تولید سالانه ۳۰ هزار تن ماهی در لرستان / ظرفیت تبدیل شدن به قطب پرورش ماهیان خاویار را داریم

بیرانوند با اشاره به اینکه هم اکنون سرانه مصرف ماهی در استان لرستان هشت کیلو گرم است،افزود: این آمار نسبت به سرانه سال ۹۳ افزایش دوبرابری سرانه مصرف ماهی را نشان می دهد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خرم آباد، « کیارش بیرانوند» امروز(20 آذر) در جمع خبرنگاران، اظهار داشت:استان لرستان از استان های پیشرو در پروش آبزیان در بین استان های غیر ساحلی است.

 

مدیرکل شیلات لرستان با اشاره به تولید سالانه 30 هزار تن ماهی در استان لرستان، افزود: هم اکنون600 مزرعه پرورش ماهی در استان لرستان وجود دارد.

 

وی با بیان اینکه تولید ماهی در استان نسبت به سال 93 افزایش دوبرابری داشته است، بیان کرد: در سال 93 در مزارع پرورش ماهی استان حدود 16 هزار تن ماهی تولید می شده است.

 

بیرانوند با اشاره به استعدادهای بومی استان در پرورش ماهی با توجه به ظرفیت آبی موجود در استان، اذعان داشت: استان لرستان با توجه به منابع آبی و سدهای موجود ظرفیت تولید  ۱۰ هزار تن ماهی در قفس را دارد.

 

وی همچنین با اشاره به ظرفیت های بومی در تولید ماهی خاویار، بیان کرد: باتوجه به ظرفیت های موجود، استان لرستان می تواند به قطب تولید ماهیان خاویار ایران تبدیل شود.

 

مدیرکل شیلات لرستان با اشاره به توسعه مزارع پرورش ماهیان خاویار در شهرستان‌های بروجرد، ازنا، پلدختر و دورود خبر داد و اظهار داشت: ظرفیت کنونی ماهی خاویار لرستان را یک هزار تن است.

 

بیرانوند تصریح کرد:‌ فاز اول مجتمع تولید خاویار در شهرستان پلدختر با ظرفیت ۶۰۰ تن گوشت و ۱۰ تن خاویار در سال افتتاح شده است و زیرساخت های فاز دوم آن نیز در آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

وی  همچنین با اشاره به طرح های در دست اقدام در حوزه توسعه مزارع پرورش ماهی، بیان کرد: مطالعات ساخت چندین مجتمع در شهرستان‌های پلدختر، کوهدشت و رومشکان به زودی پایان می‌رسد که با اجرا شدن این طرح‌ها می‌توان ۲۰ هزار تن ماهی خاویار در استان تولید کرد.

 

بیرانوند با بیان اینکه افزایش تولید ماهی در استان نقش مهمی در ایجاد اشتغال داشته است، افزود: با تولید هر پنج تن ماهی سردآبی یک شغل به صورت مستقیم و ۲ شغل غیرمستقیم ایجاد می‌شود.

 

افزایش سرانه مصرف ماهی در لرستان

 

مدیرکل شیلات لرستان در ادامه از افرایش سرانه مصرف آبزیان در استان خبرداد و بیان کرد: سرانه مصرف ماهی استان درسال 93 حدود ۴.۲ کیلوگرم بود که با ارائه آموزش‌ و برگزاری جشنواره طبخ غذاهای دریایی اکنون به هشت کیلوگرم رسیده است.

کد خبر 1002268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha