تزریق اولین واکسن نویدی برای خلاصی مردم دنیا از کرونا

در حالی که همه گیری کرونا فشار زیادی را به سیستم های بهداشت و درمان کشورهای مختلف دنیا وارد کرده است تزریق اولین واکسن کرونا باعث شد تا مردم امیدوار به ریشه کنی این ویروس شوند.

خبرگزاری شبستان، گروه اجتماعی، هادی دهقانی: با گذشت یک سال از همه گیری کویید 19 در دنیا و ابتلای بیش از ۶۸ میلیون نفر و مرگ بیش از یک میلیون و 400 هزار نفر از ساکنان کره زمین دیروز و در کشور انگلستان اولین واکسن های کویید 19 به سالمندان تزریق شد، این اقدام باعث شد که مردم دنیا امیدوار به این شوند که جهان می تواند از شر این ویروس منحوس خلاص شود.

 

خانم مارگارت کینان 90 ساله اولین کسی بود که در بریتانیا به صورت عمومی این واکسن را دریافت کرد اما آیا آغاز واکسیناسیون در بریتانیا به معنای پایان همه گیری بیماری کرونا می تواند باشد یا خیر.

 

بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند که هم اکنون برای نتیجه گیری در این مورد بسیار زود است چرا که این بیماری دارای جهش های ژنتیکی بوده و در کنار آن تامین واکسن و توزیع آن برای تمام کشورهای درگیر هزینه بر و زمان بر خواهد بود؛ به همین دلیل بسیاری از کشورها بنا به توصیه کارشناسان شروع به تزریق واکسن به صورت مرحله ای خواهند کرد که در مرحله اول کارکنان حوزه سلامت و سالمندان، در مرحله بعدی افراد بالای 65 سال و پرخطر و پس از آن گروه های دارای اولویت بیشتر واکسینه خواهند شد، و سپس برنامه واکسیناسیون به صورت عمومی انجام خواهد شد.

 

هرچند سازمان بهداشت جهانی برای توزیع این واکسن در دنیا سازوکار کووکس را راه اندازی کرده است که طبق آن هیچ کشوری قبل از بقیه کشورها واکسن برای بیش از 20 درصد جمعیت دریافت نخواهد کرد اما واکسینه شدن بیش از هشت میلیارد انسانی که بر روی کره زمین زندگی می کنند، زمان بر خواهد بود چرا که تاکنون هیچ واکسیناسیون گسترده ای تا این حد بر روی زمین صورت نگرفته است.

 

علاوه بر این هنوز بسیاری از مردم نگرانی هایی در خصوص تزریق واکسن نیز دارند و همه برای تزریق این واکسن حتی به صورت رایگان در دنیا رضایت ندارند، که باید سیاست گذار و فرهنگ سازی مناسبی در کشورها صورت گیرد تا واکسیناسیون افراد با موفقیت اجرایی شود.

 

اما با همه این مسایل بازگشت زندگی انسان ها به شرایط قبل از کرونا شاید سال ها زمان ببرد و برای رسیدن به جهانی عاری از کرونا همچنان انسان ها باید دستورات پزشکی و بهداشتی مانند رعایت فاصله گذاری اجتماعی، زدن ماسک و شست و شوی مرتب دست ها را همچنان رعایت نمایند. می توان گفت تزریق اولین واکسن به انسان ها هرچند راهی روشن برای بشریت است اما این راه بسیار طولانی تر از چیزی است که انسان ها متصور هستند.

 

و در کنار آن لازم است تا کشورهای دنیا باید برای غلبه بر این بیماری با هم متحد شده و بتوانند با همکاری یکدیگر این بیماری را از بین ببرند.

 

در ایران نیز طبق گفته های مسئولین بهداشتی برنامه هایی برای خرید واکسن از کشورهای خارجی و کووکس طرح ریزی شده است و علاوه بر آن 4 گروه مجزا در حال تحقیق بر روی ساخت واکسن این بیماری هستند و اولین واکسن ایرانی کرونا بزودی مجوزهای آزمایش انسانی را دریافت خواهد کرد، امری که تحقق آن دستاورد بزرگی برای ایران و ایرانیان خواهد بود.

کد خبر 1001822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha