش برای واردات کالا باید از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شود، افزود: ثبت سفارش پارچه هم انجام می شود و ردیف تعرفه مربوط به گمرک نیز در یکی از گزينه های ثبت سفارش وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، مهرداد جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تا کنون حدود 18 هزار و 900 تن پارچه را ترخیص کردیم، گفت: گمرک, تشریفات خود را به درستی انجام داده است مگر خلاف آن ثابت شود که در این صورت یا مصداق قاچاق و یا تخلف است.

 

ارونقی با اشاره به اینکه ثبت سفارش برای واردات کالا باید از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شود، افزود: ثبت سفارش پارچه هم انجام می شود و ردیف تعرفه مربوط به گمرک نیز در یکی از گزينه های ثبت سفارش وجود دارد.

 

وی ادامه داد: به محض رسیدن کالا به گمرک با ثبت سفارش و مجوز ورود، به گمرک اظهار و عملیات و تشریفات گمرکی آغاز می شود که یکی از این موارد، ارزیابی کالاست. بيشتر پارچه ها را در مسیر قرمز و یا در مسیر زرد تعریف کردیم و به صورت گزینشی توسط گمرک بررسی و ارزیابی اولیه فیزیکی انجام می شود.

 

وی افزود: برخی از منسوجات به گرفتن مجوز استاندارد نیاز دارند و برخی از آن ها برای تعیین ماهیت حتماً به آزمایشگاه های استاندارد ارسال می شود.

 

ارونقی اضافه کرد: اگر کالا با ثبت سفارش, مطابقت داشته باشد حقوق ورودی, وصول و ارزش کالا بررسی و نسبت به ترخیص کالا اقدام می شود اما اگر مطابقت نداشته باشد یا یکی از مصادیق تخلف به آن اطلاق می شود و یا اینکه بحث قاچاق پیش می آید.

 

او با بیان اینکه گمرک, فیلترها و ابزارهای لازم را دارد, گفت: از ابتدای پروسه تا انتها 6 یا 7 فیلتر در زمینه ارزیابی و مطابقت کالاها وجود دارد و در نهایت به درب خروج می رسد که در آن جا در کنار گمرک, پلیس امنیت اقتصادی هم حضور دارد و بررسی می کند.

 

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران درباره نقش گمرک در مناطق آزاد گفت: در مناطق آزاد و ویژه گمرک در مبادی ورودی به داخل کشور حضور دارد و زمانی که کالا به گمرکات اظهار می شود تشریفات آن انجام می شود.

 

وی افزود: کالاهایی که تجاری باشند در مبادی رسمی ،کالا به گمرک اظهار می شود و تشریفات انجام و کالا از گمرک خارج می شود و زمانی که کالایی به صورت قاچاق وارد می شود از جاهایی است که گمرک در آنجا حضور ندارد.

 

ارونقی ادامه داد: انبارداری مناطق آزاد بر عهده گمرک نیست و اگر کالایی وارد منطقه شود توسط گمرک نظارت می شود، البته نظارت در ورود به منطقه بسیار کم است و بعد از خارج شدن از منطقه، مقررات و تشریفات مربوط به کالای تجاری اعمال می شود.

کد خبر 1001769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha