اسفراین بر مدار سُرخ

نزدیک به دوماه است که شهرستان اسفراین در وضعیت بحرانی و قرمز کرونایی دست و پنجه نرم می کند و این روند، عرصه را هم بر مردم و کسبه و هم کادر درمان و مسئولان تنگ‌کرده است .

خبرگزاری شبستان _ خراسان شمالی؛ اسفراین؛ خبر اوج گرفتن مجدد کرونا اواخر مهرماه در شهرستان اسفراین خبر ساز شد و با افرایش شمار مبتلایان سرپایی و بستری، وضعیت بحرانی شیوع کرونا از سوی وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی و ستاد مقابله با کرونا در شهرستان اسفراین اعلام و محدودیت و تعطیلی از ۱۴ آبان به مدت هفته اعمال شد.

 


اما محدودیت ها افاقه نکرد و پس یک هفته بازگشایی بازار، باری دیگر همزمان با اعمال محدودیت های شدید سراسری برای شهرهای قرمز، اسفراین نیز در لیست محدودیت های شدید و تعطیلی رده های شغلی ۲و ۳و ۴ و منع تردد برون شهری و محدودیت ترد درون شهری شبانه به مدت دو هفته قرار گرفت.



با گذشت هفته نخست اعمال محدودیت ها، رییس دانشکده علوم ‌پزشکی اسفراین از سیر صعودی مبتلایان به کرونا در شهرستان خبر داد و گفت: تعطیلات هفته نخست و محدودیت های شدید کرونایی، تاثیر محسوسی در روند کاهش مبتلایان نداشته و شمار فوتی های کرونا شهرستان در آبان ماه نسبت به ماه های گذشته سه برابر شده و ۷۰ درصد نتیجه آزمایش مراجعان در هفته های گذشته مثبت بوده است.



«اسحاق ایلدر آبادی» افزود: برای نتیجه دادن اجرای اعمال محدودیت بر کاهش شمار مبتلایان به زمان بیشتری نیاز است.

 


اسفراین هفته دوم محدودیت های کرونایی را نیز با رنگ قرمز سپری کرد و بر اساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا، اعمال محدودیت های شدید تردد و تعطیلی اصناف در آن تمدید شد.



دورهمی های دردسر ساز

 

در این میان اما آنچه وضعیت اسفراین را بر مدار قرمز نگاه می داشت، به گفته رییس علوم‌ پزشکی اسفراین، حضور مردم در اجتماعات و دورهمی های خانوادگی است که نظارتی نمی‌توان بر آن داشت.



فرماندار اسفراین نیر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با گلایه از رونق دورهمی های خانوادگی آن را عامل افزایش شمار مبتلایان و استمرار وضعیت‌ قرمز در اسفراین ذکر کرد و از مردم خواست برای سلامت والدین و خانواده هایشان و قطع زنجیره کرونا از حضور در دورهمی های خانوادگی بپرهیزند.



«طاهر رستمی» تردد برخی از شهروندان به شهرستان قرمز سبزوار که در همجواری اسفراین قرار دارد را از دیگر عوامل افزایش ابتلا و استمرار وضعیت قرمز ذکر کرد.



همراهی ۹۸ درصدی اصناف


 اگر چه تعطیلی های متوالی بازار بر اثر وضعیت قرمز شهرستان، اصناف اسفراین را با مشکلات و تنگناهای اقتصادی روبرو کرده اما عزم آنها برای تغییر و کاهش شیوع کرونا در شهرستان در همراهی خوب اصناف در اجرای محدودیت ها  نمود یافت و تقدیر مسئولان را در پی داشت به طوری که فرماندار اسفراین از همراهی ۹۸ درصدی اصناف در اجرای طرح اعمال تعطیلی و محدودیت شدید کرونایی از سوی اصناف تقدیر کرد و گفت: کمترین برخورد را در اجرای طرح در حوزه اصناف داشتیم.



اکنون در آستانه واپسین روزهای سومین هفته تعطیلی متوالی اصناف رده های شغلی ۲، ۳ و ۴  و محدودیت های تردد در اسفراین، مردم، اصناف و مسئولان منتظرند رعایت و همراهی مردم در اجرای طرح ها نتیجه دهد و اسفراین هفته آینده با تغیر رنگ قرمز، پس از نزدیک به دوماه خارج شود.

 


شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد قرار دارد.

 

 

کد خبر 1001798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha