نقش راهبردی کانون های مساجد در ارتقا سواد سلامت

ارتقا سواد سلامت جامعه یکی از شاخصه های مهم توسعه جامعه محسوب می شود که نقش راهبردی مساجد و کانون های فرهنگی و هنری به عنوان پایگاهی برای تحقق این امر غیرقابل انکار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، سواد سلامت یکی از نیازهای مهم جوامع بشری برای پیشگیری از بیماری ها و ارتقا سطح سلامت است و این مقوله مهم به همکاری و انسجام بین بخش های دولتی و غیردولتی نیاز دارد تا با بکارگیری ظرفیت های مختلف در این عرصه این میزان از سواد افزایش یابد.

 

ارتقا سطح سواد سلامت مولفه ای که این روزها با وجود شریط بحرانی کرونا نقش آن بیش از گذشته مشخص شده اما ناکارآمدی ها و کم دقتی های صورت گرفته گذشته را نباید ادامه داد بلکه هر نفر تا حد امکان نقش آفرینی کند و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ارائه برنامه و سهم بندی نهادهای اثرگذار در این حوزه نقش خود را اجرایی کند و مدیریت این موضوع را بر عهده بگیرد.

 

مساجد و نهادهای فرهنگی فعال در آن یکی از مهمترین و اساسی ترین مراکز آموزش سواد سلامت هستند اما این کارکرد کمتر مورد توجه و با خلاقیت و همت و اراده های بلند بوده است.

 

آنچه ضرورت ایفای نقش را دوچندان می کند همان کارکرد متنوع مساجد می باشد که توجه به ارتقا دانش و آگاهی مردم ماموریت مهمی در این حوزه و نقش کاربردی خواهد داشت.

 

نهادهای بالادستی نیز باید برای ایفا این نقش و احیا کارکرد آموزشی مساجد کار کنند که اختصاص سرفصل های آموزشی در حوزه سلامت به ماموریت های کانون های فرهنگی و هنری مساجد و حمایت از طرح های شاخص آن ها در این حوزه کارگشا است.

 

تحقیقات مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در مدت 7 سال از سال 91 نشان داده که درصد سواد سلامت زنان ایران 42 درصد و مردان را 46 بدست آورده که آمار چندان مناسب نیست و بخش عمده جامعه این دانش را در کمترین حد خود دارند.

 

اهمیت کار برای ارتقا سواد در بخش های رسانه های و سلامت و موراردی از این قبیل یک ضرورت است و باید از پایه این اقدامات انجام و انسجام خاصی برای این دسته از فعالیت ها انجام شود.

 

*سواد سلامت ضرورتی برای شناخت وضعیت سلامت

 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: کمبود سواد سلامت مانع از شناخت وضعیت جسمی و روحی افراد شده و همین موضوع موجب افزایش مشکلات آن ها در صورت برخی از نارسایی ها می شود.

 

فرشته زمانی ادامه داد: در برخی از مواقع فرد دارای علایم کوچکی از بیماری هست که رسیدگی به موقع به این بیماری موجب کنترل و پیشگیری از عوارض بعدی آن خواهد شد اما ناآگاهی در این حوزه مانع از پیشگیری می شود.

 

وی با بیان اینکه کمبود سواد سلامت موجب عدم پیشگیری از ابتلا به بیماری خواهد شد، تصریح کرد: افراد آگاه به دانش های عمومی سلامت همواره مسائل بهداشتی را رعایت می کنند چرا که افراد ناآگاه نسبت به سلامتی بی توجه و یا خیلی حساس می شوند.

 

زمانی با بیان اینکه درک اطلاعات و توانمندسازی برای پیشگیری از بیماری ها و ارتقا سواد سلامت موثر است، خاطرنشان کرد: باید افراد قادر به درک صحیحی از وضعیت موجود و اقدام به موقع برای پیشگیری از آن داشته باشند.

 

وی افزود: باید از ظرفیت رسانه ها، امکانات فرهنگی و هنری، تبلیغات شهری و مراکز اثرگذار جامعه برای آگاهی بخشی متناسب با ظرفیت مردم استفاده و مفاهیم را انتقال داد.

 

*راه اندازی شبکه «مساجد دوستدار سلامت» در کانون های مساجد اصفهان

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد اصفهان، از راه اندازی شبکه «مساجد دوستدار سلامت» در کانون های مساجد این استان خبرداد.

 

حجت الاسلام «محمدرضا نیستانی»، با اشاره به اینکه این اقدام از سال 97 در قالب کانون حمد ایرانیان آغاز شده و در ۴۰ مسجد منتخب ۳ کارگاه ۲ ساعته آموزشی با موضوع پیش گیری از ۳ بیماری صعب العلاج سرطان، دیابت و فشار خون به نمازگزاران و اهالی مسجد ارائه شد، اظهارداشت: برخی از کانون ها در این مسیر با مراکز بهداشتی و درمانی هر منطقه همکاری داشته اند.

 

وی افزود: تخصصی سازی برخی از کانون های مساجد در حوزه سلامت به تحقق سواد سلامت کمک می کند تا این کانون ها به صورت ویژه بر این موضوع کارکنند و محتوا به مردم و سایر مساجد ارائه کنند.

 

حجت الاسلام نیستانی ادامه داد: در دوران کرونا کانون های فرهنگی و هنری مساجد علاوه بر توزیع بسته های سلامت و کمک های معیشتی، برنامه های آموزشی به صورت حضوری و مجازی داشته اند.

 

*تعامل کانون امام حسن مجتبی تیران با حوزه بهداشت و درمان

 

کانون فرهنگی و هنری امام حسن مجتبی(علیه الاسلام) تیران در حوزه پیشگیری از مرگ و میرکودکان، پیشگیری از بیماری ها، کاهش تصادفات و افزایش سلامت روح و روان مردم به صورت تخصصی با شبکه بهداشت و درمان تیران و کرون و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همکاری می کند.

 

برنامه های آموزشی ویژه گروه های مختلف سنی با برگزاری کارگاه های آموزشی، تولید محتواهای چند رسانه ای، طرح های گرافیکی، اجرای نمایش و تولید محتوا ارائه می کند.

 

این مرکز فرهنگی و هنری علاوه بر ماموریت های فرهنگی، هنری، دیجیتال، ورزشی، قرآنی، دینی، اعتقادی، کتابخوانی در حوزه سلامت نیز نقش آفرینی می کند که برای این کار تیم خاصی را تشکیل و با استفاده از اعضای توانمند نوجوان و جوان سهمی در ارتقا سواد سلامت دارد.

 

 

کد خبر 1001997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha