نخستین بدنه فولادی روتور ژنراتور ۱۸۵ مگاوات در مجتمع صنعتی اسفراین تولید و بومی سازی شد

برای نخستین بار در کشور و به همت کارشناسان و متخصصان مجتمع صنعتی اسفراین، بدنه روتور ۱۸۵ مگاواتی به عنوان یکی از سنگین ترین شفت‌های فولادی مورد استفاده در صنایع نیروگاهی کشور تولید شد.

 مدیر تولید مجتمع صنعتی اسفراین روز چهارشنبه به خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهارداشت: این محصول به وزن نهایی ۳۸ تُن و طول ۱۰ و نیم متر در مجتمع صنعتی اسفراین با موفقیت تولید و بومی سازی شد.



"احمد صداقت پناه" افزود: کلیه مراحل تولید این محصول استراتژیک و منحصر به‌فرد شامل ریخته گری شمش اولیه به وزن ۹۵ تُن به روش VSD، آهنگری گرم با استفاده از پرس قالب باز ۶۳۰۰ تُن، عملیات حرارتی کوئنچ و تمپر در کوره های واگنی و ماشین کاری با استفاده از تجهیزات ماشین کاری CNC در مجتمع صنعتی اسفراین انجام شده است.

 


وی گفت: این محصول پس از انجام تست های مورد نظر مطابق با استانداردهای کیفی این محصول برای مشتری آن که شرکت ساخت و مهندسی ژنراتور مپنا است، ارسال شد.

 



مدیر پروژه این محصول خاطر نشان کرد: امکان تامین این محصول تاکنون فقط از خارج کشور میسر بوده و به دلیل ویژگی های منحصر به فرد آن تنها چند شرکت محدود در دنیا سازنده این محصول هستند که با تولید آن در مجتمع صنعتی اسفراین کشورمان هم به جمع این تولیدکنندگان در دنیا پیوست.

 


رییس فروش مجتمع صنعتی اسفراین نیز گفت: بومی سازی این قطعه صرفاً طی قرارداد فوق از خروج تقریبی حداقل یک میلیون یورو ارز از کشور جلوگیری می‌کند.

 



"ایمان اشراقی" اظهار داشت: با توجه به کسب تکنولوژی ساخت این نوع قطعات که عموماً در دست شرکت‌های بزرگ و محدودی در اروپا و چین است شرکت مجتمع صنعتی اسفراین توانست با توان دانش فنی و تجهیزات و ماشین آلاتی خود و حمایت های فنی شرکت مپنا ژنراتور پیشگام تولید قطعات سنگین تا وزن ۱۰۰ تن را ریخته گری و فورج کند و موجب توسعه این محصول یا محصولات مشابه برای تولید قطعات سنگین تر و یا انواع دیگر روتورهای مورد نیاز صنایع نیروگاهی باشد.

 


مجتمع صنعتی فولاد اسفراین از شرکت های زیر پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و بزرگترین تولید کننده قطعات و مقاطع فولاد آلیاژی در خاورمیانه است که امکان ساخت ۱۴۰ گونه فولاد آلیاژی را دارد.

 

 

شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در جنوب‌شرقی بجنورد قرار دارد و قطب صنعتی خراسان شمالی است.

 

 

 

کد خبر 1002078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha