تشکل های کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان باید تقویت شود

زینی وند، کرمان را به لحاظ منابع طبیعی و کشاورزی از استان های مهم دانست و گفت: سمن ها، تشکل های کشاورزی و منابع طبیعی استان برای حفظ ذخایر طبیعی و افزایش منابع آب زیرزمینی باید تقویت شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، دکتر علی زینی وند چهارشنبه شب (19 آذر) در دیدار با رئیس سازمان منابع طبیعی کشور گفت: استان کرمان به لحاظ منابع طبیعی و کشاورزی از استان های مهم است و قاعدتاً هم به دلیل وسعت و اهمیت، مورد توجه وزارت جهاد و سازمان جنگل ها هم هست.

 

 

 

استاندار کرمان بیان کرد: سازمان جنگل ها در این سال های گذشته بعد از تاکیدات مقام معظم رهبری، با رویکرد خیلی خوب اجتماعی به خصوص در استان های جنوب شرق و مرکزی در استان های شرق و جنوب شرق وارد شد و اتفاقات خوبی در بحث تغییر الگوی کشت در روستاها، تغییر مشاغل، ایجاد پوشش های جنگلی و ... افتاد و روستاییان قانع شدند به سمت مشاغلی بروند که هم زحمت کمتر و هم درآمد بیشتری دارند.

 

 

وی ادامه داد: باید سمن ها و تشکل های کشاورزی و منابع طبیعی را در استان تقویت کنیم و ببینند که اقدامات بدون هزینه چه تأثیری بر روی حفظ ذخایر طبیعی و افزایش آب زیرزمینی دارد.

 

 

 

زینی وند اظهار کرد: حتماً مسائل منابع طبیعی جزء اولویت های ما است و در بحث منابع هم کمک می کنیم و اخیراً حدود 6 میلیارد از محل صنایع و از محل بحران کمک شده و سند سازگاری با کم آبی را تصویب کردیم و جزء اولین استان ها هستیم.

 

 

 

وی ادامه داد: صرفه جویی و مدیریت یک میلیارد مترمکعب آب را در این استان پذیرفتیم و با جدیت به سوی اجرای برنامه می رویم و تقاضا داریم هم مسئولان، هم دانشگاهیان و نخبگان و هم تشکل ها با ما همکاری کنند.

 

 

 

استاندار کرمان افزود: تغییر الگوی کشت مهم است و منابع طبیعی تأثیر زیادی بر زندگی مردم، تغییر اقلیم و اکوسیستم دارد و از پایه های تأثیرگذار در یک زندگی متعادل است.

 

 

 

وی خاطر نشان کرد: توقع داریم در بحث کشاورزی پایلوت ایجاد کرده و برای تغییر الگوی کشت به مردم نشان بدهیم چه اتفاقاتی می افتد و در استان این امکانات هست و ما آمادگی داریم در این حوزه ها کمک کنیم و همچنین فرمانداران را بسیج می کنیم تا در حوزه زراعت چوب ورود کرده و فعالیت کنند.

 

 

 

زینی وند در پایان گفت: اسناد اراضی بحث مهم و مطالبه جدی است و تقاضا داریم بخشی از مکانیزاسیون کشاورزی و مدیریت علمی کار در گرو حل مشکل اسناد اراضی است.

 

 

 

سید مصطفی آیت اللهی موسوی در این جلسه گفت: استان کرمان خاستگاه حوادث طبیعی زیادی از جمله آتش سوزی، هجوم شن های روان، سیل، بیابان زایی است که در حوزه مبارزه با شن های روان کارهای خوبی از جمله مالچ پاشی، نهال کاری و ... در جنوب و شمال استان انجام شده است.

 

 

 

معاون عمرانی استانداری کرمان بیان کرد: طرح های بندهای خاکی، سنگ و ملاتی در استان باعث شده تا حدودی شهرهای بحرانی در برابر سیلاب ها را محافظت کنیم و شهر کرمان از سمت شرق و جنوب غرب خیلی خطرناک بود که طرح های بسیار خوبی در این زمینه اجرا شده است.

 

 

 

وی در خصوص جنگل کاری، افزود: در ورودی رودبار جنگل بسیار خوبی ایجاد شد که حتماً در آینده به یک پدیده خوب تبدیل خواهد شد و حدود هزار هکتار جنگل کاشته شده است.

 

 

 

آیت اللهی موسوی ادامه داد: در شرق استان 13 بند سنگ سیمانی را توانستیم به بهره برداری برسانیم که آب خوبی پشت آن ها نگهداری می شود که هم قنات ها و هم سفره ها را تغذیه می کند اما این طرح باید تکمیل شود و این طرح ها برای پخش سیلاب نیاز به 15 میلیارد تومان اعتبار دارد که با تکمیل آن کرمان در برابر سیل حفظ می شود.

کد خبر 1002146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha