مسائل و مشکلات آبادان و خرمشهر ناشی از دوران جنگ تحمیلی است

موسوی با بیان اینکه مسائل و مشکلات آبادان و خرمشهر ناشی از دوران جنگ تحمیلی است گفت: روسای آبفا و شهرداران آبادان و خرمشهر در خصوص مسائل و مشکلات شهری مقصر نیستند بلکه این مشکلات ناشی از دوران هشت سال دفاع مقدس است که همچنان رها شده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از منطقه آزاد اروند، «سید زین العابدین موسوی» ظهر امروز (چهارشنبه ۱۹ آذر) در نشست با رئیس بازرسی کل کشور که در سالن جلسات فرمانداری خرمشهر برگزار شد، با بیان اینکه مشکلات و علل و عوامل فاضلاب آبادان و خرمشهر مشترک هستند اظهار کرد: ابتدا باید این مشکلات و علت ها را بررسی کرد که چگونه پدیدار شده اند، ما در این منطقه جنگ هشت ساله ای را داشتیم و وقتی دفاع مقدس پشت سر گذاشته شد، علی رغم اینکه سرمایه های بسیاری که از سوی نظام مقدس جمهوری اسلامی روانه آبادان و خرمشهر شد، اما همه دولت ها و مجالسی که آمدند به نحو مطلوب و بهینه نتوانستند این دو شهرستان را به جایی برسانند که قبل از جنگ از نظر مبلمان شهری، عمران و سازندگی صدایی داشتند.

 

معاون استاندار و فرماندار ویژه آبادان تصریح کرد: در حال حاضر فاضلاب آبادان برای اصلاح نیاز به ۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار دارد و این در حالی است که بودجه کل شهرستان آبادان در سال ۳۷۰ میلیارد ریال تخصیص داده شده است باید یکصد سال صبر کنیم تا این بودجه فقط خاص فاضلاب باشد تا آن را اصلاح کنیم.

 

موسوی با بیان اینکه ایجاد مشکلات فاضلاب در دو شهرستان بر اثر سوء مدیریت و یا عدم توجه روسای آبفا و شهرداران آبادان و خرمشهر نیست افزود: تمامی مشکلات بر اساس زیرساخت هایی که تحویل ما شده و از آن بهره برداری می کنیم ایجاد شده است؛ مردم از ما انتظار دارند، اگر زیرساخت به حالت قبل از جنگ باز گردند مشکلات فاضلاب نیز حل خواهد شد اما متاسفانه رها شده اند.

 

وی آبادان و خرمشهر را زخم خورده دوران دفاع مقدس دانست و ابراز کرد: هیچ گاه مسئولان ما نتوانستند این دو شهرستان را به حالت قبلی که مردم انتظار داشتند برگردانند؛ مسائل و مشکلاتی در این دو شهرستان وجود دارد که اگر حل شوند سایر مشکلات قابل حل خواهند بود.

 

فرماندار ویژه آبادان اضافه کرد: آبادان ۱۱۰ کیلومتر مرز آبی با کشور عراق دارد اما یک کیلوگرم هم با این کشور همسایه و مسلمان ارتباطات تجاری و اقتصادی نداریم، دژ خاکی در آبادان وجود دارد که پس از گذشت ۳۲ سال از جنگ تحمیلی می گذرد و ۳۲ ساله ها نتوانستند اروند رود را از ۱۰ کلیومتری ببیند، این چه جنگی است که همچنان این دژ برداشته نشده و باید باشد.

 

وی با بیان اینکه اگر این دژ برداشته شود، با احداث جاده ساحلی بین المللی شغل ایجاد خواهد شد تاکید کرد: با حذف این دژ بیش از پنج هزار شغل برای مردم آبادان ایجاد می شود، چه کسی هزینه بیش از سه میلیون نخل سوخته آبادان ناشی از جنگ تحمیلی را مشخص می کند؛ این نیز کار یک سال و ۲ سال و حتی پنج سال نیست و مسئولان بسیاری به آبادان آمدند اما مشکلات رفع نشد.

 

موسوی حضور رئیس سازمان بازرسی کل کشور به آبادان و خرمشهر را امیدوارکننده خواند و خاطر نشان کرد: حضور ایشان نسبت به سایر مقامات کشور متفاوت است و مردم یکسری انتظارات دارند، به عنوان فرماندار آبادان صحبت نمی کنم بلکه به عنوان یک رزمنده کوچک دوران دفاع مقدس که از سال ۶۱ در اروندکنار خدمت کردم سخن می گویم.

 

وی خطاب به رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه به آبادان و خرمشهر توجهی نشده است عنوان کرد: چرا مثلا برای فاضلاب اهواز از صندوق توسعه ملی بودجه در نظر گرفته می شود که به اندازه یک هزارم آبادان و خرمشهر بمب و موشک به آن اصابت نکرد اما به این دو شهرستان کسی توجه نمی کند.

 

فرماندار ویژه آبادان با بیان اینکه مشکلات آبادان و خرمشهر ناشی از هشت سال جنگ تحمیلی است تاکید کرد: این نیست که کسی در این منطقه کم کاری صورت داده باشد، در آبادان روزانه ۱۳۰ هزار متر مکعب آب غدیر را تامین می کنیم، این آب را طی ۲ سال به این شهرستان رساندیم در حالی که مردم از آب شور می نالیدند و آب برای خوردن نداشتند.

 

وی از پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی تصفیه خانه این شهرستان خبر داد و عنوان کرد: وضعیت آبادان نسبت به سال قبل و سال های قبل تر متفاوت است، اما وضعیت کلی ما به توجهی که به آبادان و خرمشهر برای نکرده هایی که بعد از جنگ باید انجام می شد و نشد بر می گردد.

 

موسوی با انتقاد از اینکه چرا بودجه آبادان و خرمشهر باید همانند سایر شهرهای خوزستان باشد اذعان کرد: آنها ۴۰۰ میلیارد ریال بودجه دریافت کنند و ما هم همین مقدار را دریافت کنیم؟ پس چه کسی می خواهد پاسخ این همه آثاری که از جنگ تحمیلی مانده است را بدهد؟

 

وی از رئیس سازمان بازرسی کل کشور خواست تا موضوعات آبادان و خرمشهر را به صورت ریشه ای پیگیری کند و ادامه داد: باید در خصوص همه مسائل و مشکلات به صورت ریشه ای تحقیق و کارشناسی انجام شود، ما را بخواهند و در مرکز کشور برای احقاق حقوق مردم این منطقه گامی موثر برداریم.

 

فرماندار ویژه آبادان یاد آور شد: بیش از ۲ میلیون نفر در آبادان و خرمشهر سکونت داشتند اما اکنون در هر دو شهرستان در مجموع ۵۰۰ هزار نفر زندگی می کنند، یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به دلیل آنکه زیرساخت ها را مناسب زندگی در آبادان و خرمشهر ندیدند و بازنگشتند.

 

کد خبر 1002118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha