اصلاح شبکه فاضلاب آبادان به بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیار دارد

محفوظی با بیان اینکه در آبادان ۷۵۰ کیلومتر شبکه فاضلاب وجود دارد که ۲۰۰ کیلومتر آن نیاز به اصلاح اساسی دارد و ۴۰۰ کیلومتر آن نیز ناقص است گفت: برای اصلاح و رفع نواقض شبکه فاضلاب به بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال بودجه و اعتبارات نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از منطقه آزاد اروند، «سید مجتبی محفوظی» امروز (چهارشنبه ۱۹ آذر) در نشست با رئیس سازمان بازرسی کل کشور که در سالن جلسات فرمانداری ویژه خرمشهر برگزار شد، ضمن خوش آمدگویی به حجت الاسلام درویشیان و هیات همراه اظهار کرد: تمام مردم آبادان و خرمشهر می دانند مسئولین کشوری فقط در این روزهایی همچون ۵ مهر، سوم خرداد آبادان و خرمشهر را می شناسند و دیگر هیچ.

 

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی افزود: اینکه در بارندگی اخیر آبادان و خرمشهر همانند بندر امام خمینی (ره) و اهواز زیر آب نرفت به این معنی نیست که مشکل فاضلاب نداریم، قطعا مشکلات فاضلاب ما از این دو شهرستان بیشتر است.

 

وی با بیان اینکه سال گذشته منازل مردم آبادان به زیر آب رفت تصریح کرد: به دلیل آنکه تجربه سال گذشته را داشتیم در تابستان به همراه اداره آب و فاضلاب و شهرداری شهرستان آبادان در یک عملیات استانی شبکه فاضلاب شست و شو و لایروبی شد که به همین خاطر مانع ورود آب به خانه های مردم این شهرستان شدیم، بنابراین خسارت ما کمتر از سایر شهرهای استان بود.

 

محفوظی با اشاره به اینکه مشکلات شبکه فاضلاب ما کماکان بیش از سایر شهرها است اضافه کرد: آبادان و خرمشهر نیاز به یک عزم و نگاه ملی دارند، نه در آبادان آبادی و نه در خرمشهر خرمی وجود دارد، تا به کی این دو شهر باید اینگونه باشند؟ ۳۲ سال از جنگ تحمیلی می گذرد اما تا به کی باید زخم های جنگ تحمیلی را بر سر این دو شهر عزیز و مقاوم ببینیم.

 

وی آبادان و خرمشهر را نماد ایستادگی، مقاومت و از خودگذشتی برای کل کشور دانست و بیان کرد: این دو شهرستان دروازه ورود تشیع به کشور هستند، این استان دین خود را به اسلام ادا کرده است.

 

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: آبادان و خرمشهر کماکان در این وضعیت باقی خواهند ماند مگر اینکه یک عزم ملی برای این دو شهرستان به وجود آید، اگر عزم و نگاه ملی نسبت به این دو شهرستان نباشد تا ابد وضعیتشان همین گونه و شاید بدتر هم خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه در آبادان ۷۵۰ کیلومتر شبکه فاضلاب وجود دارد اذعان کرد: ۲۰۰ کیلومتر آن نیاز به اصلاح اساسی دارد و ۴۰۰ کیلومتر آن نیز ناقص است که برای اصلاح آنها و رفع نواقص بیش از ۲۰ الی ۳۰ هزار میلیارد ریال نیازمند بودجه و اعتبارات است و قطعا بودجه آبادان این مقدار نیست، لذا قطعا برای انجام این کار نیاز به یک نگاه ملی است.

 

محفوظی ابراز کرد: چه شهرهایی بهتر از آبادان و خرمشهر، همانگونه که قبلا بودند می توانند در کل استان خوزستان و استان های مجاور به قطب اشتغال تبدیل شوند، اگر آبادان و خرمشهر به قطب اشتغال تبدیل شود پس از مسئله مشکلات فاضلاب می تواند مشکلات اشتغال را نیز حل کند.

 

وی به مرزهای مشترک بسیار زیاد آبادان و خرمشهر با کشور عراق اشاره کرد و ادامه داد: ۲ خور، ۲ رود بزرگ ملی و بین المللی، پالایشگاه، نفت، پتروشیمی، بنادر، پنج گمرک داریم ولی متاسفانه بنادر ما همچنان تعطیل هستند، اگر این ها رونق پیدا کنند و فعال شوند به راحتی بیش از ۱۰ هزار فرصت شغلی فقط به صورت مستقیم ایجاد می کنند.

 

محفوظی همچنین با اشاره به وجود دژ خاکی در حاشیه اروند رود تاکید کرد: باید این دژ برداشته شود تا آبادان و خرمشهر نفس بکشند، وجود این دژ دیگر هیچ توجیهی ندارد چراکه کل رودخانه را محجوب کردیم و از ساحل خودمان به عراق داده ایم. این چه معنایی دارد؟.

 

وی عنوان کرد: آبادان آسفالت ندارد، متاسفانه زباله ها از سطح شهر آبادان جمع آوری نشده است و شهرداری مشکل پرداخت حقوق دارد، حق آلایندگی را به آنها پرداخت نمی کنند، پالایشگاه ماهیانه ۱۰۰ میلیارد ریال به منطقه آزاد اروند پرداخت می کند اما مشخص نیست که پرداختی ها چه می شود، البته این مشکلات مختص یک سال و ۲ سال نیست بلکه ۳۲ سال مردم آبادان و خرمشهر با مشکلات دسته و پنجه نرم می کنند.

 

«محمد حیدری» نیز در این نشست مهمترین معضل شهرستان خرمشهر را فرسودگی شبکه فاضلاب دانست و اظهار کرد: سال گذشته بارندگی ۱۴۶ میلیمتری در خرمشهر داشتیم و نقاط بحرانی این شهر شناسایی و برای آنها برنامه‌ریزی انجام شده که در بارندگی اخیر مشکل پارسال در این مناطق پیش نیامد.

 

معاون استاندار و فرماندار ویژه خرمشهر با بیان اینکه برای تکمیل شبکه فاضلاب خرمشهر به امکانات و اعتبارات دولت نیاز است اضافه کرد: در هنگام وقوع بحران‌ نیاز به به‌روزرسانی ایستگاه‌های پمپاژ در این شهرستان است.

 

وی مناطق ایران زمین، دیزل آباد و طالقانی خرمشهر را سه ایستگاه مهم دفع فاضلاب خرمشهر عنوان کرد و افزود: از سال گذشته به حداقل رساندن مشکلات فاضلاب خرمشهر در دستور کار قرار گرفت و با اقدامات انجام شده و اصلاح ساختاری و مدیریتی بسیاری از مشکلات به حداقل رسید و اکنون در تلاش هستیم که مشکلات باقی مانده را حل کنیم.

 

در ادامه این نشست «حجت الاسلام محمدجواد عادل پور» نیز ابراز کرد: ای کاش نهادهای نظارتی و بازرسی پیش از وقوع حوادث کار خود را انجام دهند تا از بروز برخی حوادث جلوگیری شود.

 

امام جمعه خرمشهر بیان کرد: سامانه دفع آب سطحی در خرمشهر نداریم در حالی که کنار رودخانه هستیم و یک سامانه دفع آب‌های سطحی ساده می‌توانست بسیاری از مشکلات ما را برطرف کند.

 

وی با بیان اینکه طرح مطالعاتی دفع آب‌های سطحی خرمشهر در سال ۸۴ مطرح شد تصریح کرد: این طرح راکد مانده و به اعتقاد من یک نوع ترک فعل از سوی شهرداران سابق خرمشهر انجام شده است و مسئولانی که امروز کار می‌کنند میراث‌دار اقدامات انجام نشده مدیران گذشته هستند.

 

حجت الاسلام عادل پور یاد آور شد: بدهی‌ بسیار سنگین شهرداری خرمشهر همه را گرفتار کرده و متأسفانه گاهی مواقع توانایی پرداخت حقوق کارگران را هم ندارند.

 

کد خبر 1002139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha