اسفندماه؛ نمایشگاه مجازی قرآن کریم برپا می شود

خدمتکار با اشاره به آخرین جزییات نمایشگاه مجازی قرآن گفت: فاز مطالعاتی نمایشگاه مجازی قرآن کریم تا پایان آذرماه به پایان می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود از اواخر اسفندماه آغاز به کار کند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که متولی نمایشگاه بین‌المللی قرآن در ماه مبارک بود پس از انتشار و شیوع ویروس کرونا اعلام کرد که امسال این نمایشگاه برگزار نخواهد شد و اقدامات دیگری در زمینه‌های مختلف در دستورکار این معاونت قرار خواهد گرفت.بر همین اساس با هماهنگی های صورت گرفته تصمیم به برگزاری نمایشگاه مجازی قرآن گرفته شد که در این خصوص با «مرتضی خدمتکار»، مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه تقدیم حضورتان می شود.

 

در خصوص آخرین جزییات نمایشگاه مجازی قرآن کریم توضیح دهید؟

 با وجود اینکه هر ساله نمایشگاه بین المللی قرآن کریم همزمان با ماه مبارک رمضان در مصلی تهران برگزار می شود ولی امسال به دلیل بحران کرونا عملا امکان برگزاری این نمایشگاه همانند سایر رویدادهای فرهنگی و اجتماعی نداشت؛ این در حالی بود که تمام هماهنگی ها و برنامه ریزی های لازم برای کمیته های مختلف نمایشگاه های بین المللی قرآن از ابتدای سال جاری فراهم شده بود ولی در روزهای منتهی به تاریخ برگزاری نمایشگاه به دلیل بخشنامه ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر رعایت پروتکل های بهداشتی امکان برگزاری به صفر رسید و از برنامه ها حذف شد.

 

در پی حذف نمایشگاه بین المللی قرآن کریم معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه تصمیماتی اتخاذ کرد؟

طبیعتا معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد درصدد تدوین و تعریف برنامه های دیگری برای جبران این خلأ نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برآمد؛ این در حالی بود که برنامه های مختلفی طی ماه های گذشته متناسب با شرایط جدید (بحران کرونا) در راستای تقویت فعالیت های قرآنی در فضای مجازی پیش بینی کرده بود که از آن جمله می توان به برنامه های نورانی (در دو نوبت فروردین و خرداد ماه در ماه مبارک رمضان برگزار شد) برنامه های هفته وحدت و جشنواره چلچراغ آسمانی اشاره کرد که ویژه تولید محتوای قرآنی در فضای مجازی است و فراخوان اش هم اعلام شده است. علاوه بر آنها برنامه های دیگری هم در حال برگزاری است که تا پایان سال ادامه دارد.

 

نمایشگاه مجازی قرآن کریم چه زمانی برگزار می شود؟

یکی دیگر از برنامه های مهم معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در طول بحران کرونا برگزاری نمایشگاه مجازی قرآن کریم برای ماه های پایانی سال جاری است. در فاز نخست این پروژه، یک کار تحقیقاتی و مطالعاتی توسط یک تیم کارشناسی خوب و مجرب ناظر بر ظرفیت های فنی و محتوایی در نمایشگاه های مجازی در حال بررسی و فعالیت هستند که این تیم کارشناسی سابقه برگزاری نمایشگاه های مجازی موفق در زمینه های داخلی و خارجی در حوزه های مختلف را دارند. در عین حال همزمان با کار نمایشگاه در حال گفت و گو و اخذ نظرات کارشناسان و پیشکسوتان حوزه قرآن و عترت نیز می باشند که امیدواریم با جمع بندی مجموعه تحقیقات و مطالعات این گروه، بتوانیم به یک الگو و مدل انتخابی در برپایی نمایشگاه مجازی قرآن دست یابیم؛ بر همین اساس کار اجرایی نمایشگاه مجازی قرآن از ابتدای دی ماه آغاز خواهد شد لذا امیدواریم طبق برنامه ریزی های صورت گرفته بتوانیم از فاز نخست نمایشگاه در نیمه دوم اسفند رونمایی کنیم و فاز دوم و سوم آن نیز با یک فاصله زمانی کوتاه در شش ماه اول سال 1400 اجرا و تکمیل شود و تا پایان شهریور سال آینده هم در دسترس عموم قرار گیرد تا مردم بتوانند از برنامه ها و خدماتی که برای آنها در این نمایشگاه مجازی قرآن پیش بینی شده است، استفاده کنند.

 

به نظر شما نمایشگاه مجازی و حضوری چه تفاوت هایی با هم دارند؟

طبیعتا نمایشگاه مجازی و حضوری ضمن تفاوت از نقاط مشترکی هم برخوردار هستند، از جمله این تفاوت ها می توان به محدودیت مکانی و زمانی نمایشگاه حضوری اشاره کرد. نمایشگاه حضوری قرآن به طور محدود در یک بازه زمانی محدود (20 روزه) در مصلی تهران برگزار می شد در حالی که در نمایشگاه مجازی قرآن کریم سعی داریم با برنامه ریزی های صورت گرفته، نمایشگاه به صورت مستمر و در حال فعالیت باشد تا همه مردم بتوانند از آن استفاده کنند؛ ضمن اینکه محدودیت مکانی هم یکی از تفاوت های دیگر این دو نمایشگاه است. در مصلی تهران به دلیل محدودیت مکانی امکان حضور حداکثری به موسسات، ناشران قرآنی و صحف قرآنی وجود نداشت، ولی در نمایشگاه مجازی این محدودیت ها وجود ندارند و ما می توانیم در خدمت بسیاری از فعالان قرآنی در حوزه های مختلف باشیم.

 

با توجه به اینکه برگزاری نمایشگاه مجازی قرآن نخستین تجربه در این زمینه است، در این مسیر با چه مشکلاتی روبرو  بود؟

شروع یک کار تحقیقاتی و مطالعاتی در فاز نخست پروژه برگزاری نمایشگاه مجازی قرآن همین نو بودن و پیچیدگی آن از لحاظ فنی و محتوایی بود. طبیعی بود که می بایست یک بستر فنی مناسب فراهم شود که هم علاقه مندان در زمان مراجعه با مشکلی مواجه نشوند و هم خدمات پیش بینی شده جذابیت های لازم را داشته باشد تا انگیزه لازم را برای مراجعه علاقه مندان ایجاد کند لذا همه این عوامل ما را بر آن داشت تا یک کار مطالعاتی و تحقیقاتی در این راستا داشته باشیم؛ بنابراین امیدواریم بتوانیم با استفاده از تجربیات موجود و تجمیع این دستاوردها و تجربیات در حوزه های مختلف به یک خروجی مناسب دست یابیم تا در سال های آتی در همه حوزه ها مورد استفاده قرار دهیم.

 

 

 

کد خبر 1001819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha