خداحافظی روستاییان با بخاری نفتی/ قطار گازرسانی روستایی به آخرین روستاها رسید

ضریب نفوذ ۹۹.۷ درصدی گازرسانی به روستاهای خراسان شمالی سبب شده تا روستاییان پس از سال ها از حمل سیلندرهای گاز و گالن‌های نفت رهایی یابند و تا پایان سال جاری تمامی هم استانی ها از انرژی گاز برای گرمایش خانه های روستاییان بهره مند شوند.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ ضریب نفوذ 99.7 درصدی گازرسانی به روستاهای خراسان شمالی سبب شده تا روستاییان پس از سال ها از حمل سیلندرهای گاز و گالن‌های نفت رهایی یابند و تا پایان سال جاری تمامی هم استانی ها از انرژی گاز برای گرمایش خانه های روستاییان بهره مند شوند.

 

در این روزها گازرسانی به سه روستای استان نیز در حال انجام است که با پایان آنان می توان گفت که تمامی روستاهای دارای شرایط گازدار شدن از نعمت گاز طبیعی برخوردار خواهند شد و به نوعی بخاری های نفتی در استان برچیده خواهد شد.

 

در ایامی نه چندان دور برخی از خانوارها از چوب و هیزم برای گرم کردن خانه های خود استفاده می کردند، از نفت سفید برای بخاری های نفتی و همچنین از سیلندر گاز برای اجاق گاز برای پخت و پز استفاده می کردند.

 

حمل سیلندرهای گاز و خرید آن برای بسیاری از خانوارها سخت و هزینه بر بود اما هم اکنون با گاز رسانی به تمامی روستاها همه هم استانی ها از این نعمت برخوردار شده اند.

 

تا پایان سال جاری در این استان جشن گازدار شدن روستاها گرفته می شود که این استان از نظر ضریب نفوذ گاز شهری و روستایی نسبت به میانگین کشوری بالاتر است.

 

تا یک دهه پیش مردم همه روستاها و حتی بیشتر شهرهای همین استان به ناچار برای تامین سوخت پخت و پز روزانه و گرم کردن خانه‌های خود ناچار به بَر دوش کشیدن سیلندرهای سنگین گاز و یا گالن‌های نفت سفید و ساعات‌ها منتظر ماندن در صف‌های طولانی نمایندگی‌های توزیع آن بودند اما در این روزها تلاش می شود تا آخرین روستاها استان که حتی زیر 20 خانوار نیز جمعیت دارند، گازدار شود.

 

جشن گازرسانی در خراسان شمالی به زودی برگزار می شود 

 

مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی از ضریب نفوذ ۱۰۰ درصدی گاز در بخش شهری و 99.7  درصدی در بخش روستایی خبر داد.

 

«حسن رضا میربلوکی» اظهارداشت: ۸۱ درصد گاز مصرفی استان در 6 ماهه ابتدای سال در بخش صنعت استفاده شده که نشان دهنده حمايت شرکت گاز از توليد و اشتغال مي باشد و همچنين در بخش هاي خانگي نسبت به مدت مشابه سال قبل ميزان ۱۳ درصد مصرف گاز افزايش يافته است.

 

وی گفت: در حال حاضر در کشور، ۹۵ درصد خانوارهای شهری و ۸۳ درصد خانوارهای روستایی از نعمت گاز برخوردارند که این موضوع در استان خراسان شمالی، در بخش شهری ۱۰۰ درصد خانوارها و در بخش روستایي 99.7 درصد خانوارها از نعمت گاز برخوردارند که با گاز رساني به سه روستاي باقي مانده، ۱۰۰ درصد خانوارهاي روستايي واجد شرايط از نعمت گاز برخوردار خواهند شد و تا پايان سال جشن گازرساني در استان برگزار خواهد شد.

 

میربلوکی تصریح کرد: اولویت مصرف گاز برای شرکت ملی گاز ایران در بخش خانگی و گرمایشی است و ساير مصارف در اولويت بعدي قرار مي‌گيرد؛ ولي اين بدان معنا نيست که ساير مصارف مورد توجه شرکت گاز نيست.

 

این مقام مسئول گفت: بر اساس آمارهای موجود، خانوارهای ایرانی تقریباً سه برابر میانگین جهانی مصرف گاز، آب و برق دارند که از تمامی مشترکين گاز انتظار مي رود با مصرف ايمن و بهينه گاز طبيعي ضمن حفظ محيط زيست و کاهش هزينه‌هاي خانوار، امکان استفاده از اين نعمت خدادادي را براي سايران فراهم کند.

 

رشد گازرسانی به روستاهای خراسان شمالی

 

میربلوکی گفت: تاکنون ۷۳۹ روستای واجد شرایط استان از نعمت گاز طبیعي برخوردار شده و عمليات لوله گذاري و شبکه گذاري سه روستاي اخلي، دنگل و نجف آباد در شهرستان بجنورد خاتمه يافته و با احداث ۵۰۰ متر جاده بين مزارع توسط جهاد کشاورزي استان، تزريق گاز انجام مي شود که با اتمام اين پروژه و بر اساس سرشماري سال ۱۳۹۵ تعداد ۱۹۵ خانوار ديگر نيز از نعمت گاز بهره مند خواهند شد.

 

وی افزود: با تلاش های صورت گرفته جمعیتی بالغ بر ۳۶۴ هزار و 810 نفر در روستاهای استان از نعمت گاز بهره مندند که علاوه بر ایجاد رفاه و آسایش، به میزان قابل توجهي از تخريب محيط زيست جلوگيري شده است.

میربلوکی تصریح کرد: استان خراسان شمالی دارای ۳۰۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان است که تمام روستاهای واجد شرایط نوار مرزي از نعمت گاز بهره مند هستند.

 

مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی تأکید کرد: باید با مصرف صحيح و بهينه از گاز طبيعي در حفظ و صيانت از اين نعمت خدادادي کوشا باشيم چراکه صرفه‌جوئي کم مصرف کردن نيست، درست مصرف کردن است بنابراين بيائيم با صرفه جوئي و درست مصرف کردن گاز طبيعي، امکان توسعه گازرساني در اين استان سرسبز را فراهم ساخته و انرژي مورد نياز نسل‌هاي آينده را هدر ندهيم و امیدواریم با مشارکت و همیاری مشترکین در استفاده صحیح از این نعمت الهی شاهد حوادث ناگوار در سطح استان نباشیم.

 

 

 

 

کد خبر 1001864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha