حضور ۸۰ درصدی بانوان در فعالیت های قرآنی /اختتامیه مسابقات قرآنی وزارت دفاع در آذرماه

اگر انقلاب اسلامی شکل گرفت و افرادی در راه دفاع از آن جان خود را فدا کردند به خاطر ماهیت قرآنی انقلاب است لذا یکی از مهمترین پیوست های قرآنی دهه فجر در سال ۹۹ تبیین این هدف در برنامه هاست.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛انقلاب اسلامی ایران از نقطه ی  آغاز و تحول و حتی اکنون در گام دوم چهل سالگی خود از مبانی قرآنی و اهل بیت جدا نبوده است  بر همین اساس است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی تمام دستگاه‌ها ارگانهای دولتی و غیردولتی در راستای خدمات رسانی و گسترش فرهنگ و معارف قرآن کریم در میان مخاطبان خود موفق ظاهر شده و به دستاوردهای بزرگی رسیدند.اما همواره دشمنان برای شبهه وارد کردن و لطمه زدن به وجه انقلاب اسلامی سعی دارند تا دوران پیش از انقلاب را پاک و طاهر نشان دهند لذا دهه فجر انقلاب اسلامی فرصتی مناسب است تا دستاوردهای قرآنی دستگاه‌های کشور  به منصه ظهور برسد. نمایشی از فعالیتهای قرآنی دستگاه ها و سازمان های نظام جمهوری اسلامی ایران گواهی بر حقانیت انقلاب اسلامی و ماهیت قرآنی آن است با نزدیک شدن دهه فجر انقلاب اسلامی کار گروه فعالیت های قرآنی  به همت سازمان تبلیغات اسلامی و با محوریت سازمان دارالقرآن الکریم  برنامه های قرآنی سایر دستگاه‌ها و ارگان‌های کشور را متمرکز کرده در معرض همگان قرار می دهد.

بنا بر این گزارش، لاله افتخاری با اشاره به اهم برنامه های قرآنی هیئت اندیشه ورز بانوان قرآنی گفت: این سازمان نوپا در حال شکل گیری است اما پیش بینی می شود تا پایان آذر ماه ساختار آن در تمام استان ها کامل و راه اندازی شود. همان طور که می دانید 70 تا 80 درصد جامعه قرآنی را بانوان تشکیل می دهند که این مهم هیئت های اندیشه ورز بانوان قرآنی را در تمام استان های کشور دوچندان می کند. همچنین این هیئت آماده برگزاری برنامه های قرآنی این کارگروه با ظرفیت گسترده بانوان را دارد. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: پیشنهاد می شود با توجه به گستره مخاطبان قرآنی برخی از موسسات و نهادها همچون آموزش و پرورش و بسترهای مناسب همچون شبکه شاد و یا شهرداری تهران برنامه های قرآنی خود را با محوریت بانوان و خانواده با مشارکت هیئت اندیشه ورز بانوان قرآنی کشور برگزار کند.

شایان ذکر است اولین نشست سراسری هیأت اندیشه ورز بانوان قرآنی کشور در آبان ماه امسال به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد. در این نشست که با حضور رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، مدیر کل امور استان‌ها، رئیس و برخی از اعضای هیأت اندیشه ورز بانوان قرآنی کشور، رؤسای ادارات امور قرآنی ادارات کل تبلیغات اسلامی سراسر کشور و بانوان فرهیخته قرآنی استان‌ها برگزار شد، ضمن اعلام اهمیت و ضرورت حضور و مشارکت بانوان در سیاستگذاری و برنامه‌ریزی و تعیین اولویت‌های قرآنی و شناسایی ظرفیت‌های قرآنی استان‌ها شرح وظایف و آئین نامه هیأت اندیشه ورز بانوان قرآنی از سوی لاله افتخاری رئیس این هیأت بررسی و تبیین شد و مقرر گردید با توجه به اهمیت موضوع و ظرفیت‌های متعدد موجود و ضرورت بومی سازی فعالیت‌های قرآنی در استان‌ها اقدامات لازم از سوی هیأت اندیشه ورز بانوان قرآنی در استان‌ها صورت گیرد.در این آئین نامه ضرورت بهره گیری از همه امکانات استان‌ها و ارائه طرح‌ها و برنامه‌های برای مرکز از سوی فرهیختگان استانی مورد تاکید قرار گرفته و مقرر گردید هیأت‌های اندیشه ورز بانوان قرآنی استان‌ها در آذرماه طبق آئین اجرایی تشکیل و راه اندازی گردد.

**اختتامیه مسابقات قرآنی وزارت دفاع تا پایان آذرماه

بنا بر این گزارش، ملکی، نماینده امور قرآنی وزارت دفاع و پشتبانی نیروهای مسلح با اشاره به اهم برنامه های قرآنی این وزارتخانه گفت: راه اندازی 15 مدرسه تخصصی قرآن کریم، برگزاری محافل و کرسی های تلاوت، برگزاری دوره های حفظ قرآن و یا طرح روزنامه دیواری قرآنی ویژه ایام دهه فجر در مدارس تخصصی قرآن و عترت تنها بخشی از فعالیت های قرآنی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است. امسال همزمان با فعالیت کارگروه قرآنی بزرگداشت سردار قاسم سلیمانی و گرامیداشت ایام دهه فجر طرح ختم قرآن کریم، تقویت حفاظ کل در قالب طرح سراج، تقویت حفاظ کل در قالب طرح سراج با سه مرحله مسابقه، طرح السابقون ویژه حفاظ 5 جزء به بالا و طرح استعدادیابی قاریان قرآن کریم در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برگزار می شود.

 

بنا بر این گزارش، لطفی، قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با اشاره به اهم برنامه های کارگروه قرآنی ستاد بزرگداشت دهه فجر گفت: امسال علیرغم برگزاری برنامه های قرآنی گذشته باید به دنبال نقشه راه و باب جدیدی بود. همان طور که می دانید دشمن همواره به دنبال تطهیر نظام طاغوتی و ایجاد شبهات در بین جوانان و مخاطبان این مرز و بوم دارد. دهه فجر فرصتی مناسب برای پاسخگویی به این شبهات با محوریت توسعه و تبیین فعالیت های قرآنی است. متاسفانه اغلب برنامه های کارگروه قرآنی تک بعدی تعریف می شود و ما منکر این برنامه ها نیستیم اما باید ذیل این برنامه ها سیر تکاملی شاخصه انقلاب اسلامی با ماهیت دینی و قرآنی تبیین شود. جوانان باید بدانند که مطلع سیاسی حرکت امام خمینی (ره) آیه انما اذکم واحده انتقمون مثنی و فرادی یعنی قرآن کریم همه ما را به یک پند و نصیحت سفارش کرده و آن قیام در راه خدا فردی و جمعی است لذا نمی توان منکر این موضوع شد که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران مطلع حرکت خود را آیات قرآن کریم قرار نداده است.

 

 همچنین دستگاه های طاغوت از زمانی در رویارویی با مبانی دینی و قرآن کریم قرار گرفت، نقطه عطف قیام انقلاب اسلامی ما بود. طاغوت زمانی سوگند به قرآن کریم را از قانون اساسی کشور حذف کرد و همین امر موجب شد تا علمای دین و در راس آن امام خمینی (ره)قیام کنند. ادامه سیر انقلاب اسلامی جز باورهای دینی و قرآنی نیست و اکنون که در چهل و دومین سالگرد جشن پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم نباید از این نکته مهم غافل شد که نقطه آغاز، ادامه و تداوم انقلاب اسلامی جز درس آموزی از مکتب عاشورا و غدیر که برگرفته از مکتب آیات الهی است، نخواهد بود. امروز ادامه راه بیانیه گام دوم انقلاب نیز با سیر در آیات الهی تداوم می یابد. قرآنی که همه عزت ها در آن نهفته است؛ از این رو باید دستاوردهای قرآنی نظام جمهوری اسلامی ایران در ابعاد مختلف همچون تلاوت، تفسیر نشر و توسعه یابد تا همگان بدانند که به برکت انقلاب اسلامی دستگاه ها و ارگان ها چه دستاوردهای شاخصی را داشته اند لذا علاوه بر برگزاری برنامه های قرآنی باید مردم به این بلوغ برسند که اگر انقلاب اسلامی شکل گرفت و افرادی در راه دفاع از آن جان خود را فدا کردند به خاطر ماهیت قرآنی انقلاب است لذا یکی از مهمترین پیوست های قرآنی دهه فجر در سال 99 تبیین این هدف در برنامه هاست. 

 

وی با اشاره به متزلزل بودن برنامه های کارگروه قرآنی به صورت حضوری و میدانی با توجه به سبقه بدعهدی دولت در سایر برنامه های فرهنگی گذشته گفت: ایام شیوع ویروس منحوس کرونا همزمان با مظلومیت برگزاری برنامه های مذهبی و دینی شد به گونه ای که بسیاری از تجمعات، تشریفات و استقبال ها تداوم یافت اما برای برگزاری مراسم های مذهبی و شعائر فرهنگی و سیاسی مقاومت سرسختانه ای شد. متاسفانه در این شرایط در برگزاری سایر برنامه ها از سوی دولت با بی مهری مواجه شدیم همچنان که در روز قدس و 13 ابان که نشانگر استکبارستیزی برخواسته از آیات قرآن کریم است مسئولان محترم همکاری های لازم را انجام ندادند.

جالب است که تمام جلسات، نامه نگاری ها و هاهنگی ها با مسئولان دولتی برای برگزاری روز 13 آبان انجام شد اما یک روز ماند به روز موعود با توجه به هجمه های مسئولان دولتی این برنامه لغو شد، از این رو نمی توان برای برنامه های میدانی کارگروه قرآنی در دهه فجر امسال تصمیم قطعی گرفت اما باید از ظرفیت رسانه برای پوشش این برنامه ها حداکثر استفاده را کرد. امسال با توجه به نامگذاری هر کدام از روزهای دهه فجر پیش بینی شده است تا ایام الله 9 دی، 19 دی همزمان با روز بصیرت و تجدید میثاق مردم با ولایت و سالگرد شهید قاسم سلیمانی و قدرت نمایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه هیمنه آمریکا و سرکوب پایگاه های نظامی آن و همچنین شهید بزرگوار فخری زاده نامگذاری شود.

کد خبر 1001946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha